Institut Robert Koch objavio je rezultate analize koja napokon daje odgovor na pitanje oko kojega su se lomila koplja, a to je koliko otvaranje škola i nastava u školama pridonosi širenju virusa SARS-CoV-2, odnosno porastu broja teških slučajeva i smrti od covida-19.
Riječ je o analizi mnoštva relevantnih podataka što ih Institut Robert Koch neprestano prikuplja, prateći epidemiološku situaciju u Njemačkoj.
“Predstavljeni podaci i studije ukazuju na to da učenici i učenice občino ne igraju istaknutiju ulogu kao ‘motor’ (epidemije), nego da je učestalost zaraze kod njih usko povezana s incidencijom u cjelokupnom stanovništvu”, navodi se među zaključcima.
Ne otvarajte škole sasvim, pazite na britanski soj
Konkretnije, RKI navodi da su tijekom 18 promatranih tjedana u Njemačkoj zabilježili 1020 izbijanja žarišta u školama, u kojima je zabilježeno da je virus dalje prenosilo 5404 zaraženih učenika. Zbog toga RKI navodi u istraživanju da i u školama mora voditi računa o opasnosti od širenja epidemije.
RKI navodi i stanje s nastavnicima:
“Nastavnici i natavnice čini se da (u širenju virusa) igraju važniju ulogu nego učenici.”
RKI stoga ističe kao važno da se pri zatvaranju ili ponovnom otvaranju škola za nastavu jako mora voditi računa o stopi širenja virusa u stanovništvu u tom kraju u dotičnom trenutku. RKI posebno ističe da se modeli nastave pritom mogu stupnjevati – nastava na daljinu, hibridni modeli, povećanje razmaka.
RKI se osvrnuo i na širenje britanske varijante koronavirusa B.1.1.7. Navodi da podaci koji su poznati danas u vezi te varijante upućuju na to da je riječ o mutaciji koja je dovela “najmanje” do toga da se koronavirus s njom lakše prenosi.
“Takva lakša prenosivost primjećuje se kod svih starosnih skupina, uključujući djecu i mlade. To bi moglo značiti da bi uz širenje zaraznijih varijanti koronavirusa škole mogle početi predstavljati i značajniji faktor u širenju epidemije, što bi se također trebalo uzimati u obzir pri odluci o otvaranju”, navodi RKI.
Pojedinačno, RKI primjećuje nekoliko stvari iz druge polovice 2020. Kad su se škole otvarale tako da su se uvodili u direktno nastavu samo neki, a ne svi razredi, broj zaraza, povezan sa slučajevima iz škole, povećao se tek malo.
Očekuju da bi britanski soj mogao biti i zarazniji i smrtonosniji
Ponovno otvaranje srednjih škola imalo je, međutim, puno veći utjecaj na ponovno širenje zaraze. Obje varijante povratka učenika na nastavu promatrale su se u odnosu na povećanje oboljelih od covida na intenzivnoj medicinskoj skrbi tijekom mjesec dana poslije povratka učenika u školu.
Nadalje, ako se na nastavu vraćala polovica učenika, zaraza se, uz pridržavanje mjera, nije bitno povećavala, što su u RKI-u posebno provejaravali i u Danskoj i u Norveškoj. Povratak svih osnovaca u školu, međutim, dovodila je do znatnog porasta prenošenja zaraze među učenicima.
Konačan zaključak, pak, za mutiranu britansku varijantu B.1.1.7 odnosi se na promatranje kretanja vrijednosti “R”, odnosno raste li broj zaraženih (ako je R veći od 1, ostaje li isti, ako je R jednako 1, ili pada ako je R manji od 1):
“R se može spustiti ispod 1 samo onda ako su škole zatvorene.”
Konačno se navodi “realna mogućnost” da B.1.1.7 sa sobom nosi i veću smrtnost od covida.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.