Je li nadstrešnica pala zbog toga što je iz 1964. godine? Evo što kažu stručnjaci o tragediji u Novom Sadu

Regija 04. stu 202416:06 4 komentara
Željeznički kolodvor u Novom Sadu
Borna Jaksic/PIXSELL

Vlasti u Srbiji od petka tvrde da na nadstrešnici Željezničke stanice u Novom Sadu nije bilo radova koji bi mogli utjecati na njenu stabilnost. Ali, objavljene snimke i fotografije pokazuju drugačije: jasne su preinake poput galerije unutar zgrade, postavljanja staklenih i čeličnih konstrukcija izvana, pa čak i radnika koji rade na samoj nadstrešnici. Istovremeno, odgovornost se pokušava prebaciti na arhitekta Imrea Farkaša koji je projektirao zgradu još 1964. godine, sugerirajući da je izvorno rješenje bilo problematično.

Što bi mogao biti uzrok pada nadstrešnice, jesu li zgrade starije od 60 godina sigurne i može li odgovornost biti na arhitektu iz 1964. godine, komentirali su arhitekt Bojan Kovačević i inženjer građevine Zoran Đorđević.

Đorđević je rekao kako je vidljivo da je do pada nadstrešnice došlo jer su se odvojili kabeli od tzv. kotvi koji se nalaze u razini krova.

“Postojala je mogućnost da jedna greška može srušiti cijelu strukturu. Nadstrešnica je visila na 18 žica koje sliče žicama  recimo klavira. One su podložne koroziji. Postoje dva moguća uzroka pada nadstrešnice. Jedan je da je nadstrešnica bila dodatno opterećena, a drugi je da se tijekom obnove napravilo nešto što je oslabilo kotve”, objasnio je Đorđević, piše Nova.rs.

Kovačević je istaknuo da je krajnje sramotno da se od tragedije u Novom Sadu u javnosti tvrdi da je krivac Imre Farkaš, koji je projektirao željezničku stanicu.

“To je kao da optužujete arhitekte, koji su projektirali zgrade prije 50 godina, što nisu postavili odgovarajuću toplinsku izolaciju”, rekao je Kovačević.

Prema projektnoj dokumentaciji Prometnog instituta CIP, koja je dospjela u javnost, na rekonstrukciji Željezničkog kolodvora bila su angažirana četiri arhitekta za “uređenje unutarnjih prostora i unutarnjih instalacija vodovoda i kanalizacije”, dok je glavni projektant “odgovorni projektant prometnica”.

Đorđević se nada da će nesreća u Novom Sadu donijeti i nešto dobro, odnosno da će se propisati da javne zgrade imaju uporabne dozvole ograničenog trajanja.

Kovačević je podsjetio da je novosadski kolodvor cijenjen primjerak u povijesti jugoslavenske arhitekture.

“Arhitekt Farkaš emigrirao je u Kanadu dvije godine nakon izgradnje kolodvorske zgrade, gdje je i umro. On se ne može braniti, niti ga ima tko braniti od ovih napada. Besramno je na njega svaliti krivicu za ono što se dogodilo”, dodao je.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare