Automehaničar Keith Erwin spremao se kupiti zemlju kako bi proširio svoju radionicu, ali su ga kalifornijske vlasti odbile jer je tim područjem trebala proći trasa buduće superbrze željeznice.
Pet godina poslije, vlaka nigdje na vidiku.
“To je vlak koji vozi nikamo”, kaže Erwin u svojoj garaži u Fresnu, nekoliko koraka udaljenoj od zemljišta koje je kanio kupiti. “Mislim da to nikada neće zaživjeti”, dodaje.
Tek izabrani kalifornijski guverner Gavin Newsom objavio je u veljači ove godine da će drastično revidirati plan o gradnji brze željeznice, projekt koji je trebao povezati Los Angeles i San Francisco trosatnim putovanjem.
Iako je plan usvojen na referendumu još 2008. radovi na brzoj željeznici počeli su tek 2015. zbog brojnih kritika i sudskih procesa, ali nisu daleko odmakli. Vlak nije popularno prijevozno sredstvo u Kaliforniji, najmnogoljudnijoj američkoj državi. Ondje je automobil kralj.
I zato, dok su druge države počele ulagati u brze vlakove još 80-ih godina, Kalifornija je neprestano ulagala u cestovnu infrastrukturu. Los Angeles i San Francisco udaljeni su 600 kilometara. To je samo sat vremena zrakoplovom, ali zloglasne gužve na prilazima zračnim lukama i stroge sigurnosne kontrole zbog kojih treba dolaziti satima prije leta, odbijaju mnoge putnike.
To je razlog zbog kojeg se brza željeznica činila dobrim rješenjem. “Ali budimo realni”, rekao je Newsom, “projekt, kako je trenutno planiran, koštao bi previše i trajao predugo”. Proračun gradnje od prvih projekcija do danas narastao je za 20 posto, na postojećih 77 milijardi dolara.
Ali Kalifornija ne odustaje od onoga što kritičari zovu “vlakom do nikamo”. Guverner Newsom kazao je da će fokus sada biti na dionici od Merceda do Bakersfielda s Fresnom na pola puta. To je otprilike trećina ukupne trase od Los Angelesa do San Francisca.
Stručnjaci kažu da je to pogreška. “To apsolutno nema smisla”, izjavila je Anastasia Loukaitou-Sideris, profesorica urbanog planiranja na Kalifornijskom sveučilištu (UCLA). “Bilo kakav tranzitni projekt treba velike urbane centre kao polazište i odredište”, kazala je.
Vlasti se, međutim, nadaju da će skraćena trasa samo početak. Prepreka je mnogo, uključujući izvlaštenje vlasnika zemljišta, što se pokazalo mnogo složenijim od predviđenog i izazvalo je mnogo sudskih parnica.
“To je kaos, veliki nered. Neorganizirani ljudi ne znaju što rade”, smatra mehaničar Erwin. U najboljem slučaju, brzog vlaka u njegovom Fresnu neće biti još barem desetljeće. On ne vjeruje da će ga biti ikada. “Ali, ako i stigne, neću se njime voziti”, rekao je.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.