Škotski grad Aberdeen uživa u razvoju otkako je prije šezdesetak godina u Sjevernom moru otkrivena nafta koja je preuzela središnju ulogu u njegovoj industriji.
No sada se okreće smanjenju onečišćenja zraka i zelenoj ekonomiji. Jedan od načina na koji će to pokušati ostvariti uvođenje je flote prvih gradskih autobusa na kat na vodikov pogon u svijetu.
Petnaest vozila koja će emitirati vodenu paru umjesto ugljikova monoksida u završnoj su fazi testiranja i uskoro će voziti najfrekventnijim gradskim linijama.
Autobusi će koristiti već postojeću proizvodnju vodika i stanicu za punjenje koja je otvorena 2015. godine. Aberdeen, naime, već koristi vozila za čišćenje ulica na vodikov pogon i trenutačno proizvodi 500 kilograma vodika na dan, ali u roku od tri godne to planira podići na 3,5 tone dnevno.
Cijena jednog autobusa, koje je proizvela sjevernoirska tvrtka Wrightbus, iznosi 500.000 funta (4,2 milijuna kuna), a ukupni trošak projekta od 8,3 milijuna funta snosit će škotska vlada i EU.
Tehnologija upotrebe vodika, koji se dobiva elektrolizom nije novost, ali je spor razvoj prateće infrastrukture što usporava široku primjenu.
Projekti koji koriste vodikovu tehnologiju ipak su sve češći jer kompanije i vlade nastoje smanjiti emisiju ugljika i zagađenje zraka, posebno onu koju uzrokuje promet.
Škotska na otoku Orkneyju trenutačno testira prvi trajekt na vodik, a u Engleskoj to rade s prvim vlakom na vodik.
Tvrtka Wrightbus kaže da se njihovi autobusi na vodik mogu održavati i puniti po istoj cijeni kao dizelski. Učinkoviti su kao i njihovi električni ekvivalenti, a punjenje traje manje od 10 minuta.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.