Obitelji stradalih u nesrećama Boeingovih zrakoplova 737 MAX pozvali su Europsku agenciju za zrakoplovnu sigurnost (EASA) da odgodi dozvolu za povratak u promet, upozorivši na otvorena pitanja o sigurnosti.
Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) odobrila je u studenome povratak u promet Boeingova zrakoplova nakon izmjena i sigurnosnih provjera koje su iznudile dvije teške nesreće s ukupno 346 žrtava.
EASA je priopćila da bi mogla službeno ukinuti zabranu sredinom siječnja, nakon što prouči povratne informacije javnosti i sektora o uvjetima za vraćanje zrakoplova u promet.
Tako će postojeći zrakoplovi morati biti opremljeni novim softverom, a mijenjat će se i električni spojevi i instrumenti u kokpitu. Piloti će morati proći dodatnu obuku a svaki zrakoplov izvesti probni let kako bi se provjerilo jesu li izmjene ispravno izvedene.
Istrage su svojedobno pokazale da je uzrok nesreća pogreška u softveru za kontrolu leta, koji se aktivirao u pogrešno vrijeme i usmjerio zrakoplov na kobno poniranje. Piloti su uzalud pokušavali premostiti softversku naredbu.
Boeingov zrakoplov 737 MAX sada je siguran, objavio je početkom tjedna u razgovoru za BBC čelnik agencije Patrick Ky.
EASA je u tančine pregledala izmijenjeni model zrakoplova i analizirala promjene koje je izveo proizvođač, naglasio je.
U pismu Kyju i u komentarima u javnoj raspravi, obitelji i prijatelji žrtava nesreće Ethiopian Airlinesa rekli su da bi EASA prvo trebala dovršiti analizu izmijenjenog zrakoplova i sigurnosno izvješće o nesreći.
„EASA ne može zaključiti da je izmijenjeni 737 MAX siguran prije no što dovrši vlastitu procjenu sigurnosti“, stoji u pismu čelniku europske agencije.
Glasnogovornik EASA-e rekao je da agencija ne komentira povratne informacije u aktualnoj fazi postupka odobrenja. Konačnu odluku o sigurnom povratku u promet planira objaviti u siječnju, nakon analize svih povratnih informacija, dodao je.
Obitelji su dovele u pitanje i odluku američkog regulatora o ukidanju zabrane, s obzirom na zaključak prošlotjednog izvješća odbora američkog Senata za trgovinu da su njegovi službenici i Boeing bili u dosluhu tijekom testiranja za potrebe vraćanja izmijenjenog zrakoplova u promet.
Pozvali su EASA-u da objasni zašto je zrakoplov siguran nakon Boeingovih izmjena i zatražili od europskog regulatora da poboljša sigurnost ugradnjom trećeg senzora za napadni kut koji prikuplja informacije važne za određivanje smjera kretanja zrakoplova.
Smatraju, između ostalog, i da treba izmijeniti pilotsku kabinu i sustav upozorenja za posadu „kako bi udovoljili modernim sigurnosnim standardima”.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.