Profesor na sveučilištu Regent's University London Neven Anđelić komentirao je u Newsroomu kaos koji je u Velikoj Britaniji izazvala nestašica goriva.
Do 90 posto britanskih benzinskih postaja presušilo je u ponedjeljak u velikim engleskim gradovima nakon što je panična kupnja produbila krizu u lancu opskrbe izazvanu nedostatkom vozača kamiona, za koju trgovci upozoravaju da bi mogla ugroziti peto najveće svjetsko gospodarstvo.
Kako je moguće da se situacija na Otoku tako razvila, objašnjava profesor Neven Anđelić:
“To nas podsjeća na bivšu državu kad se početkom osamdesetih vozilo na par-nepar registracije, a starije Britance na rane sedamdesete kad su to već doživjeli. Brexit je ovo sve donio. Čak 52% onih koji su glasali za Brexit, smatraju da je doprinio ovim nestašicama – nestašice su, porasle su cijene, kamatne stope…”
Do problem je među ostalim došlo zbog nestašice vozača kamiona:
“To je jedna od ključnih stvari. Popodne bi vlada treba odlučiti hoće li uključiti vojsku da riješi problem, ne bi bilo prvi put. 2012. je za vrijeme Olimpijskih igara u Londonu vojska bila angažirana po pitanjima sigurnosti i provjera jer privatna firma, koja je originalno dobila ugovor, nekoliko mjeseci ranije se ispostavilo da niusu sposobni to napraviti. Nedostaci su nekvalificirana radna snaga, na primjer berača voća i povrća, to su najvećim dijelom radili imigranti, oni sad ne mogu ući u zemlju i dijelovi hrane se bacaju.”
Bolji uvjeti za radnike u EU, nego u Britaniji
Čini se da se građanima Brexit kratkoročno obio o glavu je na tržištu nedostaje radne snage, a građani članica EU sad važu isplati li im se ići raditi u Englesku.
“To je normalna ljudska reakcija, gledaju gdje će se situirati. Sad je i vlada odlučila uvesti kratkoročne vize za vozače kamiona, oko 5000 viza. Pitanje je i hoće li biti 5000 zainteresiranih vozača jer imaju bolje uvjete u EU. Izlaskom iz EU Velika Britanija je odustala od nekih modela zaštite radne snage. Više su zaštićeni zaposlenici u EU i zato je pitanje hoće li preuzeti taj rizik i otići u Britaniju raditi. Pitanje je i plaća – zarada nije dovoljno veća, čak se napominje da je manja da bi privukao toliki broj vozača.”
Anđelić ističe da se posljedice vide na ulicama Londona:
“Život je još relativno osiguran, no postoje znakovi kada šetate ulicama, sve je više trgovina i restorana zatvorenih, nisu se ponovno otvorili od pandemije. Brexit je bio strah od stranaca i imigracije. Prije mjeseca dana je znatan broj imigranata u malim barkama prešao iz Francuske u Veliku Britaniju. Britanci su ih pokušali vratiti u Francusku, no izlaskom iz EU promijenila su se i pravila. Iracionalni nacionalizam koji je doveo do Brexita, sad se pokazuje kao kobna greška.”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare