Europa se nastavlja obračunavati s duhanskom industrijom, a ovaj put na meti je proizvod koji uopće ne sadrži duhan - naizgled bezazlenoj nikotinskoj vrećici.
Popularnost ovih proizvoda je u porastu, a analiza pokazuje da se tržište nikotinskih vrećica udvostručilo između 2020. i 2021. u Hrvatskoj, Češkoj, Danskoj, Slovačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu.
Nikotinske vrećice dosad su izmicale oštrim regulatornim očima briselskih birokrata jer ne sadrže duhan. No, očekivane revizije zakona EU-a o duhanskim proizvodima, oporezivanju i oglašavanju mogle bi to promijeniti.
Sadašnja pravila već pokrivaju e-cigarete, koje također ne sadrže duhan, a naznake su da Komisija želi iskoristiti reviziju i za ograničenja prema nikotinskim vrećicama. Potencijalna zabrana, po uzoru na Belgiju, Nizozemsku i dijelove Njemačke, također bi mogla biti na stolu.
“Mislim da se uvesti porez na te proizvode na sličan načina kao na cigarete”, rekao je za Politico Philip Gorham, viši analitičar kapitala u Morningstaru, tvrtki za investicijska istraživanja.
Povjerenica za zdravstvo Stella Kyriakides također je rekla da rastuća popularnost nikotinskih vrećica predstavlja “ozbiljnu zabrinutost za javno zdravlje”.
Izuzetno ovisne, a slabo regulirane
Izvješće njemačkog Saveznog instituta za procjenu rizika pokazalo je da nikotin ima snažne učinke na kardiovaskularni sustav, a vrećice su visokorizične za djecu, trudnice i dojilje te one s kardiovaskularnim bolestima.
Jedna od glavnih briga jest potencijalna privlačnost mladima.
Iako je vremenski raspored oko revizije zakona o duhanu u Uniji još uvijek nejasan, preporuka za zabranu razbjesnila je industriju i neke zakonodavce, uključujući europarlamentara Charlieja Weimersa iz skupine Europskih konzervativaca i reformista.
Duhanske tvrtke uključujući Philip Morris International, British American Tobacco (BAT), Imperial Brands i Altria brzo su se uključiča u ovaj prostor. Industrija inzistira na tome da nikotinske vrećice korisnicima duhanskih cigareta pružaju manje štetnu alternativu i da bi se trebale regulirati zasebno – i manje strogo – od snusa ili e-cigareta.
Industrija želi samoregulaciju
Glavni igrači, uključujući BAT, Imperial Brands i Japan Tobacco International, postavili su samoregulacijski okvir za nikotinske vrećice prema kojem bi se proizvodi prodavali i reklamirali samo odraslima.
Također, predlažu da sadrže i zdravstveno upozorenje u kojem se navodi da proizvod sadrži nikotin ” koja je tvar koja izaziva veliku ovisnost” te da postoji ograničenje od 20 mg nikotina po vrećici.
O opasnostima ovog trenda koji se popularizirao među mladima ranije se oglasio i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) upozoravajući da izloženost nikotinu može izazvati brojne različite nepovoljne reakcije u organizmu.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare