
Europa se nastavlja obračunavati s duhanskom industrijom, a ovaj put na meti je proizvod koji uopće ne sadrži duhan - naizgled bezazlenoj nikotinskoj vrećici.
Popularnost ovih proizvoda je u porastu, a analiza pokazuje da se tržište nikotinskih vrećica udvostručilo između 2020. i 2021. u Hrvatskoj, Češkoj, Danskoj, Slovačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu.
Nikotinske vrećice dosad su izmicale oštrim regulatornim očima briselskih birokrata jer ne sadrže duhan. No, očekivane revizije zakona EU-a o duhanskim proizvodima, oporezivanju i oglašavanju mogle bi to promijeniti.
Sadašnja pravila već pokrivaju e-cigarete, koje također ne sadrže duhan, a naznake su da Komisija želi iskoristiti reviziju i za ograničenja prema nikotinskim vrećicama. Potencijalna zabrana, po uzoru na Belgiju, Nizozemsku i dijelove Njemačke, također bi mogla biti na stolu.
"Mislim da se uvesti porez na te proizvode na sličan načina kao na cigarete", rekao je za PoliticoPhilipGorham, viši analitičar kapitala u Morningstaru, tvrtki za investicijska istraživanja.
Povjerenica za zdravstvo Stella Kyriakides također je rekla da rastuća popularnost nikotinskih vrećica predstavlja "ozbiljnu zabrinutost za javno zdravlje".
Izuzetno ovisne, a slabo regulirane
Izvješće njemačkog Saveznog instituta za procjenu rizika pokazalo je da nikotin ima snažne učinke na kardiovaskularni sustav, a vrećice su visokorizične za djecu, trudnice i dojilje te one s kardiovaskularnim bolestima.
Jedna od glavnih briga jest potencijalna privlačnost mladima.
Iako je vremenski raspored oko revizije zakona o duhanu u Uniji još uvijek nejasan, preporuka za zabranu razbjesnila je industriju i neke zakonodavce, uključujući europarlamentara Charlieja Weimersa iz skupine Europskih konzervativaca i reformista.
Duhanske tvrtke uključujući Philip Morris International, British American Tobacco (BAT), Imperial Brands i Altria brzo su se uključiča u ovaj prostor. Industrija inzistira na tome da nikotinske vrećice korisnicima duhanskih cigareta pružaju manje štetnu alternativu i da bi se trebale regulirati zasebno - i manje strogo - od snusa ili e-cigareta.
Industrija želi samoregulaciju
Glavni igrači, uključujući BAT, Imperial Brands i Japan Tobacco International, postavili su samoregulacijski okvir za nikotinske vrećice prema kojem bi se proizvodi prodavali i reklamirali samo odraslima.
Također, predlažu da sadrže i zdravstveno upozorenje u kojem se navodi da proizvod sadrži nikotin " koja je tvar koja izaziva veliku ovisnost" te da postoji ograničenje od 20 mg nikotina po vrećici.
O opasnostima ovog trenda koji se popularizirao među mladima ranije se oglasio i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) upozoravajući da izloženost nikotinu može izazvati brojne različite nepovoljne reakcije u organizmu.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare