Novo izvješće "Operacija Overload" koje je objavila finska softverska i metodološka tvrtka Check First kaže da shema također nastoji proširiti lažne priče tako što novinari objavljuju njihova razotkrivanja.
Proruski akteri namjerno zasipaju novinare lažnim vijestima u nastojanju da rasprše rad factchecking sredstva za provjeru točnosti informacija i povećaju doseg dezinformacija, pokazuje nova studija.
Finska softverska i metodološka tvrtka Check First, koja je objavila izvješće nazvano “Operacija preopterećenja” (Operacija Overload) uključuje anonimne proruske aktere koji kontaktiraju novinare u koordiniranoj kampanji kako bi ih natjerali da provjere lažne vijesti, prenosi Euronews.
Trik se oslanja na jednostavno načelo da je “svaki publicitet dobar publicitet”.
Zahtjevi za provjeru obično su usmjereni na Ukrajinu, Francusku i Njemačku i dolaze u obliku e-pošte i spominjanja na društvenim mrežama.
Operacija Overload do sada je ciljala više od 800 medijskih redakcija u Europi i šire, poslavši im oko 2400 tweetova i više od 200 e-poruka.
Telegram je također odigrao značajnu ulogu, a većina linkova poslanih novinarima vodi ih do aplikacije za razmjenu poruka.
Check First otkrio je da je u posljednjih nekoliko mjeseci objavljeno više od 250 provjera činjenica u kojima se spominju lažni narativi stvoreni specifično za operaciju Overload.
Na primjer, pošiljatelj jednog od mailova predstavlja se kao zabrinuti građanin koji je navodno vidio sumnjive tvrdnje u ruskim medijima i traži od novinara da ih provjere.
U drugom, autor maila jasno daje do znanja da želi da se sve provjere činjenica dijele što više kako bi ih moglo vidjeti što više ljudi.
“Ovo dokazuje da je cilj Operacije Overload da dosegne širu publiku, bez obzira je li priča razotkrivena ili ne”, navodi Check First.
Promicanje ‘vojne agende’ Kremlja
Krivci koriste ono što Check First naziva “amalgamacijom sadržaja”, gdje miješaju različite vrste sadržaja u nastojanju da stvore vjerodostojnu, višeslojnu priču.
Poplava medija stvara lažan osjećaj hitnosti među novinarima, što dovodi do uspjeha sheme.
“Operacija služi i domaćoj propagandi i FIMI-ju (stranom uplitanju i manipulacijom informacijama)”, rekao je Check First. “Iako se naše izvješće uglavnom usredotočuje na potonje, bitno je priznati da lažni sadržaj potječe s platformi ruskih društvenih medija i širi se na web stranicama i blogovima na ruskom jeziku, uključujući državne medije, s očiglednim ciljem promicanja vojne agende Kremlja lokalnoj publici.”
Velik dio lažnih vijesti ima oblik videa i stvara narative kako bi diskreditirao ukrajinske izbjeglice koje žive na Zapadu.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!