Da rasporedi sati u višim razredima osnovne škole pucaju po šavovima, pokazuje ustaljena praksa prebacivanja izbornih predmeta u suprotni turnus.
Prema nastavnom planu i programu – koji je ovih dana navršio desetu obljetnicu primjene u školama – učenici viših razreda osnovne na nastavi provedu više od 1.200 školskih sati godišnje. Samo s obaveznim predmetima satnica se penje do 910 sati.
U petom i šestom razredu osnovne đaci imaju deset obaveznih predmeta u redovnoj nastavi, a broj predmeta u sedmom i osmom raste na 14. Treba tu dodati dva sata tjedno izbornog predmeta vjeronauka (godišnje 70 školskih sati) te drugog stranog jezika koji učenici dobivaju od četvrtog razreda također dva sata tjedno i godišnjih 70 sati.
Raspored koji dva puta tjedno vraća djecu na nastavu suprotnog turnusa prepreka je učenicima upisanima u sportske, glazbene ili druge aktivnosti izvan škole. Jasno je da izborni predmeti u školi nisu obvezni, no rijetko će koji roditelj odbaciti mogućnost izborne informatike ili učenja drugog stranog jezika.
Igor Rukljač, ravnatelj zagrebačke Osnovne škole Kajzerica, objašnjava “matematiku” krojenja rasporeda zbog kojega učenici dva puta tjedno posjećuju oba turnusa.
– Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju, nastava se u našim školama većinom izvodi u petodnevnom radnom tjednu. Učenici predmetne nastave ne bi smjeli imati dnevno opterećenje redovne nastave veće od šest školskih sati u kontinuitetu, odnosno učenici razredne nastave četiri školska sata. S obzirom na to da radni tjedan za učenike razredne nastave iznosi maksimalno 24, odnosno 26 školskih sati, a za učenike predmetne nastave od 32 sata za učenike 5. razreda, do 36 sati za učenike 8. razreda, nemoguće je sve redovne i izborne predmete, sat razrednika, dopunski ili dodatni rad te izvannastavne aktivnosti, ‘ugurati’ u raspored jednoga turnusa. Nužno je razliku sati prebaciti u neko drugo vrijeme, ostavljajući učenicima vrijeme za predah i obrok – kaže Rukljač za Jutarnji list.
Dodatno, ako u školi postoji program klasičnih jezika, u petom i šestom razredu satnica se na postojeću povećava još za tri sata, a u sedmom i osmom za još šest. Riječ je o maksimalnom opterećenju za djecu.
– Učenici ne mogu dulju nastavu pratiti u kontinuitetu, pogotovo djeca u razrednoj nastavi. To su razlozi zbog kojih se obično izborni predmeti informatika i drugi strani jezik prebacuju u suprotan turnus – dodaje ravnatelj.
Iako je vjeronauk uveden također kao izborni predmet u osnovnoj školi, on ostaje u glavnom turnusu jer nakon izbora učenika dobiva status redovnog predmeta.