Smanjenje stopa PDV-a na desetak izabranih proizvoda i usluga, sa sadašnjih 25 na zamišljenih 13 posto, od 1. siječnja iduće godine neće se bitnije odraziti na standard onih građana koji glavninu prihoda troše na hranu, odijevanje, školovanje i komunalije.
Cijene proizvoda i usluga iz potonjih gospodarskih branši ostaju iste, izuzev odvoza smeća koji bi na godišnjoj razini u kućnim budžetima trebao ostaviti šezdesetak kuna više, piše Slobodna Dalmacija.
Vlada je zacijelo zamislila da bi smanjenje PDV-a na isporuku električne energije trebalo imati kumulativni učinak na sve cijene svih drugih proizvoda i usluga, jer su troškovi struje uračunati u gotovo svaku robu. No, nije realno očekivati da će, primjerice, pekari makar i simbolično smanjiti cijene kruha i ostalih proizvoda zbog nižih cijena struje.
Pa kad bi to i učinili, ostaje pitanje bi li trgovci slijedili njihov primjer u formiranju maloprodajne cijene pekarskih proizvoda.
U svakom slučaju, na standard građana, odnosno na njihove račune za struju, povoljno će utjecati smanjenje PDV-a na isporuku električne energije. Godišnje bi kućanstva koja imaju prosječnu godišnju potrošnju struje mogla kroz smanjeni PDV poboljšati svoje budžete za petstotinjak kuna.
Tako ušteđen novac, međutim, vjerojatno će potrošiti u kafićima, restoranima i u kinima kroz povećani PDV na ugostiteljstvo i kinoulaznice. Očekivano je da vlasnici kafića neće propustiti povećanje PDV-a s 13 na 25 posto “provući” kroz svoje cijene, kao ni vlasnici restorana.
Slaba je pri svemu tome utjeha što će cijene pogrebnih usluga u idućoj godini biti osjetno manje, ako se pogrebnici uopće odluče na prilagođavanje cijena smanjenom PDV-u. Za razliku od dobavljača struje koji nakon promjene stope PDV-a na svoje usluge ne mogu izbjeći formiranje novih cijena, poduzetnici u drugim branšama, gdje djeluje “nevidljiva ruka tržišta” ničim nisu obvezani korigirati svoje cijene, već samo unijeti novu poreznu stopu u račune, piše Slobodna Dalmacija.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.