Milijarde kuna nestaju u javnim nabavama Zagreba i Holdinga

Vijesti 18. svi 201709:37 > 09:53
N1/CMS

Direktni društveni gubitak od 2011. do 2016. godine u javnim nabavama gradu Zagrebu za građane iznosi 2.123 milijarde kuna, izračunali su Centar za mirovne studije (CMS) i Centar za istraživanje korupcije iz Budimpešte (CRCB) kroz istraživanje koruptivnih rizika u javnim nabava Grada Zagreba I Zagrebačkog holdinga.

Procjena ukupnog direktnog društvenog gubitka u analiziranom periodu (2011-2016) je 1,17 milijardi kuna u javnim nabavama Holdinga te 953,1 milijun kuna u nabavama Grada Zagreba što znači da su ukupno u promatranomom periodu građani i građanke Zagreba izgubili 2,123 milijarde kuna samo na javnim nabavama s visokim koruptivnim rizikom. Najveći gubitak zabilježen je u 2013. godini u iznosu od čak 702 milijuna kuna u nabavama Zagrebačkog holdinga, upozorava CMS.

Objašnjavaju da su za procjenu društvenog gubitka koristili dvije metode: prva se temelji na udjelu nekompetitivnih nabava (direktne pogodbe) u cjelokupnom iznosu javnih nabava za period od šest godina, odnosno nabava s visokim koruptivnim rizikom, a kao drugu metodu koristili su stopu pada cijene predmeta nabave (odnos procijenjene cijene i ugovorene cijene) kao rezultata kompetitivnosti.

Istraživanje se bazira na analizi 4,483 natječaja Grada Zagreba i Holdinga u sklopu kojeg je ekstrahirano 1,107 tvrtki koje su dobile natječaje i koje su također podvrgnute analizi. Istraživanje koristi Big Data pristup u prikupljanju i analizi javnih podataka o javnim nabavama, a nakon ekstrakcije podataka iz dokumentacije podaci se strukturiraju u bazu kojoj se dodaju podaci o kompanijama koje su dobile natječaje iz baze podataka Poslovne Hrvatske (Bisnode).

Nakon “čišćenja” podataka primjenjuju se statističke metode analize koruptivnih rizika I intenziteta kompeticije na natječajima s aspekta same procedure natječaja I dobitnika natječaja. Analiza je dio projekta Javni interes nije na prodaju, koji je financiran iz IPA 2012 programa i kroz nekoliko tjedana trebalo bi biti gotovo cjelokupno istraživanje, a javnosti predstavljeni detaljni podaci.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.