Gost Novog dana bio je Mato Franković, gradonačelnik Dubrovnika.
Dubrovnik i ove turističke sezone bilježi rekordne brojke, kako se Grad nosi sa sve većim brojem turista?
Ove godine bilježimo 24 posto bolje rezultate, to je uistinu uspjeh, dolazi nam veliki broj gostiju s kružnih putovanja, ali tu ćemo se morati odreći dijela profita.
Koliko će danas turista s kruzera posjetiti Dubrovnik?
Procjena je da će 9 tisuća ljudi danas samo s kružnih putovanja posjetiti Dubrovnik, plus izleti, svi oni žele doći u povijesnu jezgru. Na ulazima u grad smo uveli brojače, kada brojka prijeđe 8000 – pali se alaram. Želimo doći do 4000 gostiju dnevno s kružnih putovanja, tada ćemo moći pružiti kvalitetniju uslugu nego kada je u gradu više gostiju.
Kako je biti gradonačelnik Dubrovnika, grada kojeg posjećuju brojne poznate osobe iz cijelog svijeta?
Biti gradonačelnik Dubrovnika je častan posao. Naravno, susrećem brojne osobe od veleposnaika, premijera do predsjednika. Svi žele doći u Dubrovnik. Biti gradonačelnik Dubrovnika ne znači biti samo gradonačelnik povijesne jezge nego i područja Mokošice, Gornjih Sela i drugih ruralnih područja koja imaju svoje potrebe oko infrastrukture.
Koliko Grad brine za socijalno osjetljive skupine?
Grad je iznimno osjetljiv prema takvim skupinama, nudimo im od besplatnog javnog prijevoza, osiguvaramo prostor za život onima koji to sami nisu u mogućnosti do subvencija na mirovine. Mi smo grad koji je osječen od matice zemlje, u tijeku turističke sezone zbog gužve na cestama je nemoguća komunikacija do Splita, a gorući problem je Croatia Airlines jer ne pronalazimo zajednički jezik, cijene dižu u nebo. Ispada da je jeftinije otići u London i vrtiti se nego otići u Zagreb i vratiti se. O tome smo nedavno razgovarali i s premijerom. Dubrovnik je jedini grad koji je odsječen od matice zemlje.
Koliko bi pomogao Pelješki most?
Pomogao bi, vjerujem da će Pelješki most promijeniti kvalitetu našeg života i poboljšati komunukaciju s glavnim gradom i sa Splitom. S Pelješkim mostom bi mogli napokon normalno živjeti.
Dubrovnik ima najskuplji parking u zemlji, sat u nultoj zoni pokraj povijesne jezgre stoji 75 kuna. Zašto je cijena tako visoka?
Odluka o tome je donesena i ona se odnosi na samo jedno malo parkirno mjesto u neposrednoj blizini povijesne jezgre, limit je 30 parkirnih mjesta. Mislimo da takvo mjesto ne može imati cijenu kao ulična parkirališta oko jezege ili javani parking. Takvo ekskluzivno mjesto mora imati i ekskluzivnu cijenu od 75 kuna po satu. Imamo mi i parking gdje je cijena 10 kuna po satu.
Treba li Dubrovnik biti samo ekskluzivna destinacija, ili grad dostupan svima?
Dubrovnik mora biti i jedno i drugo, fama se stvara da je Dubrovnik preskup, ali nije tako. Na ekskluzivnim mjestima kava se plaća 15 kuna, ali ima i lokacija gdje je cijena kao u drugim gradovima. Tržište određuje cijenu, a postoje i tržište zakupa. Ako je prostor skup, iznajmljivači su prisljeni dići cijenu.
Dubrovnik je postao svjetska filmska destinacija, u gradu su snimani “Game of Thrones”, “Robin Hood”…
Dubrovnik je filmska destinacija od 1913., od tada do danas je uspješna scenografija brojnih velikih filmskih projekata. Nećemo se mi hvaliti da je “Game of Thrones” sniman u Dubrovniku, oni se mogu pohvaliti da su snimali u Dubrovniku. Filmska industrija je dobrodošla u grad, ali mislim da oni boravkom u gradu moraju platiti naknadu kao što je to u Veneciji, nakon što film bude pušten u eter, mora biti istaknuto da je snimljen u Dubrovniku, i ono što je važno Dubrovnik mora biti kulisa.
Kakva je politička situacija u Dubrovniku, kako sada funkcionira vlast u gradu?
Gradska vlast je stabilna, većinu u Gradskom vijeću ima HDZ s koalicijskim partnerima. Mi smo na prošlim izborima ostvarili povijesni rezultat, nikada do sada HDZ nije imao deset vijećnika. Nema problema u funkcioniranju vlasti, usvojil smo proračun, održali smo tri sjednice Gradskog vijeća. Radimo punom parom na realizaciji brojnih projekata. Uveli smo novi model financiranja srednjoškolaca, nudimo za knjige 1000 kuna svim roditeljima koji predoče račun od kupnji udžbenika, a treću godinu zaredom osnovnoškolci imaju besplatne udžbenike.
Dubrovniku je veliki problem nedostatak vrtića pa se okrećemo EU fondovima. Spremni smo i za kupnju novih 10 autobusa putem EU fondova, iz EU fondova najviše ćemo povući, oko 500 milijuna kuna, za obnovu i izgradnju kanalizacijske i vodovodne mreže na području grada Dubrovnika. Promijenili smo sve uprave u komunalnim društvima i preuzeli odgovornost, od rujna nadalje krećemo u veliki investicijski zahvat koji koji će trajati pune četiri godine.
Kada je u pitanju demografija, ima li Dubrovnik problema poput drugih hrvatskih gradova?
Demografija Dubrovniku nikada nije bila sporna, ovdje se uvijek moglo pronaći posao i dobiti dobru poziciju s dobrom plaćom, to nije problem. Problem je pitanje stanovanja, mladi ljudi teško nalaze smještaj zbog visoke turističke sezone, jer se ljudi više orjentiraju na iznamljivanje turistima nego mladima, ali i kada se nudi najam, zbog visokih cijena mladi to nisi u mogućnosti sebi priuštiti. U procesu smo kupnje velikog zemljišta, gradit ćemo 130 stanova za malde obitelji, koje bi iznajmili na 10 godina, a onda bi im se omogućio otkup.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.