"ERS je dvostruko zapovijedanje, reforma ide i bez njih"

Vijesti 24. ožu 201813:28 > 13:30
N1

Ministrica Blaženka Divjak komentirala je u Točki na tjedan eksperimentalnu provedbu kurikularne reforme koja kreće na jesen.

U ekperimentalnoj provedbi kurikularne reforme sudjelovat će 72 škole. Po kojim kriterijema su odabrane?

Objavili smo kriterije još u ponedjeljak. Željeli smo da svaka županija ima jednu ili dvije škole, uspjeli smo s dvije škole.

Stoji li prigovor da su tu samo škole koje su već pripremljene, koje bolje stoje s opremom i kadrovima?

Ne, vrlo smo niske zahtjeve stavili na opremu u školama. Osigurali smo sredstva za svaku školu za opremanje. Druga stvar, za nastavnike, ravnatelje i roditelje postoje posebne radionice koje će im pomoći da se pripreme.

Kada ste predstavljali škole koje su se javile na natječaj govorili ste kako je odlično što se toliko škola javilo. Ipak, to je svega 10 posto srednjih i 17 posto osnovnih škola. Nije li to porazno?

Mi smo jasno kazali da nam treba maksimalno 70 škola. Mi ne znamo jesu li škole odbile sudjelovanje ili je jednostavnije pričekati da vide rezultate. Nisam očekivala 215 škola, za mene je i ovo bilo ugodno iznenađenje da je stiglo toliko prijava. Jasno da ćemo za svih 215 škola omogućiti da sudjeluju u svim edukacijama i koriste sadržaje, jedino što nećemo učiniti je da nećemo u te škle uvoditi nove kurikulume nego ćemo raditi na promjeni načina podučavanja. 

Može li Matko Glunčić biti pravovaljani čovjek koji će voditi ekspertnu radnu skupinu? 

Njegova prijava je legitima, ali nije realno očekivati da bi on to mogao voditi. Čovjek koji govori protiv programa, mislim da to baš nije mudro i da tome svakako treba posvetiti posebnu pažnju.

Bit ćete protiv toga da se njega imenuje?

Da.

Ako ipak bude izabran nekom većinom, hoćete li dati ostavku?

Mislim da on neće biti izabran.

Mi radimo na kurikularnoj reformi 20 godina. Ja vjerujem u politiku kontinuiteta, treba uzeti u obzir što je napravljeno, koji su bili rezultati HNOS-a (Hrvatski nacionalni obrazovni standard, op.a.). Neke smo stvari bitno unaprijedili. Svaki korak mora značiti neko novo unaprjeđenje.

Nije bilo jasno kako to da je najprije samo jedna osoba zadovoljavala uvjete za voditelja skupine, a na kraju se došlo do čak 6 imena.

Radi se o tome da se treba provjeriti administrativno zadovoljavaju li kandidati uvjete. Jedan od njih je i jesu li vodili projkte iz polja odgoja i obrazovanja. Članovi Posebnog stručnog povjerenstva su zatražili dodatnu dokumentaciju, ona je prikupljena i bit će prezentirana PSP-u.

Često se čuje da je premijer popustio HNS-u oko Istanbulske konvencije i da će to imati cijenu popuštenjem konzervativnim krugovima oko obrazovne reforme. Hoćete li trgovati oko obrazovne reforme?

Vi znate da ja nisam član HNS-a. Međutim, od njih sam dosad imala izvrsnu podršku i nikakvih popuštanja i političke trgovine po tom pitanju neće biti. Trebalo bi malo pojasniti ovu ulogu ERS-a: To je jedna situacija koju nećete vidjeti u drugim državama. Strategija znanosti i obrazovanja u jednom dijelu, u provedbenom dijelu, ima dvostruku liniju zapovjedanja što uzrokuje dosta nevolja u provedbi strategija. Skupina koju je vodio Boris Jokić odradila je veliki dio posla, aktivirala ljude, ali nisu iza sebe imali provedbene instrumente. To je tijelo koje nema iza sebe ministarstvo i agencije koji mogu te stvari provoditi. Sada ne postojie ERS, ali ministarstvo uz agencije je pripremilo projekt od 150 milijuna kuna… 

Ako vi u ministarstvu već pripremate i vodite reformu, čemu onda uopće ERS?

To treba tek definirati. Ako pogledate u Strategiji, ministarstvo je nadležno za većinu aktivnosti. U nekom dijelu stoji ERS, ali isto tako bi moglo stajati i neko drugo tijelo .

Ne bi vam puno nedostajalo da se ne izabere? 

Mislim da treba postojati neko stručno povjerenstvo. Ali ne na način da bude potpuno odvojeno, jer se pokazalo da nema provedbene snage. Važno je možemo li nešto što smo napisali i implementirati. Održivost nekog sustava kojeg ste osmislili može se osigurati samo tako da imate instutiucije koje su nadležne u polju odgoja i obrazovanja.

Je li to prostor politizaciji cijele priče?

Nažalost, tako se može gledati. Mi smo to vidjeli kroz tri mandata, da može biti prostor za politizaciju. Trebalo bi inzistirati na stručnosti ljudi koji imaju jasan zadatak. Ono što smo sada napravili se odnosi na osmogodišnju školu, pripremili smi izmjene zakona koji će sljedeći tjedan biti na Vladi i koji će osigurati da određene dokumente možemo staviti u zakon i nakon toga prihvatiti. Budimo iskreni, to dosad nije učinjeno, a moglo se pripremiti.

Sprječava li vas činjenica da ERS ne postoji u provođenju reforme?

Ne. Iako, rok da se izabere će očito biti produžen. U kojoj mjeri ERS treba raditi, treba tek definirati.

Devet mjeseci ste u politici. Koliko ste kompriomisa morali napraviti?

Moram reći da je prvenstveno računam i stvarno imam veliku podršku HNS-a. Koalicijski dogovori su baš takvi – dogovori. Što se tiče kompromisa, kompromisi ne ugrožavaju one projekte koje sam spomenula: od kurikularne refomre općeg obrazovanja, strukovnog obrazovanja i njegovanja izvrsnosti..

Recimo da ste doista prva osoba koja nema iznad sebe premijera, bi li stvari išle brže?

Ja sam rekla da mene nepostojanje stručnog tijela ne sprječava u provođenju reforme. Što se tiče PSP-a, ono ne skrbi samo o kurikularnoj reformi nego o cijelom skupu mjera pa i o tome da se poveća proračun za obrazovanje i znanost i ono je posebno spomenuto i u izvještaju EK. Tu je stvarno dobro da je premijer predsjednik PSP-a.

Smatrate li se uspješnom? Od jedan do pet koju biste si ocjenu dali? 

Ne bih se ocjenjivala brojčanim ocjenama. Bliže sam izvrstan nego nedovoljan, s obzirom na okolnosti. Ekipa se formirala u rujnu i odmah smo zvali radne skupine, promijenili smo Zakon o strukovnom obrazovanju, za povlačenje milijardu kuna, podigli smo deset centara izvrsnosti, pripremili smo dokumentaciju i pozive koji će ove godine rezultirati s oko milijardu i pol kuna. Rezultati su sigurno, kad usporedite s nekim drugim razdobljem ovoga trajanja, puno bolji.

Imate dosta kritičara i među ljudima koji su prije radili na reformi i među političarima. Radimir Čačić je prije nekoliko dana rekao da je vrijeme  da se maknu manekenke.

Ja nisam gledala taj intervju, vidjela sam naslov i to je tipični primjer zašto nam treba Istanbulska konvencija i zakoni. Meni nikad ne bi palo na pamet da za Čačića kažem da je maneken.

Kada će biti gotovi udžbenici? Kada će se nastavnici pripremiti?

Bit će sve na vrijeme. Većina reformi u Europi je u ovoj fazi išla bez udžbenika. Mi imamo rok za nakladnike da nam u narednih mjesec dana predaju prve verzije udžbenika. Treba nam mjesec dana da ih pregledamo, znači da bi u lipnju bili dostupni nastavnicima. Mi već nakon proljetnih praznika krećemo s edukacijom.

Tko će mentorirati?

To su ljudi koji su bili u stručnim radnim skupinama, naši stručnjaci, profesori i nastavnici iz škola, stručanjci EK iz zemalja koje su uspješno provele reforme

Stojite li i dalje kod ocjene da će u idućoj školskoj godini biti moguće provesti reformu u svim školama?

Da. Prije toga moramo dobro pratiti ovu eksperimentalnu reformu.

Hoćemo li imati za koga raditi reformu? Iz Hrvatske se svaki dan odseli tisuću ljudi. 

Gledajte, barem tri elementa treba uzeti u obzir: Ekonomsku sigurnost, kvalitetu života gdje je obrazovanje važno… Mislim da mi pokazujemo da slijedimo dobre europske trendove. Treća stvar je atmosfera. Moramo biti pozitivni i suradljivi, i stvarno razmišljati kako ćemo stvari promijentii nabolje, a ne da razmišljamo iz političkih rovova i jedni drugima podmećemo.

Očekujete li ove godine prosvjed za obrazovnu reformu?

Ne.

Mislite da nema razloga za to?

Nema.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.