"Izbor F-16 je izuzetan, to je ono što odgovara Hrvatskoj"

Vijesti 28. ožu 201807:48 > 08:38
PIXSELL/Patrik Maček

Umirovljeni stožerni general te prvi hrvatski veleposlanik pri NATO-u Anton Tus komentirao je sinoćnju odluku VONS-a po kojoj će Hrvatska kupiti rabljene izraelske borbene zrakoplove F-16.

U Banskim dvorima sinoć je održana sjednica Vijeća za obranu koju su sazvali predsjednica Republike Hrvatske Kolinda-Grabar Kitarović i predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković, a jedna od tema bila je i nabava višenamjenskih borbenih aviona. Nakon sjednice priopćeno je da je jednoglasno odlučeno da se kupe rabljeni izraelski zarkoplovi te da je riječ o najpovoljnijoj ponudi. Više možete čitati OVDJE.

Molimo Vas komentar na ovu odluku VONS-a o kupnji izraelskih zrakoplova F16.

Mislim da je to pravi izbor, jer jedno je načisto – da bi Hrvatska trebala produžiti dalje treba imati taj zračni vojni ambijent u smislu zadaća koje ima u miru, a vidjeli smo koliko to znači i u Domovinskom ratu. Tako da je izbor na F-16 izuzetan, to je ono što odgovara RH zbog toga što novi avion košta dvostruko skuplje nego ovaj koji je odradio 20 godina i još ima toliko – 20 do 25 godina. A i promjene se rade velike u zrakoplovstvima i u proizvodnji, tako da je ovo vrijeme taman dobro dok su zrakoplovi od 40 godina već stari. Ovo je pozitivna i financijski povoljnija situacija koja se riješava u našem slučaju.

Imali ste priliku letjeti u američkom F-16 i i svojevremeno u MIG-u 29, koja su Vaša iskustva s F-16?

F16 je taktički lovac i MIG je isto ta vrsta, samo novija generacija, tako da je jedna usporedba za manje visine i moglo bi se govoriti da se F16 može boriti s ovim avionom. Kada bi MIG 29 primjerice imao radar kakv ima F16, tada bi to bilo u redu, mogle bi se postaviti i rakete kao i na F16, a ja mislim da su to Rusi već postigli. To je nova generacija i ne bih ih mogao uspoređivati.

Koliko će jednom pilotu trebati vremena da preleti Hrvatsku od krajnjeg sjevera do juga s borbenim zrakoplovom F-16?

To je za deset minuta ako idete na visinu da biste bili ekonomični, ovih 200 km možete prijeći za 10-15 minuta.

Kada govorimo o izraelskom zrakoplovu, koliko je zabrinjavajuće to što govore neki piloti poput Selaka da su ovi zrakoplovi već prestari? I koliko se novom softverskom opremom mogu nadograditi i poboljšati ti zrakoplovi?

On ima te resurse, to nisu potrošeni resursi, kada bi oni bili s životnim vijekom od 30 i više godina onda bi on bio u pravu, ali s 20 godina to je pola njegovog životnog vijeka. To još nije otpisan avion, njemu će trebati od 15 do 20 godina kada će se će morati zamijeniti. To je savim normalno, pravi pilot jasno voli da ima novi avion. Mislim da ti avioni u normalnim resursima, samo treba provoditi redovne preglede i tehnička ispitivanja.

Koliko će hrvatskim pilotima trebati vremena za obuku i prilagodbu za F-16?

Pa neće dugo trebati, naši piloti koji sada lete na MIG-u, oni su istrenirani, oni će dobiti samo teoretski dio dio i odletjet će 1-2 leta, sjest će u avion s nastavnikom i pripremiti se.

Koliko će biti zahtjevno održavanje tih zrakoplova?

To je slično kao što sad imamo na MiG-ovima, tehničke radionice koje će se raditi preko tjedna i kada se nešto mijenja.

Što mislite o budućnosti Hrvatskog vojnog zrakoplovstva?

Ovo je nešto što će nas ostaviti na razini kakvoj smo bili do sada i više od toga. Vidite, EU je puna malih zemalja kao što je RH, po broju stanovnika i po teritoriju. RH kao i Slovačka, Danska i Norveška ima jedna od tih elemenata. Oružane snage trebaju biti komplementirane onoliko koliko je to zemljama potrebno.

2020., kad bi trebali stići prvi zrakoplovi F-16, što će tada biti s MIG-ovima 21?

Oni će do kraja odraditi svoje, mogu se pojaviti tehnički poroblemi, oni su došli blizu svog konačnog resursa, ali mogu još raditi dvije godine.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.