'I da ste genije, bez pomoći ne možete na čelo Agencije'

Vijesti 02. lis 201817:06 > 17:10
N1

Državna tajnica za more Maja Markovčić Kostelac u emisiji Newsroom govorila je o imenovanju za izvršnu direktoricu Europske agencije za sigurnost mora (EMSA) čime je postala prva Hrvatica imenovana na čelno mjesto jedne od takvih europskih agencija od kada je Hrvatska u EU.

Kako je došlo do toga da konkurirate za tu poziciju i zašto ste se odlučili javiti?

Proces je započeo u prosincu prošle godine kada je EK raspisala otvoreni natječaj za izvršnog direktora EMSA-e. Ocjenila sam da bi to za mene bila kruna moja dugogodišnje karijere u pomorstvu. Čitav svoj radni vijek radim u pomorstvu i jako to volim, za mene je to više od posla. Nekako, kad te jednom posoli, trajno si posoljen. Vidjela sam mogućnost da ono iskustvo koje sam stjecala u Hrvatskoj izgrađujući čitavu arhitekturu hrvatskog pomorstva u zadnjih 20 godina podijelim s kolegama u Europi i da na taj način doprinesem europskom projektu.

Kako je tekao taj proces?

To je jako dug i iscrpljujuć proces u kojem prolazite, tada ja i 49 kandidata, prilično seriozna ispitivanja, testiranja i čak pet intervjua. Europska komisija (EK) vodi taj postupak sve do izbora tri kandidata koje na kraju verificira povjerenica za promet, a onda oni budu ponuđeni upravnom odboru EMSA-e, koji čine uz predstavnike EK i predstavnici svih država članica, i tada se glasuje dok se ne postigne dvije trećine glasova za jednog kandidata.

VEZANA VIJEST

Čime ste ih osvojili?

Mislim da je to bila dobra kombinacija mog iskustva, znanja, neposrednosti u komunikaciji i onoga što smo napravili u Hrvatskoj. To je sasvim sigurno timski rad i velika podrška države i Vlade i premijera jer se do dolaska u tri kandidata ne može utjecati na proces. On je jako objektiviziran i vrlo formalan i strog. Ali kada uđete u tri, onda je važno da ste sami kvalitetan kandidat, ali ako iza vas ne stane država, možete biti i genije, nećete proći.

Čime se bavi agencija na kojoj ćete biti na čelu?

Agencija su osnovni zadaci da pomaže državama članicama u provedbi europskog zakonodavstva u području sigurnosti plovidbe, zaštite mora od onečišćenja sa brodova i plinskih i naftnih platformi i sigurnosnoj zaštiti svih brodova europske državne pripadnosti. EMSA ima i veliku ulogu u kooperaciji na funkcijama Obalne straže, koja je sada aktualno na Mediteranu, ali prije svega radi s državama na preventivnom djelovanju, na jačanju kulture sigurnosti, inspekcijski nadzor nad brodovima.

Što vam je cilj na čelu EMSA-e?

Usmjerit ću pozornost na zaštitu morskog okoliša i poticanju razvoja novih tehnologija za sprječavanje onečišćenja morskog okoliša. Druga vrlo značajna stvar kojoj ću se posvetiti je eliminiranje administrativnih barijera za brodove koji uplovljavaju u europske luke. U Europi još nema jedinstvenog pomorskog prometa. Želimo Europu bez granica i za pomorski promet. Ulazimo u revolucionarno doba za brodarstvo i brodarsku industriju sa digitalizacijom i autonomnim brodovima koje ćemo mi, naša generacija, doživjeti. To će zahtjevati drugačiji nadzor plovidbe i druge alate kojima provodimo nadzor, ali i upravljanje brodovima.

Spominje vas se i kao prvu damu hrvatskog pomorstva i brodarstva. Situacija u Uljaniku. Kako je moguće da netko unaprijed kreće dogovarati isporuku broda za kojeg se zna da će stvorili desetke milijuna gubitaka?

Dugo se bavim pomorstvom i brodarstvom, manje sam ekspert za brodogradnju. Evidentno je, to nije samo boljka naših nego i europskih brodogradilišta, a kod nas je to došlo do kulminacije u ova dva brodogradilišta. Gradimo isključiuvo “brod po brod” i nemamo serije, a tako se teško postiže konkurentnost. Ulazni troškvovi su visoki i moramo značajno uložiti u tehnološki napredak brodogradilišta ako mislimo da opstanu u jednoj niši. Više nikada nećemo moći konkurentno graditi brodove za rasuti teret, to je otišlo na Bliski istok. Moramo na drugačiji način organizirati brodogradilišta. Naša mala brodogradilišta su konkurentna i žilava, a u velikim brodogradilištima će se morati promjeniti način ugovoranja i financiranja brodova.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.