U Dvoboju TNT-a, svoje argumente o prizivu savjesti u slučaju pobačaja sučelili su Jasenka Markeljević s Medicinskog i Hrvoje Jurić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
“Mislim da je sama rasprava o prizivu savjest i nediferencirana, previše je tabua u igri, preamalo kritičkog raspravljanja i pozitivnih sukoba oko stavova. Insititut se primjenjue neselektivno, postoji pošast ulaganja priziva savjesti u medicini pri čemu se ne radi o savjesti i prigovoru savjesti liječnika koji rade u struci, koliko o nekoj vrsti socijalnog oportunizma, želji da se ne zamjera nekim autoritetima poput Crkve. Ima i dosta licemjerja, ima liječnika koji u javnim ustanovama ulažu priziv savjesti, dok pobačaje obavljaju privatno”, poručio je Jurić.
“Ja ne bi ulazila u procjenu da određeni liječnici u određenim pilikama se pozivaju na priziv savjesti. Priziv savjesti je univerzalno ljudsko pravo koje je upisano u svim svjetskim dokumentima, slijedi svjetske civilizacijske principe, definiran je u našem Ustavu. Slijedom toga doneseni su svi ostali zakoni. Ne može se selekcionirati da se u određenim situacijama smije, a u određenim ne smije. Spominjem to jer se priziv savjesti želi ograničiti u prihvaćanju nekih specijalizacija koje imaju veze sa začetkom života. To je nemoguće jer je priziv savjesti individualan”, odgovorila je Markeljević.
Dodaje da priziv savjesti nema veze s vjerom te da se i liječnici koji nisu vjernici pozivaju na priziv savjesti.
“Iz prakse je poznato da su ginekolozi koji su radili pobačaje u nekom trenutku postali svjesni i prestali su. Želimo da se ljudi osvijeste što znači život sam po sebi. U situaciji gdje dominira potrošačka kultura i transhumanizam moramo se osvijestiti što znači začeće, ljudski život”, rekla je Markeljević dodavši da su žene u mogućnosti napraviti pobačaj jer postoje liječnici koji nemaju priziv savjesti. Naglasila je da se ne smije diskriminirati liječnike s prizivom savjesti tako što će im se zabraniti da se bave ginekologijom.
“Moramo raščistiti neke stvari. Mi djelujemo u sekularnom kontekstu, religijska uvjerenja i intimni moralni stavovi ne bi smjeli biti u sukobu s pravilima struke i zakonskim normama. Budući da se veći dio liječnika ulažući priziv savjesti, poziva na religiozna uvjerenja, morali bi imati u vidu to da pobačaji i drugi zahvati su nešto što jest problematično, no institucije poput Crke bi trebale prosvjećivati vjernike i na taj način smanjivati broj takvih zahvata, ali institucije koje rade prema pravilima struke i zakonima trebale bi uvijek nuditi tu uslugu. Zbog pritiska javnosti i institucija poput katoličke Crkve, institucije postaju nefunkcionalne i ne mogu vršiti propisanu dužnost. Svaka institucija bi pacijenticu trebala učiniti nevidljivim stvari unutar te institucije poput pobačaja. Osim Svetog duha ima još takvih bolnica u Hrvatskoj., ali to ne bi trebalo biti vidljivo pacijentima da dobiju uslugu”, rekao je Jurić.
Također je dodao da je sklon stavu da u određenim strukama i specijalizacijama ne bi smjelo biti prigovora savjesti budući da je u tim strukama opis posla nešto što uključuje vršenje pobačaja i medicinski potpomognute oplodnje.
“Svaki liječnik je znao što ta struka uključuje, ako mu se to ne sviđa, ako u startu ima priziv savjesti, neka specijalizira u nekoj drugoj struci gdje neće morati ulagati priziv savjesti”, rekao je Jurić.
“Viđali smo zadnjih dana šaljive priloge u kojima konobar ne želi iz vjerskih razloga usluživati alkohol, ili mesar mesne proizvode, čini se apsurdno, ali radi se o tome” zaključio je Jurić.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.