Probleme s kupovinom zrakoplova od Izraelaca zbog protivljenja američke administracije u Novom danu je komentirao bivši ministar obrane Ante Kotromanović.
Kotromanović tvrdi da je prije godinu dana MORH prezentirao Odboru za obranu podatke o zemljama koje su dale ponudu za zrakoplove i da je tada američka administracija na više adresa rekla da to nema smisla ako nema privole Lockheed Martina.
“Ministarstvo je u tom trenutku znalo, ali očito su od Izraela imali uvjerenja da će oni to riješiti na svoj način. Lockheed Martin je privatna kompanija koja gleda svoje interese, to je normalno”, rekao je Kotromanović.
Dodao je da su SAD Hrvatskoj partner te da su samo u njegovom mandatu donirali pola milijarde dolara te da bi bilo normalno da smo ses odlučili kupiti F-16 od Amerikanaca.
“Jasno je bilo da Lockheed Martin neće pristati na ovu kombinaciju da prodaju platformu F-16 nekome, a da neće svoju opremu nadograditi. Ako kupimo Barak bez softvera Izraelaca, to nije Barak nego obična platforma. To je pat pozicija. Bilo bi najbolje izaći iz tog posla. Nije loše to što se dogodilo. Avioni su stari 30 godina i mogu se dovesti u dobro stanje. Imamo vremena, ne treba žuriti. Žurilo se, željela se donijeti što brža odluka, a nije bilo ni transparentno. Treba stati, sjesti s Amerikancima i odlučiti se s SAD-om da li polovna ili, još bolje, nova platforma F-16”, rekao je Krstičević.
Dodaje da ne moramo odmah kupiti cijelu eskadrilu, nego ići na manji broj aviona kako bi održali sposobnosti za air policing. Četiri zrakoplova u četiri godine, pa onda u idućih osam godina nadopuniti cijelu eskadrilu. To bi značilo da bi u tom trenutku najstariji zrakoplov imao 12 godina.
“Vidimo da je neizvjesna budućnost ove regije, stanje u BiH, Kosovo i Srbija, stanje u Makedoniji. Ne znači da ćemo ratovati, ali treba razvijati snage i jačati ih. Mi smo mlada vojska, ali imamo zastarjelu opremu. MiG-ovi mogu do 2020 ili 2022 svoje zadaće izvršavati. Mi smo u mom mandatu kupovali vrijeme. Morali smo sanirati puno stvari unutar države pa tako i MORH-a. Ne treba žuriti, imamo vremena, ništa se neće dogoditi ako prvi avioni ne dođu 2020. Nama je dovoljan mali broj aviona da vršimo air policing”, poručio je.
Kaže da ne možemo ni obučiti 25 pilota u tako kratkom razdoblju.
“To je proces i zato smatram da treba preispitati ovu odluku. Po meni bi otišli u Ameriku, obavili s Lockheed Martinom posao i dobili bi podršku američke administracije. Prošle godine kad smo dobili ponudu amerikanaca pisalo je da će Amerikanci vršiti modernizaciju 600 svojih F-16. Razmišljao sam zašto idemo na Barake. Ne razumijem zašto se forsirala kupovina u Izraelu”, kaže Kotromanović.
Podsjeća da više nitko ne priča o offsetu i gospodarskoj razmjeni koja je vrlo važna za svaku zemlju: “Čitao sam da Izraelci planiraju otvoriti tvornicu bespilotnih letjelica u Bugarskoj… Nitko ne priča hoćemo li mi nešto zaraditi na tome”.
Prema njegovim saznanjima ugovor s Izraelcima još nije potpisan, a dodaje da bi ugovor trebao biti dostupan javnosti te da se previše taje informacije.