Ministar turizma Gari Cappelli i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Kristjan Staničić uoči ovotjedne svjetske turističke burze ITB u Berlinu ističu da iz Njemačke očekuju sličan broj turista kao lani ili oko 3 milijuna, te da unatoč nešto usporenom ranom bukingu vjeruju u dobar ukupni godišnji turistički rezultat.
Najveća svjetska turistička burza ITB u Berlinu će od 6. do 10. ožujka okupiti više od 10 tisuća izlagača iz oko 190 zemalja, među kojima je i Hrvatska, čiju će turističku ponudu poslovnoj publici s njemačkog i drugih tržišta uz HTZ predstaviti i više od 30 turističkih tvrtki i zajednica.
Na ITB će tradicionalno biti i stotine hrvatskih turističkih profesionalaca, koji će u razgovorima s partnerima dogovarati konkretne poslove i čuti aktualne trendove o poslovnim kretanjima i zanimanju tržišta za turističku ponudu.
I dok se na globalnoj razini i ove godine očekuje nastavak porasta turističkih putovanja, za neke su regije, za razliku od prošle dvije-tri godine, najave uoči ovog ITB-a nešto opreznije zbog usporenog ili i manjeg bukinga za predstojeće mjesece i ljeto, pogotovo na Mediteranu, koja je i jedna od najposjećenijih turističkih regija u svijetu.
Potrebna strpljivost i nametanje kvalitetom
Primjerice Španjolska, jedna od najjačih turističkih zemalja svijeta, u prvim mjesecima ove godine bilježi pad bukinga u odnosu na isto vrijeme prošle godine, pogotovo s britanskog tržišta, a u minusu je i Portugal te još neke zemlje, dok je za Hrvatsku buking usporen.
S druge strane, nameće se Turska s velikom ponudom, cjenovnim pogodnostima i ulaganjima u marketing, slično kao i Grčka, Egipat i druge zemlje sjeverne Afrike, koje nastoje privući što više turista nakon što su ih zadnje dvije-tri godine zbog političkih i drugih nestabilnosti gubile.
“Znam da ima nervoze jer strana tržišta sporije bukiraju, ali trebamo biti strpljivi i nametati se kvalitetom bez snižavanja cijena, čega sam protivnik. Usporeni buking se događa jer je sada puno više kapaciteta na tržištu nego prije dvije-tri godine kada je bila migrantska i političke krize u Turskoj, Grčkoj, Egiptu i drugim zemljama sjeverne Afrike, koje su sada stabilnije, pa turisti imaju opet više za birati i izvjesno je da će stoga ove godine biti izraženijeg ‘last minute’ bukinga odnosno da će čekati povoljnije cijene”, ističe Cappelli.
Svjestan je da je to sada za turizam i, kako kaže, određena ‘igra živaca’ te da će tržište činiti svoje, ali ipak sektoru savjetuje da u iduća dva-tri tjedna još pažljivo osluškuje tržište i potom odluči treba li eventualno reagirati s cijenama ili drugim mjerama.
Iznosi i da su mu iz velikih hotelskih kuća rekli da za sada nema panike te da su s bukingom za ljeto sada slični kao lani, uz nešto bolji buking predsezone, što ministar označava i važnijim, jer će se “špica odraditi sa last minuteom i doći na lanjsku razinu, i tu ne bi trebalo biti problema”.
“I burza ITB će dosta pokazati, pogotovo s njemačkog tržišta, za koje smo već poduzeli dodatne aktivnosti i ulaganja u marketinške akcije. Za to smo predvidjeli 2,5 milijuna kuna, što je najviše za neko pojedino tržište od ukupnih, nedavno dodatno izdvojenih 10 milijuna kuna za promociju iz proračuna HTZ-a za sva tržišta. Očekujemo da ćemo iz Njemačke ostati na istim brojkama kao u 2018., a to mogućim potvrđuju i dosadašnji razgovori i informacije od naših njemačkih partnera, koji su rekli i da iz Njemačke ukupno ove godine neće biti smanjenja broja putovanja”, kaže Cappelli.
I on i direktor HTZ-a Staničič podsjećaju pritom da je Njemačka za hrvatski turizam i dalje najvažnije tržište, koje na određen način mnogima signalizira i što trebaju činiti.
U prva dva mjeseca 2019. porast dolazaka i noćenja
“Nakon ITB-a, imat ćemo jasnije informacije o stanju bukinga sa njemačkog tržišta, s kojeg nas je prošle godine posjetilo gotovo 3 milijuna turista. Kako bi dodatno potaknuli buking i privukli njemačke turiste u Hrvatsku u tijeku je velika kampanja na 11 najpopularnijih njemačkih TV kanala, a s početkom ožujka kreće i kampanja za predsezonu na 12 tržišta s naglaskom na promociju kulturnog, aktivnog turizma i eno-gastronomije”, naglašava Staničić.
Na ITB-u će se, kako najavljuje, sastati s predstavnicima brojnih partnera, poput TUI-a, FTI-a, Condora, British Airwaysa, Eurowingsa, Jet2-a i drugima, kao i sa predstavnicima nacionalne turističke organizacije Albanije, te sudjelovati na međunarodnoj manifestaciji podunavskih zemalja “Donausalon” kojoj je ove godine Hrvatska zemlja-partner.
“Na štandu HTZ-a na ITB-u imat ćemo 23 suizlagača-tvrtki i turističkih zajednica te vjerujemo u odlično predstavljanje, kao što vjerujemo i da će ova turistička godina biti dobra u rezultatima. Za to optimizam daju i prva dva mjeseca ove godine, u kojima je prema eVisitoru Hrvatsku posjetilo gotovo 485 tisuća turista ili 9 posto više nego u isto vrijeme 2018., a porast od 4 posto zabilježen je i sa 1,3 milijuna noćenja”, zaključuje Staničić.