Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a gostovao je u N1 emisiji Studio uživo , gdje je govorio o prijedlogu Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim bi se drastično povećale kazne za nepoštivanje propisa.
“Zakon je prošao prvo čitanje u Saboru, očekujemo da će uskoro biti upućen u drugo i nadamo se da bi do kraja zasjedanja mogao biti donesen”, rekao je Mataija.
Krajnji cilj ovog zakona jest prevencija prometnih nesreća, istakao je.
“U pooštravanje nekih odredbi smo išli jer nismo zadovoljni stanjem. Prije 10 godina imali smo duplo više stradalih na cestama nego danas. Danas imamo oko 300 stradalih godišnje u prometu, a to je i dalje previše”, rekao je Mataija.
“Ljudi nam uzaludno ginu. Ovaj je zakon usmjeren na one koji grubo i nekada namjerno krše zakon. Vožnja u kontra smjeru na autocesti, vožnja u alkoholiziranom stanju, pod utjecajem droga, vožnja preko ograničenja u naseljenom mjestu… To su stvari koje želimo što više prevenirati”, naglasio je.
Zakon je ponajviše, kaže on, usmjeren na recidiviste.
“Bit će promjena i kod drugih kazni, kazne za neke prekršaje drastično se povećavaju, pa i dvostruko, primjerice sa 10 na 20 tisuća kuna. Kod korištenja mobitela u vožnji prijedlog je da kazna bude 1500 kuna, a ne 500, za pojas bi kazna skočila s 500 na 1000 kuna. Kazne se povećavaju za one koji su počinili prekršaje koji dovode do najtežih prometnih nesreća”, rekao je Mataija.
“Osim novčanih kazni, mi uvodimo i obligatornu zaštitnu mjeru. Ne prvi put po počinjenju prekršaja, nego za teške prekršaje i to kada se ponove. Ako se odbija alkotestiranje, ako je vozač vozio dok mu je vozačka oduzeta, ako je imao iznad 0,5 promila alkohola u krvi i za vožnju u naselju brzinom 50 km/h većom od ograničenja, izriče se zabrana upravljanja motornim vozilom 6 mjeseci, a treći put 12 mjeseci. Podižemo i broj negativnih bodova, primjerice za neke prekršaje dižemo ih s 3 na 6”, rekao je Mataija.
“Ako u dvije godine izgubite 12 bodova, ili kao mladi vozač 9 bodova, ukidat će se vozačka dozvola. Tada morate dvije godine mirovati i ponovno onda možete polagati vozački ispit. Smatramo da će ovo djelovati i preventivno, jer ako se netko ne ponaša odgovorno, smatramo da nije naučio propise i nije naučio voziti”, kazao je Mataija.
Kamere se, kaže, također postavljaju radi prevencije.
“Kamere ne skrivamo, one će se postaviti na mjestima koja su kritična, na kojima se prema statistici prometne nesreće događaju zbog prevelike brzine. Nije cilj da se dobije kazna, nego da se brzina smanji na dozvoljenu”, objasnio je.
Policija je u posljednje vrijeme dobila bolju, noviju opremu, od 26 novih presretača koje su nabavili prošle godine, do motocikala i druge opreme ove godine.
Na pitanje što je najveći uzrok nesreća, kaže da je to brzina.
“Brzina je i daleko najveći prekršaj. Godišnje oko 45-50 posto smrtno stradalih strada zbog brzine. Zato povećavamo kazne za brzinu, nabavljamo suvremene radare i nadamo se ako smanjimo brzinu da ćemo povećati i sigurnost na cestama”, rekao je Mataija, te dodao da uz nabavu novih uređaja rade na kompletnom unapređenju rada prometne policije, od procesuiranja do obrade statističkih podataka.
“Nastojimo da kazne što prije dođu do prekršitelja i da povećamo efikasnost na taj način. Naši vozači kada odu vani su svjesni ako naprave prekršaj da će brzo biti sankcionirani. Ako nekome kazna stigne dođe za dvije godine, to nema učinka. Ako kazna dođe brzo, on postaje svjestan da je napravio prekršaj”, naglasio je Matarija.
Kaže da im je u sezoni djelovanje usmjereno na protočnost prometa.
“Sada je počela prava sezona, nećemo više raditi kontrolu na autocestama koja stvara gužve. Usmjeravamo aktivnosti na protočnost prometa, ali nećemo se libiti kažnjavati prekršitelje prometa, posebno pri prevelikoj brzini. Doći će i strani policijski službenici iz dvadesetak zemalja. Ako se strancima obrati policajac na njihovom jeziku i u njihovoj odori, to ima dosta drugačiji utjecaj”, rekao je na kraju Mataija.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.