Pravobraniteljica za djecu, Helenca Pirnat Dragičević, gostovala je u N1 studiju uživo i komentirala štrajk u školama te pregovore između Vlade i sindikata.
Upozoravali ste na prava djece koja se krše za vrijeme ovoga štrajka. Što treba prevagnuti, pravo na štrajk ili pravo na obrazovanje?
Ono što sam ja u više navrata kroz apele i preporuke tražila i sugerirala svima uključenima u pregovore je da se vodi računa o djeci, o najboljem interesu djeteta, jer su se djeca ovdje ni kriva ni dužna našla u svađi koju između sebe imaju odrasli. Potrebno je i apelirala sam da se odrasli dogovore u što je moguće kraćem vremenu, u najboljem interesu djeteta.
Ne vidi se naznaka kraja štrajku. Koje vremenske periode možemo očekivati?
Ono što ja jedino sa svoje pozicije mogu reći je da vrijeme trajanja štrajka, višednevni i višetjedni, narušava pravo djeteta na redovno obrazovanje. To je ustavno pravo, konvencijsko pravo i ono je ozbiljno narušeno upravo zbog vremenskog trajanja štrajka.
Našli ste se pod paljbom ministrice i sindikata zato što niste došli na sastanak u srijedu. Zašto niste otišli?
Pravobraniteljica za djecu, kao neovisno tijelo koje štiti dječja prava, u ovakve se situacije ne može i ne smije uključivati. Prema nadležnostima Zakona o pravobranitelju za djecu, ja sam iskoristila svoje alate, preporuke, apele. To je ono što je moja zakonska ovlast. Nije uloga pravobranitelja nastupati kao dio izvršne vlasti niti predstavnici vlasti to smiju očekivati od pravobranitelja, jer bi to dovelo u pitanje neovisnost institucije. Pravobranitelj za djecu niti može niti smije sudjelovati u razrješenju konkretnog štrajka. Mi se uključujemo kad su ugrožena prava djece, uključujemo se s mehanizmima i alatima koji su nam na raspolaganju.
Drugim riječima, vi smišljeno niste otišli na taj sastanak?
Između ostalog, jučer sam imala i obveze, ali upravo i zbog nemogućnosti da realno utječem, odnosno da ja postignem socijalni mir između pregovarača, to je razlog zašto nisam bila na sastanku.
Možda su htjeli čuti vaše preporuke.
Ja sam svoje preporuke već uputila, dala jasan stav, preporučila da je potrebno dogovoriti se u što kraćem vremenu i pokrenuti druge mehanizme da djeca ne budu zakinuta u svojim pravima.
Jeste li se bojali da bi vaše prisustvo moglo biti iskorišteno na neki način?
Nisam razmišljala o tome, ja znam što znači neovisnost i profesionalni pristup poslu pa nisam ni sudjelovala na konzultativnom sastanku.
Koje su opasnosti za djecu u ovoj situaciji?
S obzirom na vremensko trajanje štrajka, način na koji se provodi, ugroženo je pravo djece na redovno školovanje. Ozbiljno je narušen kalendar školske godine, narušen je ritam odlaska u školu, ritam učenja. Djeca su izgubila jako puno vremena. Na taj način, naravno, na različite druge posljedice koje to može imati za djecu, na taj su način ugrožena njihova prava.
Imamo i aspekt sigurnosti, djeca moraju ostajati i sama kod kuće u dobi kad to možda i nije primjereno?
Ne samo da se to odrazilo na djecu, nego posljedice štrajka trpe i obitelji i odgojno-obrazovni radnici. Primili smo veći broj pritužbi koje su ukazivale na aspekt sigurnosti, uz mnoge druge pritužbe koje su se odnosile i na kasnije odvijanje, nadoknadu, nerazumijevanje vezano uz nadoknadu, vezano uz pripreme za provjeru znanja. Niz je posljedica koje proizlaze i koje će proizaći za djecu i njihove roditelje iz ovog štrajka.
Koliko ste pritužbi dobili?
Teško mi se brojčano izraziti, ali svakodnevno pristižu i nadalje, veliki broj pritužbi i učenika, nastavnika, ali svakako u najvećem broju roditelja.
Što su škole dužne napraviti i što ne čine?
Svakako ono što kroz ove pritužbe što sam uočila, to je aspekt organiziranog čuvanja, organiziranog pristupa da djeca imaju mogućnost negdje boraviti za vrijeme štrajka.
Ako se situacija nastavi, bi li bilo dobro da Vlada uvede radnu obvezu?
Teško mi je dati odgovor. Ja apeliram na sve koji su uključeni na postizanje socijalnog mira u što kraćem vremenu, na koji način će se to riješiti morate pitati nekoga drugog.
Što možemo napraviti?
Učenici osmih razreda i maturanti svakako se nalaze u najtežoj pozciiji, s obzirom na obveze koje im slijede. Može se napraviti okončanje štrajka u najkraćem mogućem vremenu u njihovu dobrobit. Škole bi trebale imati neke svoje programe i akcije, koji bi njima olakšali.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.