U TNT-u se govorilo o predizbornim anketama - koliko su pouzdane, koliko utječu na odluku birača i treba li ograničiti njihovu objavu pred izbore. Svoje argumente sučelili su Mario Medek iz agencije "Media Val", Robert Bosak iz agencije "2x1komunikacije" i Ante Šalinović iz agencije Ipsos Puls.
Kolinda Grabar-Kitarović odbila je sučeliti se u debati N1, jer joj, kako su javili iz stožera predsjednice, nije odgovarao termin. To, kao i činjenicu da u prvom krugu predsjedničkih izbora neće biti debate, prokomentirao je Mario Medek.
“Izbjegavanje sučeljavanja je legitimana taktika u političkoj utakmici. Očito su u stožeru predsjednice procijenili da je rizik sučeljavanja uživo veći od izbjegavanja sučeljavanja. To ukazuje na nesigurnost i strah”, poručio je.
Ankete i rezultati nisu isto
Ante Šalinović pojasnio je čemu zapravo služe ankete. “Predizborna istraživanja služe za mjerenje preferencija pojedinih kandidata u trenutku mjerenja. Ako bi rezultati stalno bili isti, to bi značilo da se na političkoj sceni ništa nije dogodilo”, rekao je.
Rober Bosak tvrdi da ankete služe za manipulaciju: “Kroz ankete se lagano mogu pratiti trendovi, ali i raditi manipulacije.”
“Jedine ankete koje rade predikciju rezultata su izlazne ankete. Ostale ankete prate trendove”, istaknuo je Šalinović.
Ankete naručuju klijenti pa ih oni i plaćaju, dok pojedine ankete agencije rade samostalno pa ih potom prodaju.
“Svako istraživanje plaća naručitelj projekata, nekad su to stranke, nekad su to mediji. Neke projekte radimo samostalno i korisnici ih kupuju”, objasnio je Šalinović. Bosak, pak, kaže kako oni sve sami financiraju.
“Mi sami financiramo naše ankete. Jedna anketa s pet pitanja i tisuću ispitanika košta od 30 do 40 tisuća kuna. Krenuli smo to raditi zbog manipulacije”, nadovezao se.
Na upit može li se na neki način uvjetovati metodu, odnosno konačni rezultat tih istraživanja, Medek je rekao:
“99 posto istraživanja se naručuju i plaćaju jer ljudi žele imati uvid u neko tržište. Znači, ne da bi se njime manipuliralo. Da je tako, agencije za istraživanje tržišta ne bi postojale. Da li se rezultatima istraživanja može manipulirati? Naravno da može, kao što i mediji mogu manipulirati, kao što i pijarovci mogu manipulirati – svi mogu manipulirati na neki način. To se više odnosi na interpretaciju, ideja istraživanja je dati uvid u realno stanje, a ne fabricirati realno”, objasnio je.
Bosak je još jednom naglasio da ankete služe kako bi se manipuliralo. “Prikazuju stanje onakvo kakvo nije, uvijek se pokaže suprotno od onog rezultata koji oni cijelo vrijeme pokušavaju prikazati kao realno stanje”, obrušio se Bosak na Šalinovića. Medek se s takvim konstatacijama ne slaže.
“Ono što vi tvrdite je da samo ono što vi izmjerite u datom trenutku, da se to ne može promijeniti”, odvratio je Medek na Bosakove optužbe o manipulaciji predizbornim anketama.
“Istraživanja nisu religijsko pitanje, to nije stvar vjerovanja ili nevjerovanja. Kolko god rezultati nisu egzaktni, sam način provođenja istraživanja je propisan, zadan, lako se provjerava”, naglasio je Šalinović.
Cijeli dvoboj pogledajte u videu.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram