Sindikat Preporod poslao otvoreno pismo novom ministru obrazovanja

Vijesti 20. srp 202012:19 > 12:21
N1

Sindikat zaposlenika u hrvatskom školstvu - Preporod, poslao je otvoreno pismo novom ministru obrazovanja, Radovanu Fuchsu.

“Nakon što su, nakon tri godine, ministricu Blaženku Divjak parlamentarni izbori vratili poslu koji je radila prije dolaska na Svetice, obrazovno ministarstvo pripalo je Vama. Obraćam Vam se radi rješavanja problema s kojima će te se morati žurno suočiti. Obraćao sam se istim povodom, istina ne ovako javno, i nekim Vašim prethodnicima. Znanje i osobito iskustvo, koje smo kroz život stekli, nemamo pravo čuvati za sebe, već ih trebamo dijeliti s onima koji pomoć žele prihvatiti.

Unatoč „hvastanju“ Vaše prethodnice, dočekat će Vas jedan zahtjevan resor u okolnostima koje su izuzetno teške. U podsustavima osnovnog i srednjeg školstva problema je napretek. Neki su ostavština minulih godina i desetljeća, a neke je iza sebe ostavila Vaša prethodnica. Kako se ne želim upuštati u obrazlaganju pojedinih problema, telegrafski ću tek neke naznačiti. Podrobnije ću se osvrnuti samo na onaj problem koji smatram najvažnijim.

Nedostatna pripremljenost učitelja i nastavnika za provedbu promjena nastalih primjenom novih predmetnih kurikula, neodrživa i nepravedna rješenja u vrednovanju učiteljskog i nastavničkog rada, manjkavosti projekta državne mature, slaba povezanost strukovnih škola i tržišta rada, nedostatak izbornosti, prevelik utjecaj politike na upravljanje školama, pogubne posljedice zabrane zapošljavanju u dijelu koji se odnosi na nenastavno osoblje, manjkav sustav napredovanja i nagrađivanja, pošast anonimnih prijava, posvemašnji nered u zapošljavanju… , neki su od problema koji su Vas dočekali, a o kojima u ovom dopisu neće biti govora

2019/2020. bila je nadasve atipična školska godina. Tomu su najviše pridonijeli nedovoljno pripremljen ulazak u promjene predmetnih kurikula, problemi izazvani sedmotjednim cirkularnim štrajkom i tromjesečno odvijanje nastave na daljinu. Pretpostaviti možemo kako se svo troje odrazilo na učinak odgojno-obrazovnog procesa, odnosno da učenici nisu, u značajnoj mjeri, svladali predviđeno nastavno gradivo. Ponavljam radi se o pretpostavci jer nikakva evaluacija nije provedena. Ovo se nije dogodilo jer je bivša ministrica odbijala prijedloge za sustavnom provjerom znanja krajem nastavne godine.

Sustavna evaluacija i nadoknada gradiva, dakako, ako rezultati provjera znanja to budu zahtijevali – Vaša je prva i najvažnija zadaća. Vi niste odgovorni za stanje koje ste zatekli, no Vaša će odgovornost biti neupitna ukoliko ne dođe do sanacije štete koju je iza sebe ostavila zahtjevna i problemima bremenita školska godina. Ukoliko propustimo na sustavan način nadoknaditi ono što prošle školske godine propustilo, doći će do značajnog srozavanja razine znanja naših učenika. Kad znamo kako naši učenici prolaze na različitim nadnacionalnim testiranjima, svako zatvaranje očiju pred ovim problemom imat će ozbiljne posljedice.

Da do ovoga ne dođe, na Vama je i Vladi kojoj pripadate, da rješavanju ovog problema pristupite promptno i krajnje odgovorno. Za obje aktivnosti, i evaluaciju i sanaciju, zadužiti treba Agenciju za odgoj i obrazovanje i Agenciju za strukovno obrazovanje. Srećom u objema ovim ustanovama rade brojni stručnjaci koji, ako im se izdaju jasni zadaci, znaju i mogu kvalitetno odraditi obje zadaće. Na Vama je da okončate nepovjerenja u rad agencija, kojeg je bilo napretek za vrijeme mandata bivše ministrice, te da u stručnjacima iz agencija dobijete neophodne suradnike u obavljanju spomenutih aktivnosti.

Ukoliko i Vi, poput Vaše prethodnice, ignorirate problem na koji Vam se skreće pozornost, nama će se, pored posljedica na koje Vam je ukazano, dogoditi još jedan ozbiljan problem. Ako se prosvjetna vlast ne prihvati rješenja problema, a on se sam od sebe neće i ne može riješiti, roditelji, dakako, oni koji si to mogu priuštiti, samostalno će se angažirati oko sanacije nastale štete. Ovo će opet za posljedicu imati daljnje raslojavanje naših učenika. Instrukcijama i raznim tečajevima pomoći će se samo učenicima dobrostojećih roditelja. Svi ostali ovisit će sami o sebi.

Što nam je činiti nakon što provedena testiranja ukažu na postojanje „rupa“ u znanju naših učenika? Kao prvo potreban nam je sadržajno „preslagivanje““ kurikula nastavnih predmeta. Jedino je tako moguće, bez zadiranja u postojeću satnicu, osloboditi prostor za nadoknadu i savladavanje onog gradiva koje je protekle godine tek djelomično usvojeno. Također, kao drugo, potrebno je dopunskom nastavnom, kojoj na neko vrijeme treba ukinuti sva ograničenja, omogućiti „hvatanje priključka“ svima onima koji ga nisu u mogućnosti ostvariti u svom razrednom odjelu.

Kako će zadaće, na koje Vam ovaj dopis ukazuje, možda trebati ispunjavati u okolnostima koje se neće razlikovati od lanjskih, posebno je potrebno povesti računa o provedbi spomenutih zadaća u okolnostima kada će se dio nastave ili cjelokupan nastavni proces odvijati „online“. Nadam se da Vas neophodnost udovoljavanju i ovom složenom zahtjevu, neće obeshrabriti. Prijedlog Akcijskog plana za nastavu na daljinu Vaše prethodnice neće Vam u ovome, na žalost, biti od značajnije pomoći. Također, neka Vas ne pokoleba ni činjenica da Vi za rješavanje ovih problema nemate čak ni „sto dana“ koliko se obično daje mira novim obnašateljima vlasti.

U nadi da ćete ove sugestije prihvatiti dobronamjerno, kao što su uostalom i iznesene, pripravan sam Vam osobno izložiti detaljna pojašnjenja. Uspješnost Vašeg mandata ovisit će o Vašim prvim potezima. Ukoliko se oni ne budu odnosili na žurno i efikasno rješenje problema na koji Vam ukazujemo, Vaš će mandat, na žalost, biti osuđen na neuspjeh. U nadi da do ovoga neće doći, upućujem Vam riječi dobrodošlice i želim Vam puno uspjeha u obnašanju odgovorne dužnosti”, stoji u pismu Preporoda.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.