Nakon gostovanja intendantice zagrebačkog HNK Dubravke Vrgoč u emisiji Izvan okvira u ponedjeljak, dobili smo više pisanih reakcije iz Kazališta.
Mario Bokun, sindikalni povjerenik zbora Opere HNK u Zagrebu javio nam se sljedećim pismom:
“Jučer je u Vašoj emisiji Izvan okvira gostovala Dubravka Vrgoč te u njoj iznijela niz neistina manipulirajući događajima u HNK koji se odnose na prošli mjesec, a koji su rezultirali fatalno- smrću našega kolege Ante Topića. Također, ustvrdila je lažno da oni koji ju optužuju za nemar, kršenje zakona i zataškavanje epidemije – lažu. No, upravo je ona ta koja kontinuirano iznosi laži u javnost.
Imamo potrebu reagirati na najeklatantnije od njih:
1. Vrgoč kaže da se manipulira time da se Topić zarazio na predstavi zbog statiste (što nitko nije ni tvrdio) te da je bio samo na jednoj probi i na audiciji što je netočno jer je bio na dvije probe i na audiciji koje su se održavale u prisustvu velikog broja ljudi, i najvažnjje u prisutnosti kolega koji su bili na izvedbi Seviljskog brijača te su tamo i zaraženi a već tada i zarazni!!
Kolega Topic bio je na dvije probe (02. i 03. studenog) i jednoj audiciji (05.11.) sa kolegama iz Seviljskog brijača od kojih su dvojica bili pozitivni na Covid 19, potvrđeno testom 09.11.
2.Kaže da je statist koji je nastupio 27. listopada u Seviljskom brijaču nikada nije testiran što je netočno. Seviljski briječ bio je 29. X. Dva dana kasnije 31.10. je dobio simptome, a 2.11. je kontaktirao zaduženog za statiste koji je meilom obavijestio direkciju opere da je Covid pozitivan. Učino je po uputi lijecnice i epidemiologa, koji su rekli da HNK ima upute i zna kako dalje postupati.
Nakon sto se obavijestilo SAMO dvoje ljudi koji su bili na predstavi, a ne CIJELI ANSAMBL što uključuje ne samo soliste,nego i zbor i statiste i djelatnike tehnike, na izričiti zahtjev intendantice da se ljudi NE obavještavaju to nije niti učinjeno.
Zbor iz Čarobne frule koji je imao probu 3.11. je nakon saznanja o zaraženom statisti inzistirao da se probe i predstave odgode što nije učinjeno jer je ravnatelj opere Mottadelli odbio zahtjev javno ispred cijelog ansambla zbora.
3.Intendantica tvrdi da je učinila puno u provođenju epidemioloških mjera. Netočno:
Prostori u kojima smo vježbali nisu bili niti čišćeni niti dezinficirani kao niti garderobe umjetnika.
Tek nakon saznanja o zaraženima u zboru, krenuli su mailovi o nekim epidemiološkim mjerama.
4. Tvrdi da čim je jedna zboristica bila zaražena, da je poslala 33 ljudi iz zbora na testiranje te da se tada se doznalo da je Topić pozitivan: ovo je čista manipulacija jer na testiranje koje je bilo selektivno, nisu poslani svi izvođači iz Seviljskog brijača.
Članovi ansambla koji su poslani na testiranje su bili samo oni koji su bili sa zaraženom kolegicom, a ne ansambl iz Seviljskog brijača.
5. Tvrdi da su od početka u HNK ustanovili koordinatore za covid što nije istina:
Koordinatori za covid su ustanovljni su 03.11.
6. Negira da je imala veze sa antidatiranjem bolovanja zaposlenicima što nije istina:
Bila je prisutna prilikom potpisivanja spornog dokumenta za kojeg joj je rečeno da je nemoguće tražiti bolovanje na taj način.
S istog dokumenta je sutradan Mo Šego i povukao svoj potpis.
7. Izjavljuje da se u Carmen nitko od izvođača nije bunio tijekom tog procesa, a zboristi su na probama s vizirom (što je točno), no tražili su ih vizire upravo članovi zbora da budu dio kostima jer nam drugačija i bolja zaštita nije dozvoljena. Sindikalni povjerenik zbora je upozorio ravnatelja na nepoštivanje razmaka u režiji Carmen, ali je odgovor bio: “To su samo preporuke.”
U rujnu mjesecu na sastanku koji je održan u gledalištu,traženo je od Intendantice da nam se barem omoguće viziri na što je ona decidirano odgovorila da ne može jer da oni ne štite od ničega.
Netočno je da nismo tražili zaštitu i promjenu režije ali su se svi oglušili na to.Kolegica je čak slala video sa probe i mail gospodinu Kaiću od kojeg je i dobila odgovor da se nada da će se situacija riješiti s obzirom da se ne poštuju epidemiološke mjere. Viziri koje smo nosili na Carmen su bili dio kostima koje je odobrio režiser na naš zahtjev. Sve te mjere se nisu poštivale ne samo na pozornici nego u svim prostorijama za pokuse. I za sve navedeno imamo pismene dokaze i svjedoke”, napisao je Bokun.
Jozo Kraljević, sindikalni povjerenik stručnih službi, u svom reagiranju navodi:
“U vezi pretplatnih karata, prijava pretplatnika i epidemioloških razmaka, gđa intendantica kaže da je “bila inspekcija i da doista nije bilo nikakvih problema.”
Ova tvrdnja je netočna. Niti jedna inspekcija nije pregledala pretplatne karte. Jer da je, jasno bi vidjeli da je do 3.11. pretplata upisivana bez epidemioloških razmaka. Kroz listopad se izvelo barem 7 pretplatnih predstava na kojima su pretplatnici sjedili na svojim mjestima – upravo onako kako su i bili upisani – bez ikakvog razmaka (iako im je prilikom upisa usmeno obećano da će razmak biti poštovan).
Zbog negodovanja pretplatnika i prijava inspekciji, tek se 4.11. donosi odluka da je služba marketinga i prodaje zadužena da provode epidemiološke mjere pri prodaji karata – iako se niti tada ne donosi odluka na koji način se ta provedba treba osigurati i aplicirati na pretplatnike.
Intendantica navodi i da “ljudi sjede na mjestima za koja su kupili karte.”
Do 4.11. možda – jer su do tada smjeli sjediti bez razmaka. Od 4.11. ih služba prodaje i marketinga razmješta po epidemiološkim razmacima, odnosno pokušava ih razmjestiti u više termina i ljudi skoro na svakoj predstavi sjede na drugom mjestu – odnosno ne na svojim mjestima kako navodi intendantica.
Povrat novca / vaučeri
Točno je da je prošlogodišnjim pretplatnicima koji se upisali pretplatu i ove godine bio uračunat popust razmjeran neodržanim predstavama za vrijeme lockdowna (vaučer). Ali netočno je da je onima koji nisu upisali pretplatu ove sezone – kazalište prema njima ima dug – vraćen novac (govorimo o više od 2 tisuće ljudi). Novac je vraćen samo cca. max 150 pretplatnika koji su tražili povrat i mjesecima vršili pritisak da se novac vrati. Novac nije vraćen svima. Pretplatnici se nisu u dobroj vjeri obavijestili da imaju pravo na povrat. Samo oni koji su pitali.
U 15 minuti navodi se da “kad netko prijavi da mu je loše odlazi doma i svi njegovi kontakti odlaze doma”. Netočno. Odluka o ovome donesena tek 1.12. Do tada se kontakti nisu slali doma. A niti pravovremeno obavještavali”, piše u svom reagiranju Jozo Kraljević.
Dunja Novković, sindikalna povjerenica Baleta piše sljedeće:
“Jučer na Vašoj televiziji N1 gđa. Vrgoč izjavila kako će se predstava Orašar izvoditi u integriranoj verziji što jest istina, ali ne radi epidemioloških mjera već radi nedostatka plesača obzirom da je u baletu bilo 13-tero zaraženih te plesači koji su prebolili Covid19 još uvijek nisu u mogućnosti podnijeti veliki napor, a izvedba je smanjena za 2 para u valceru cvijeća. Distance u baletu nema, nije je nikada niti bilo radi prirode posla. Nakon samoizolacije plesači su počeli vježbati s maskama i jedva dolaze do zraka”.
Oglasila se i prvakinja Opere Cecilija Car Hrgović:
“Covid-19 ušao je u HNK 29.10. putem covid pozitivnog statiste, koji je toga dana sudjelovao na predstavi Seviljski brijač, a u kojoj sam i sama nastupala i bila u bliskom kontaktu sa već spomenutim statistom cca pola sata bez ikakve maske ili distance. Mene su odlučili ne obavijestiti o ugrozi nego sam o istoj saznala od kolega, a ne uprave koja snosi odgovornost i koja je po svim zakonima dužna zaštiti zdravlje djelatnika, te ih upozoriti na zdravstvenu ugrozu i takodjer odmah poslati u izolaciju. Sama obavještavam obiteljskog liječnika i po njegovoj preporuci odlazim 10 dana u izolaciju!
Osim što se borim protiv laži potrebno je javnosti uputiti upit : Može li na čelu najveće kazališne kuće i kulturne institucije biti osoba koja umjesto da ponudi sućut i pomoć obitelji broji sate nečijih proba, tražeći bilo kakav razlog izbjegavanja odgovornosti. Može li na čelu HNK-a biti osoba koja i dalje lažira podatke o zaraženima, koja smišlja kako će na sve moguće načine spriječiti da dio zaposlenika radi od kuće, koja se ponaša kao da je zdravlje ljudi i njihov život neka usputna činjenica i kojoj je Ante Topić kolateralna žrtva bahatog osobnog probitka samo zbog želje da njezino ime bude zapamćeno kao “jedinog jntendanta koji je radio za vrijeme pandemije”. Ukratko,osoba koja ne zaslužuje ništa osim prijezira mislim, i znam da ne može. Gospođo ministrice, krajnje je vrijeme da poduzmete oštre mjere!”.
Na gostovanje je reagirala i violistica Ana Marija Šir:
“Nakon što je u Vašoj emisiji Izvan okvira gostovala Dubravka Vrgoč, u jednom se trenutku spomenulo moje ime i prezime u kontekstu laganja, a ujedno imam potrebu napomenuti kako nemam osjećaj da je termin ‘orkestrašuša’ nužno iskaz poštovanja prema bilo kojoj akademskoj glazbenici koja se za svoju profesiju školovala od najkasnije devete godine života. Nisam korona – paničar, nisam dio nijedne političke struje koja intendantici radi o glavi, kao žena sigurno nemam problem s tim da bilo koju instituciju vodi žena i, najvažnije, ovo ni sa čije strane nije napad na Dubravku Vrgoč osobno.
U krajnjoj liniji, ne zaboravimo da je gospođa intendantica tužena od strane Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi, svakako ne na temelju nečijeg iskaza i plakanja već konkretnih dokaza i to puno prije no što je itko iz medija uopće došao do mene.
Nekoliko puta sam dala izjavu koju više nemam snage ponavljati, a iza koje stoje, ponovit ću, dokazi i pisani trag. Ali osnovno je, što se orkestra (i puhača!) tiče – zaraza se u orkestru pojavila 27.10. na predstavi Carmen. 04.11. je kolegici potvrđeno da je pozitivna, a jedan od kontakata sam ja. Ponavljam: jedan od kontakata prvozaražene osobe u orkestru sam ja. 04.11. se predstava održala kao i sve druge aktivnosti do 11.11. kad ja cijelom orkestru (jer je takav interni dogovor) šaljem vijest da je rezultat mog testa pozitivan i 11.11. navečer kolege i ja dobivamo sporni dokument u kojem decidirano piše da donesemo DOZNAKE od 04.11. Dotad nikad nije bilo govora da se predstave ili koncerti otkazuju zbog jednog zaraženog ili da svi kontakti idu u samoizolaciju”.
Reagirala je i Lujza Vukičević, sindikalna povjerenica orkestra Opere HNK u Zagrebu.
“Kao sindikalni povjerenik orkestra Opere HNK u Zagrebu i osoba detaljno upućena u razvoj događaja, imam potrebu reagirati na izjave intendantice D.Vrgoč u sinoćnjoj emisiji.
Kao prvo, moram reagirati na izjavu u kojoj se naši kolege nazivaju lažljivcima. Oni to nisu, oni su hrabri ljudi koji su odlučili javno istupiti sa svojom pričom. Istinom.
U orkestru Opere istina je takva da se prva zaražena osoba detektirala 4.11. i svi njeni kontakti su uklonjeni s radnog mjesta – osim jedne osobe – koja je tek kasnije obaviještena da je kontakt. Pretpostavljam da je razlog taj što osoba nije imala u tom trenutku zamjenu na svom radnom mjestu, a predstavu 4.11. je trebalo odsvirati.
Druga zaražena osoba se zarazila od prve sjedeći na predstavi u trajanju od 3 sata u orkestralnoj rupi na vrlo malom razmaku. Važno je napomenuti da je naš radni prostor – orkestralna rupa (dio ispod i ispred pozornice) vrlo malena. Kada je proljetos došlo do epidemije, prvotno se izračunalo da u orkestralnu rupu po epidemiološkim preporukama stane 17 glazbenika( u vremenu prije epidemije nas je sjedilo 60-65, ponekad i više). Nekim čudom je ravnatelj Mottadelli u rujnu došao do “novog” izračuna da u orkestralnu rupu stane 28 glazbenika i s tom brojkom glazbenika smo svirali predstave “Seviljski brijač” i “Carmen”. Na operi “Carmen” 27.10. druga osoba se zarazila od prve sjedeći preblizu. Kasnije se ponovno računalo i konstatiralo se da u orkestralnu rupu ipak stane samo 17 glazbenika te je zbog toga donesena odluka da se opere izvode koncertno, kako bi na pozornicu stalo 30-ak glazbenika. Valja napomenuti da je jedina opera koja se od početka epidemije izvodila koncertno “Lucia di Lammermoor” (također izvedena 4.11.).
A propos antedatiranog bolovanja, dio zaposlenika orkestra koji je bio na probi 3.11., 11.11. dobiva dopis u kojem se traži da donesu antedatirane doznake o samoizolaciji od 4. do 13.11., iako su u navedenom periodu radili. Zbor je dobio isti takav dopis, samo s drugim datumima. U dopisu poslanom orkestru je istaknuto da je “izgledno da se osoba NIJE zarazila u kazalištu”, iako je navedena kao kontakt prve zaražene osobe.
Gospođa Vrgoč je sinoć izjavila kako virus nema putovnice i da se ne može znati gdje se tko zarazio. Zbog čega onda ona inzistira na tome da se nitko nije zarazio u kazalištu? Zbog čega je to toliko bitno?
Još se moram osvrnuti na izjave gospođe Vrgoč o napadima na nju i konstataciju kako se nju za sve proziva.
Sindikalni povjerenici u funkciji radničkog vijeća ( čiji sam član, štoviše, neko vrijeme sam bila i koordinator tog tijela ) su intendantici postavljali razna pitanja vezana za događaje u kazalištu, pisali očitovanja na razne pravilnike i sl. Svako postavljeno pitanje se klasificiralo kao napad iza kojeg stoji politička desnica i od te stigme se nikada nismo uspjeli obraniti. Nikada do sada nismo izašli u javnost s nikakvim problemima koji se tiču naše kuće, međutim zbog niza loših odluka uprave, bili smo primorani ukazati na nepravilnosti putem prijave Državnom inspektoratu i Državnom odvjetništvu čija je dužnost istražiti slučaj, a do danas se nisu oglasili”.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.