Nije logično, ukazuje dr. Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine, da policija, prometni stručnjaci i pravosuđe nisu u stanju riješiti problem prevelikog broja nesreća na cestama, već bi to trebali riješiti obiteljski liječnici.
Ni postojeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama nije dobar jer narušava temeljni odnos liječnika i pacijenta, a prijedlog njegovih izmjena još je gori, ističe ona u razgovoru za Večernji list.
Naime, 2019. ukinuti su obvezni liječnički pregledi na medicini rada pri produljenju vozačke dozvole i za starije od 65 godina, a obiteljski su doktori zaduženi da pacijente koji više nisu u stanju upravljati motornim vozilom na to upozore i jave MUP-u, koji potom osobu šalje na izvanredan pregled. Već to je posljedica odlučivanja mimo pravila struke.
“Jedini liječnici ovlašteni da daju odobrenje za upravljanje vozilom su specijalisti medicine rada. Isključivo oni vještače profesionalne vozače, instruktore vožnje i sl.”, navodi dr. Ban Toskić dodajući i kako su liječnici nakon strašne prometne nesreće u Svetoj Heleni počeli vrlo strogo prijavljivati svaku sumnju na sposobnost upravljanja vozilom svojih pacijenata. Tada je, naime, prekršajno osuđena liječnica čiji je pacijent uzrokovao nesreću, jer ga nije prijavila.
“Pregled košta oko 600 kuna, a ako se utvrdi da nema ograničenja, taj trošak plaća MUP, a ne vozač”, otkriva dr. Ban Toskić.
Novim prijedlogom MUP više ne bi imao te troškove. Predlaže se, naime, da pacijent koji se ne slaže s ograničavajućom liječničkom procjenom ima pravo žalbe. U tom slučaju ide na pregled na medicinu rada, gdje snosi trošak bez obzira na to što liječnik utvrdi.
“Sposobnost vozača može narušiti gripa, visoka temperatura… A tek lijekovi! Iznenadili biste se koliko lijekova može utjecati na sposobnost vožnje: Lijekovi protiv alergija, za bilo kakve polenoze, svrbeže, protiv lučenja kiseline u želucu, da ne govorim o Normabelima i Praxitenima, pa lijekovima za sniženje šećera u krvi, koji mogu dovesti do hipoglikemije, ili lijekovi protiv visokog tlaka koji, ako se uzme prevelika doza, mogu naglo sniziti tlak i uzrokovati vrtoglavicu i tako vožnju učiniti nesigurnom. Međutim, ja ću nekome dati ograničenje zbog određenog stanja, dok za mog kolegu, recimo, isto stanje neće biti ograničavajući faktor”, navodi liječnica.
“Nije sporno upozoriti pacijenta, kaže, da neko vrijeme ne vozi automobil jer je kao vozač trenutačno u riziku zbog, primjerice, išijasa, slomljene noge, početka dijabetesa i prilagodbe na lijekove ili nekog drugog ograničavajućeg zdravstvenog stanja. To će upisati i u zdravstveni karton pacijenta. No tu naša uloga prestaje jer povjerenje između pacijenta i liječnika najvažniji su za ishode liječenja i najvažniji je segment naše struke. Stoga je nedopustivo da o liječničkoj odgovornosti odlučuje prometna struka. Predložene izmjene su tek parcijalni pokušaj koji sasvim sigurno neće povećati sigurnost na cestama, a našoj struci suštinski će naštetiti”, zaključuje dr. Ban Toskić.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!