O stanju sigurnosti na hrvatskim cestama, nedavnim incidentima u prometu, kaznama i najavi najavi uvođenja privremene vozačke dozvole za mlade vozače u Novom danu govorio je doc. dr. Rajko Horvat iz Zavoda za cestovni promet, Prometnog fakulteta u Zagrebu.
Na početku se osvrnuo na posljednju statistiku EK prema kojoj je u prometnim nesrećama lani poginulo oko 20 600 osoba, 3 % više nego 2021. Hrvatska po broju poginulih treća najgora u EU. Objasnio je i zašto su ceste najsigurnije u Švedskoj.
Hrvatska ima od devedesetih manje stradalih na cestama ali smo treći od dolje po sigurnosti na cestama u EU. Puno toga smo propustili. Zašto je Švedska tako uspješna? ‘95-te su pokrenuli preventivnu aktivnost, društvo su targetirali kao odgovorno za posljedicu. Specifičnost tog programa je da ima stručnu skupinu znanstvenika koji su odgovorni švedskoj vladi, izdvajaju se za te aktivnosti značajna sredstva iz budžeta.
Niti jedna hrvatska vlada nije izdvojila dovoljno za preventivne programe
Čovjek, cesta i vozilo su tri osnovna podsustava sigurnosti na cestama. Stanje u kojoj se nalazi vozač je stanje a ne uzrok. Vožnja pod utjecajem alkohola i droga vozaču umanjuje kognitivne i psihičke sposobnosti. Posljedice prometne nesreće itekako ovise o zaštiti vozila i stanju cesta. To je u švedskom slučaju dobro targetirano. Imamo i mi nacionalni program za sigurnost cestovnog prometa ali nemamo konkretnu odgovornost. Ona je prepuštena svim institucijama za sigurnost cestovnog prometa. U Hrvatskoj na žalost, MUP preuzima najveću odgoovrnost za sigurnost na cestama.
U nacionalni program niti jedna Vlada nije izdvajala puno sredstava za provođenje programa. Pojedinačne javne akcije koje kratko traju ne ostavljaju dublji trag u svijesti vozača.
Privremena vozačka dozvola – kratkoročan efekt
Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović izjavio je da se nakon teške nesreće na tzv. ‘car meetu‘ nedavno u Buzinu razmišlja o privremenoj vozačkoj dozvoli za mlade vozače. Ideja je da ukoliko u određenom razdoblju ne skupe određeni broj negativnih bodova onda bi mogli steći uvjete za stalnu vozačku. Docent Horvat smatra da takav pristup ne pridonosi dugoročno sigurnosti.
Privremenu vozačku dozvolu je Zakon prepoznao 2008.-te i brzo se ukinula. Današnja zakonska regulativa je mladi vozač od 15 do 24. godine. Po ovom Zakonu, ako vi položite s 25 niste više mladi vozač bez obzira što ste tek položili. Zabranjena zona u mladom čovjeku stvara drugi efekt – zabranjeno voće. Okupljanja poput car meetinga gdje oni pokazuju svoju vještinu je bilo i bit će. Mi nemamo sustavnu edukaciju o prometu osim u autoškolama. Dakle 30-60 sati.
Zanimljiva je statistika. Tri četvrtine poginulih su muškarci ali imate po broju registriranih, više muških osoba nego žena. Muški su više u transportu u privrednim djelatnostima. Više su izloženi. Muškarci brže savladaju tehniku upravljanja i brže voze. Žene su ipak odgoovrnije.
Oduzimanjem vozila oduzimate i statusni simbol
Predsjednik Vrhovnog suda, Radovan Dobronić za N1 je komentirao da je lani sud oduzeo 60 vozila, ove godine 50 a čak je 600-njak vozila trenutačno privremeno oduzeto i čekaju odluku suda. Horvat je komentirao da je to dobra mjera za teške prekršaje.
Kazna je učinkovita ako je izvjesna. Tu je i jedna licemjernost društva. Svi traže da se regulativa postroži a kad se njima dogodi, traže model da se izvuku. Kazne koliko god ih poooštrili ali imaju kratkoročan efekt.
Ta mjera je jako dobra. Pokazalo se u svijetu da oduzimanjem vozila oduzimate i statusni simbol. Izgubi vozačku dozvolu, izgubi vozilo. Vozi se javnim prijevozom. To nije samo kod mladih. Kod većine ljudi, vozilo je statusni simbol. Mobilnost je danaas vrlo potrebna. Mobilnost je važna. Mi u zakonu imamo jako dobrar sustav kažnjavanja, samo treba provoditi.
Zakazao je sustav
Komentarajući vrlo kompliciran slučaj nesreće na Bundeku. S teško ozlijeđenim srednjoškolcima i vozačem koji je trenutno je u pritvoru, Horvat kaže da su se takve situacije mogle izbjeći.
U većini sustava poput ovih je zakazao sustav. Alhohol je povezan sa svim veseljima i tugama. Odgovorno konzumiranje alkohola značilo bi da ne upravljate vozilom. Zakon je propisao da maloljetnici ne bi trebali konzumirati alkohol a konzumirali su. MUP je rekao da nemaju dovoljno snaga da bi obišli sve a u javnosti govore da se jako puno radi. Dakle, kontroverzno. Kao i u slučaju na Buzinu, čim su se ljudi počeli okupljati potrebna je bila intervencija. Kad imate više od 20 osoba na javnom mjestu, to je javni skup.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!