Kako stoje stranke na mrežama? “Borba se rasplamsala. Jedan format bit će presudan”

Vijesti 23. ožu 202408:23 0 komentara
Goran Stanzl, Patrik Macek, / PIXSELL, REUTERS / Florion Goga / Ilustracija

Parlamentarni izbori bit će održani 17. travnja, a u tijeku je 14-dnevni rok za predaju lista Državnom izbornom povjerenstvu (DIP). Rok za predaju istječe 29. ožujka, a DIP tada ima 48 sati za objavu pravovaljanih lista i kandidatura. Odmah nakon toga počinje službena izborna promidžba.

Ona neslužbena već uvelike traje, i to ne samo na skupovima u sportskim dvoranama i na trgovima, u televizijskim studijima ili na konferencijama za novinare. Prava, žestoka i nesmiljena kampanja odvija se na društvenim mrežama.

Provjerili smo stoga na pet najpopularnijih društvenih mreža i kanala (Facebook, Instagram, X, TikTok i YouTube) što ondje rade rejtingom najjače političke stranke (HDZ, SDP, Možemo!, Most i Domovinski pokret).

HDZ

Proteklih tjedana, a naročito otkako je Zoran Milanović uzburkao javnost najavom da će s mjesta predsjednika Republike ići u predizbornu kampanju “izbaciti HDZ s vlasti” i postati novi premijer, vladajuća stranka pojačala je isticanje svojih uspjeha i obećanja u stilu “postigli smo ovo, napravit ćemo ono”. Kampanju je dijelom usmjerila na usporedbu rezultata vlade Andreja Plenkovića s rezultatima vlade kojoj je od 2011. do 2015. na čelu bio Mlanović.

Iz objava na društvenim mrežama – a riječ je mahom o snimkama s brojnih stranačkih skupova, grafika sa statističkim usporedbama rezultata Plenkovićeve i Milanovićeve vlade te šaljivim memovima na račun protivnika, očito je da je i HDZ kampanju sveo na okršaj “jedan na jedan” s SDP-om, odnosno Plenkovića s Milanovićem. Tek usputno se malo očešu o Možemo!, Most ili Domovinski pokret. HDZ nismo našli na TikToku. Tamo, doduše, imaju račun, ali zaključan.

SDP

SDP-ovi računi na spomenutim društvenim mrežama vrve isječcima iz gostovanja SDP-ovaca u programima televizija, a memeovi uglavnom su prepušteni (kao i u HDZ-ovom slučaju) stranačkoj mladeži. Uredno i redovito reagiraju na objave HDZ-a i rugaju se Plenkoviću. Iz objava je vidljivo da SDP kampanju svodi isključivo na prozivanje HDZ-a zbog korupcije, tek tu i tamo promili se poneka objava u kojoj predstave i nešto iz svoga programa, poput videa “Plan za stan” u kojemu predstavljaju politiku priuštivog stanovanja.

@sdphrvatske Pet gradova, jedna poruka: 𝐃𝐎𝐒𝐓𝐀 𝐉𝐄❗ ✊ Vidimo se 23.3. na prosvjedima. #politika #sdphrvatske #sdp #fy #fyp #foryoupage #trending #viral #tiktok #balkan #hrvatska #politikahr #prosvjed #dostaje ♬ original sound – SDP Hrvatske

Možemo!

U Možemo! dosta ulažu u vizualnu prezentaciju, a sadržajno balansiraju između kritika vladajućima i promocije svoga programa poput isticanja svojih “13 hrabrih poteza”.

Možemo! usto na društvenim mrežama mora kombinirati predizborne aktivnosti stranke i svakodnevne aktivnosti u Zagrebu gdje obnašaju vlast. U osnosu na ostale spomenute stranke, trenutno se na društvenim mrežama doimaju najmanje žestokima spram političkih protivnika.

Most

Mostovci su najaktivniji na Facebooku i YouTubeu, dok su na X-u i Instagramu manje ažurni u objavama. Sadržaj uglavnom čine snimke gostovanja mostovaca u medijima i objave u kojima se hvale aktivnošću svojih zastuponika Saboru. Daleko najprisutniji u tim sadržajima su Nino Raspudić i Nikola Grmoja, a Marija Selak Raspudić i Zvonimir Troskot nešto manje, dok šefa stranke Bože Petrova u nedavnim objavama ima vrlo malo.

Domovinski pokret

I domovinci su svoje račune i kanale na društvenim mrežama nakrcali snimkama nastupa svojih čelnika u medijima, ali i kratkim snimkama u kojima se obraćaju biračima i javnosti. U tome se najprisutnijim čini Stipo Mlinarić Ćipe. Od svih pet spomenutih stranaka, YouTube kanal Domovinskog pokreta ima najviše pretplatnika.

HSU ima svoj radio

Kao zanimljivost spominjemo da Hrvatska stranka umirovljenika (HSU) ima svoj internet radio. Radio HAESU počeo je emitirati program u travnju prošle godine, povodom 27. obljetnice osnutka stranke. Osim sadržaja koji se tiču aktivnosti stranke i mriovljeničkih tema, tamo se neprstano pušta i glazba.

Plitičk stranke počele su u punoj mjeri koristiti društvene mreže, a čini se da su shvatile i veću snagu slike i snimke napram teksta. Sve prilično dobro komuniciraju kratkim i jasnim porukama.

“Izbori na društvenim mrežama počeli su prije mjesec dana, a borba se sada rasplamsala i već se na oglašavanje troši ozbiljan novac”, rekao nam je anonimno jedan vrlo dobro upućeni komunikacijski stručnjak, koji u ovoj kampanji ne radi niti za jednu političku stranku, ali zbog klijenata u jednom nepolitičkom sektoru nije želio pdo svojim mimneom komenitrati predizbornu kampanju.

“Video format bit će presudan”

Fokus stranaka je, kaže, na video formatima.

“Video format bit će presudan u ovoj kampanji na društvenim mrežama. Svi sad jako puno rade na tome, čak i oni koji tijekom godine nisu baš puno radili na društvenim mrežama. Most je bio konzistentan, HDZ nešto manje, a SDP je donedavno dosta vrludao po tom pitanju. Težište više nije na Facebooku, svi se šire na druge kanale. Sada je težište na Google Display Networku preko kojeg se ide na ciljanu publiku. A uskoro će krenuti i Pre Roll videi na YouTubeu, kratki video oglasi, obično od 15-ak sekundi. Naravno, i tiktokovi koji su mnogim strankama prilično važan alat”, kaže naš sugovornik.

Koliko stranke imaju pratitelja?

Prebrojali smo i koliko pratitelja imaju pojeidne političke stranke na društvenim mrežama. Uz napomneu da je HDZ-ov račun na TikToku nedostupan, stanje je ovakvo:

FACEBOOK

Most 97 tisuća
HDZ 73 tisuće
Možemo! 66 tisuća
Domovinski pokret 66 tisuća

SDP 45 tisuća

X

HDZ 15.800
SDP 13.500

Most 9.274
Možemo 8.627
Domovinski pokret 1.439

INSTAGRAM

Možemo! 12 tisuća
HDZ 7.224
Domovinski pokret 5.920
Most 4.883

SDP 4.556

TIKTOK

Možemo! 9.341
HDZ 9.331

Domovinski pokret 6.680
Most 2.055
SDP 1.378

YOU TUBE

Domovinski pokret 14,1 tisuću pretplatnika
Most 13,7 tisuća
HDZ 3,05 tisuća pretplatnika
SDP 1,86 tisuća
Možemo! 1,61 tisuću

“Broj pratitelja nije više relevantan”

Zbrojimo li broj pratitelja i pretplatnika na ovim društvenim mrežama, onda lista pratitelja (followera) izgleda ovako:

1. Most 126.912
2. HDZ 99.074
3. Možemo! 97.578
4. Domovinski pokret 94.139
5. SDP 66.294

Naš sugovornik kaže, pak, da broj pratitelja na društvenim mrežama više nije relevantan pokazatelj aktivnosti političkih stranaka na društvenim mrežama.

“Puno je bitnije koga, koliko ljudi i s kojim porukama oni targetiraju, nego broj lajkova. Broj pratitelja i lajkova više ne govori išta. To više nije ozbilja metrika. Poanta je u onima do kojih dopiru, koji vide njihove sadržaje”, napominje.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!