Redovitu konferenciju NEM 2021. ove godine na krovu dubrovačkog hotela Palace otvorio je panel "Nova generacija EON televizije: Od TV-a do televizijske platforme", na kojem su predstavnici kompanija unutar United Grupe predstavljali mogućnosti nove platforme koja je odnedavno dostupna u Hrvatskoj, a preko koje su korisnicima dostupni paketi televizijskih programa, koje s povoljnim cijenama mogu pratiti putem aplikacije na različitim mobilnim uređajima, kućnim računalima, pametnim televizorima ili uz pomoć naprednog dodatnog uređaja na starijim televizijskim uređajima.
“Da, mogu reći da EON vrsta platforme koja je umnogome “game changer”, nakon kojega više ništa neće biti isto. Dosadašnje platforme mogu i dalje postojati, no, iskustvo koje se dobiva s EON-om je neusporedivo i nema povratka natrag”, kaže Adrian Ježina, glavni izvršni direktor Telemacha za Hrvatsku i Sloveniju. Na pitanje u kojoj mjeri se dobar početak prodaje nove platforme na hrvatskom tržištu može zahvaliti situaciji u kojoj nezadovoljni korisnici A1 traže načine kako ponovno doći u mogućnost pratiti program N1, Ježina potvrđuje, ali za sada ne otkriva brojke.
“Ne mogu sa sigurnošću potvrditi u kojoj mjeri, ali ta situacija je sasvim sigurno imalo značajnog utjecaja, kaže Ježina koje se u svojem izlaganju osvrnuo na postojeći duopol na hrvatskom tržištu, na kojem dva igrača drže 90 posto kolača i mogu se u svakom trenutku dogovoriti na štetu trećeg, ako to žele. Podsjetimo, A1 je samo nekoliko dana prije isteka roka za produljivanje ugovora svoje korisnike izvijestio da ne namjerava obnoviti godišnji ugovor te da više neće prenositi program N1.”
Kao šef slovenskog Telemacha, Ježina je ostvario rijetki uspjeh na području “Nove Europe”, nadmašivši tržišni udjel državnog Telekoma Slovenija. S obzirom na plan ulaganja u Hrvatskoj, koji se na razini grupe mjeri u stotinama milijuna eura, pitanje je postoje li slične ambicije u Hrvatskoj, hoće li se zadovoljiti ulogom trećeg, naslijeđenu od Tele2.
“Sve što mogu reći je da je za nas jedini postojeći put onaj prema gore”, kaže Ježina. Na konferenciji je govorio i Srđan Đurđević, glavni izvršni direktor United Clouda te broj jedan za inovacije, istraživanje i razvoj u cijeloj United Grupi. Prema njegovim riječima, razvoj platforme krenuo je “od nule” s vlastitima snagama unutar kompanije, a timu od 100 ljudi trebalo je 12 mjeseci za lansiranje prve verzije platforme koja se od tada stalno usavršava i nadograđuje. Već 2019. dobili su nagradu CSI za najbolji kućni uređaj. No, EON je mnogi više od obične televizije, zapravo kompletan paket kućne i mobilne zabave.
“Našli smo se pred zahtjevnim tehničkim procesima jer smo postavili visoke ciljeve – napraviti platformu koja je skalabilna i brza, i koja može procesuirati bilo koji format sadržaja, opslužitii veliki broj korisnika, live evenata, itd. Sa druge l strane, željeli smo stvoriti nešto što će biti potpuno inovativno, s modernim izgledom sučelja i odličnim iskustvim za korisnike. Dodatno, trebalo je zadovoljiti sve poslovne zahtjeve u vezi planiranih širenja na nova tržišta i nove tipove mreža. To znači, trebalo je kreirati proizvod koji je visoko adaptibilan, odnosno može se brzo se prilagoditi svakom tipu mreže i integrirati svakom biznis modelu”, kaže Đurđević
“Nisam siguran je li to baš “kraj televizije kakvu znamo” , ali je svakako način na koji korisnici žele pristupati sadržajima i zabavi”, kaže Nikola Francetić, glavni izvršni direkor NetTV Plusa, tvrtke koja će i dalje nuditi klasičniju verziju OTT platforme, odnosno paket televizijskih programa s područja zemalja bivše Jugoslavije, ali za gledatelje širom planeta.
“Na razvoju i komercijalizaciji TV usluga sam radio godinama i prije dolaska u United Grupu. No tek razvojem EON-a smo stvari digli na jednu višu, usudim se reći, svjetsku razinu. U lansiranju EON-a sam sudjelovao u ulozi CEO Telemach Slovenija. U tom trenutku je slovensko video tržište već bilo poprilično razvijeno i iako je EON u startu bio dobar proizvod, nije se bilo lako probiti. Uz rješavanje prvih dječjih bolesti, puno smo radili na edukaciji korisnika što se u konačnici pokazalo kao recept za uspjeh. U kratkom roku smo počeli dobivati jako dobar feedback s tržišta i krenuo je pozitivan “word of mouth” oduševljenih korisnika, kaže Ježina, koji ima velika očekivanja u budućnosti od nove platforme, iako vjerojatno i konkurencija razmišlja na sličan način.
“Hrvatsko TV tržište je u mnogočemu drugačije od slovenskog. Penetracija pay TV-a je na svega 59 posto i TV rješenja koja se nude najčešće nose samo osnovni set funkcionalnosti, neusporedivo sa svjetskim standardima i onim što korisnici trebaju i očekuju. Dodatna posebnost tržišta je i legislativa neusklađena s praksom EU. Sve to čini Hrvatsku izuzetnim tržištem za OTT (over-the-top) usluge nove generacije. EON u Hrvatskoj odgovara na višestruke korisničke potrebe. Sa strane sadržaja donosi najtraženije kanale uz mogućnost gledanja do 7 dana unatrag. Svima u Hrvatskoj je ponovno dostupan najgledaniji informativni kanal N1 te svi Sport Klub kanali. Osim toga, EON donosi i kanale iz Discovery ponude kao što su Eurosport, Discovery, TLC itd. U pakete je bez dodatne naplate uključen i pristup Video Klubu s preko 19.000 naslova koji uključuju vrhunske serije, klasik filmove ali i blockbustere te najtraženije crtiće”, ističe Ježina, a svakako u prilog primamljivosti platforme govori i mogućnost jednomjesečne besplatne probe. Kojim smjerom sve to nastavlja, pitanje je sad?
“Korisnici bi definitivno voljeli da mogu izbjeći plaćanje nekoliko različitih pretplata na kraju mjeseca. U Americi u prosjeku postoje tri do četiri mjesečne pretplate po domaćinstvu. Dakle, u šumi sadržaja i platformi, voljeli bismo da im olakšamo. Bilo bi idealno da ide kroz jedan uređaj, jednu aplikaciju i jednu pretplatu. To je upravo nešto na čemu naši razvojni timovi sada rade, da sve dostupne aplikacije treće strane integriramo kroz EON UI i EON Smart box, da korisnici na jednom mjestu dolaze do novog sadržaja”, otkriva Đurđević. Sve to naravno, bit će praćeno velikim ulaganjima u fiksne i mobilne mreže.
Od 2019. podatkovni promet na mobilnoj mreži porastao je 200 posto, kaže Ježina, no, kao ni ostali sudionici panela ne vidi da bi sadržaji u rezoluciji 8K sami po sebi mogli potaknuti dramatično veći promet ili ubrzati ulaganja u mreže. U ovom trenutku nema dovoljno sadržaja niti u rezoluciji 4K, slaže se i Srđan Đurđević. Na pitanje što ide prije, razvoj mreže ili sadržaji visoke rezolucije, kažu da to podsjeća na staro pitanje o kokoši i jajetu. Jednostavno, ulaganja u mobilne mreže morat će pratiti ulaganja u sadržaj većih rezolucija koji zahtijeva veću propusnost, ali i obratno, pa u sljedećih 4-5 godina ne treba očekivati dramatične promjene i po tom pitanju.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!