Zbog pandemije znatno se povećao i broj bolovanja – više od milijun građana zarazilo se koronavirusom u posljednje dvije godine, a samo ih je jučer u izolaciji bilo 21.865. I uz činjenicu da ih dio uz blage simptome radi od kuće, dobar dio ljudi prisiljen je otvoriti bolovanje. Međutim, iako je i kontrolorima HZZO-a jasno da su ta bolovanja opravdana, doktore zbog njih kažnjavaju.
“Dozvoljena stopa bolovanja mi je 2,8%, a imala sam 5,5%. Kontrola nije utvrdila nepravilnosti, no svejedno sam dobila opomenu zbog prekoračenja stope. Nisam htjela potpisati, ali dano mi je do znanja da time ugrožavam svoj ugovor na temelju kojeg radim. Uložila sam žalbu. Prihvaćena je, ali su i potvrdili da je prekoračenje stope bolovanja neopravdano jer sam u ugovoru s HZZO-om potpisala da ću se pridržavati navedene stope kao ugovorne obveze. A u ugovoru isto tako nema ni pandemije”, opisala je za Večernji list dr. Marija Gluhak, obiteljska liječnica iz Međimurja, svoj slučaj iz studenog.
Apsurdna odluka
Ponove li se takve opomene, slijede prvo novčana kazna, a na kraju i mogući raskid ugovora. Dr. Vesna Potočki Rukavina svoju je ugovornu stopu bolovanja od 2,5% dovela na 4,9% posljednja dva mjeseca.
“Omikron je doveo do znatnog povećanja broja akutnih bolovanja. Zahvaća većinom mlađe, radno aktivno stanovništvo i neminovno ih isključuje iz radnih obveza, a HZZO ne sagledava objektivno situaciju na terenu i nekim su kolegama dali opomenu”, kaže dr. Potočki Rukavina.
Njoj je nisu dali, što dodatno upućuje na apsurd suhog birokratskog pristupa lišenog logike, ali i neujednačenog pristupa. Iz HZZO-a podsjećaju da im je obveza redovno nadzirati i kontrolirati opravdanost privremene nesposobnosti za rad (PNR) osiguranika, da to rade redovno i izvanredno.
“Privremena nesposobnost za rad na osnovi izolacije i bolesti vezano za COVID-19 utvrđuje se i vodi u skladu s preporučenim epidemiološkim mjerama i napucima HZJZ-a i Stožera civilne zaštite te se na njih kontrolama ne može bitno utjecati. U siječnju 2022. godine zabilježena su 11.303 novonastala slučaja izolacije/samoizolacije zbog COVID-19. Sa sigurnošću možemo reći da je broj i veći, no mnogi koji su u izolaciji/samoizolaciji u dogovoru s poslodavcima koriste mogućnost rada od kuće, godišnji odmor ili slobodne dane a da istodobno ne koriste pravo na privremenu nesposobnost za rad te ih stoga HZZO nema u svojoj evidenciji. Redovne kontrole PNR-a usmjerene su na kontrolu dugotrajnih PNR-a i PNR-a za koje se nadzorom utvrdi dulje trajanje u odnosu na dijagnozu bolesti na temelju koje su utvrđeni, ali uvijek uz poštivanje medicinske indiciranosti za svaki pojedini slučaj PNR-a”, objašnjavaju iz HZZO-a i podsjećaju kako održavanje stope bolovanja u strateškim okvirima pridonosi racionalnom trošenju ograničenih resursa zdravstvenog sustava.
Nedavno je ministar Vili Beroš ponovno pozvao pacijente da prijave nedostupnost svojih izabranih liječnika. Od uspostave e-mail adrese [email protected] 3. studenoga 2020. pa do 31. siječnja 2022. HZZO je zaprimio ukupno 2.697 e-mailova osiguranika, od čega je 928 valjanih pritužbi.
U 2021. godini stigle su im 1.682 pritužbe, a od početka 2022. do 9. veljače 457 pritužbi.
“Očito imamo bug u sustavu”
“Pritužbe su se odnosile na otežanu dostupnost, odnosno nemogućnost uspostavljanja pravovremenog kontakta s ordinacijama primarne zdravstvene zaštite (PZZ), a postupa se tako da zaposlenici HZZO-a odmah provjere navode iz predstavki, stupaju u kontakt s ordinacijama PZZ-a (telefonski ili putem elektroničke pošte), obavještavaju doktora nositelja tima o potrebi povratnog poziva prema pojedinoj osiguranoj osobi HZZO-a te o utvrđenome obavještavaju, odnosno povratno odgovaraju osiguranim osobama”, kažu u HZZO-u.
Početkom ove godine bilježe znatno veći broj pritužbi pa je HZZO postupao po dvostruko više predstavki od prosjeka za posljednja tri mjeseca 2021. godine, piše Večernji.
Komentirajući stanje s pritužbama, dr. Ivana Babić konstatira: “Ako sve ordinacije imaju problem nedostupnosti, očito imamo bug u sustavu! Situacija je apsurdna. Ako je nas 2200 lani u prva tri kvartala imalo deset milijuna poziva i e-mailova, ne znam koliko je riječ o nedostupnosti, a koliko o predostupnosti! Takva predostupnost predstavlja opasnost za naš rad. Koliko je moguće kvalitetno i sveobuhvatno napraviti u dvije-tri minute, koliko imaš za svakog pacijenta?! A ako ih obradiš 150, za 151. ćete vrlo vjerojatno biti nedostupni”, ustvrdila je dr. Potočki Rukavina.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!