Kako je sve više električnih romobila u prometu, tako je i sve više prometnih nesreća u kojima sudjeluju ili uzrokuju vozači tih istih romobila.
Prije nešto više od godinu dana na snagu su stupile izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima je definiran i reguliran status električnih romobila, kao i u brojnim drugim europskim državama.
Od kraja srpnja 2022. električni romobili, električni monocikli, segwayi i slična prometala, pod uvjetom da ispunjavaju propisane uvjete, svrstani su u posebnu kategoriju vozila za koju je uveden i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.
Od kad je počela regulacija 30. srpnja 2022. pa do 31. listopada 2023. dogodilo se 230 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali električni romobili. U tom razdoblju dogodile su se 193 prometne nesreće s ozlijeđenim osobama te 36 prometnih nesreća s materijalnom štetom.
U tim prometnim nesrećama sudjelovalo je 246 osoba, od kojih je jedna osoba smrtno stradala, 65 je zadobilo teške tjelesne ozljede, a 121 osoba je lakše ozlijeđena. U 29 prometnih nesreća sudjelovala su djeca, od kojih je devetero zadobilo teške tjelesne ozljede, a 18 lakše, navode za N1 iz MUP-a.
Dobna granica
Iako su, u ne tako dalekoj prošlosti, romobili često bili pojam dječjeg prijevoznog sredstva, električni romobili koje viđamo na gradskim ulicama to zasigurno nisu.
Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom u koje se ubraja i električni romobil je 14 godina.
Prema Zakonu, osobno prijevozno sredstvo se odnosi na vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 kubnih centimetara ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kilovata i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 kilometara na sat (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).
Oprema
Iako bi prema zakonu vozači osobnih prijevoznih sredstava trebali nositi kacigu na glavi, na ulicama često možemo vidjeti gologlave vozače romobila, za što kazna iznosi 30 eura. Za taj prekršaj je od početka regulacije napisano najviše kazni – čak 2.577.
Idući najčešći prekršaj je vožnja pod utjecajem alkohola, za što je napisano 199 kazni. Za taj prekršaj novčana kazna iznosi 60 eura.
Važna je i vidljivost, što podrazumijeva reflektirajuće oznake i svjetla. Vozači osobnih prijevoznih sredstava su dužni noću i danju, u slučaju smanjene vidljivosti, biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Kazna je 30 eura i od početka regulacije napisano je 109 kazni.
Zbog nepoštivanja prometnih znakova napisane su 72 kazne.
Također, od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na osobnom prijevoznom sredstvu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. Kazna je 60 eura.
Nema vožnje bez ruku
Vozač osobnog prijevoznog sredstava mora upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu. Za ovo kazna iznosi 30 eura.
Ako se dva ili više vozača osobnih prijevoznih sredstava, kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga. Kazna za ovo je 60 eura.
Gdje se smije, a gdje ne voziti električni romobil?
Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Ako biciklistička staza postoji, ali se vozi mimo nje, vozač romobila mora platiti kaznu od 60 eura.
U slučajevima da biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.
Iznimno, kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa (bilo da navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom krećući se što bliže desnom rubu kolnika.
Električni romobili ne smiju se kretati autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila. Kazna za kretanje takvim dionicama iznosi 60 eura.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!