Covid-19 je dodatno pogoršao financijski pritisak na tradicionalne medije u Hrvatskoj, koji se pokušavaju prilagoditi selidbi publike i oglašivača prema online sadržajima. Novinari su izgubili poslove, plaće i podložni su još većem političkom pritisku. Istovremeno, trenutna zastarjela regulativa riskira da se smanji raspon medijskih kuća i predstavlja prijetnju pluralizmu u Hrvatskoj, piše Reuters Institute u svom Digital News Reportu za 2021. godinu.
“Covid-19 također je dodatno otežao izvještavanje hrvatskih novinara. U travnju 2021. HND je objavio izvješće o kontinuiranom korištenju tužbi kako bi se ušutkalo novinare koji istražuju moćnike. Otkrili su 924 takva slučaja, najviše protiv novinara koji rade za Hanza Mediju i Styriju, izdavače Jutarnjeg lista, 24 sata i Večernjeg lista”, piše u izvještaju.
Premijer Andrej Plenković izvršio je poseban pritisak na komercijalne televizijske kanale RTL, N1 i Novu TV, kad ih je optužio da su se na lokalnim izborima u svibnju 2021. godine urotili protiv HDZ-ovih kandidata, navodi se u izvještaju.
“Predloženi amandmani na Zakon o elektroničkim medijima privukli su pozornost zbog planova o ograničenju govora mržnje u komentarima na portalima. Prijedlog da mediji budu odgovorni za sadržaj komentara ispod priča koje objavljuju naišao je na brojne kritike. Neki strahuju da će mediji, ukoliko po zakonu budu odgovorni za njihov sadržaj, komentare u potpunosti ukinuti…
N1 mnogi cijene zbog neovisnog izvještavanja
Još jedan problem oko zakona povezan je s popularnim kabelskim kanalom N1, koji mnogi cijene zbog neovisnog izvještavanja. U proljeće 2021. kanal je uklonjen iz ponude važnog operatera telekoma, A1. Zato što je N1 kabelski kanal u vlasništvu United Grupe, koja posluje iz Nizozemske, i nije besplatni televizijski kanal s nacionalnom licencom, nije obuhvaćen važećim pravilima koja se odnose na postaje licencirane u Hrvatskoj.
Postoji rizik da će potez A1 slijediti i najveći operater u zemlji, Hrvatski telekom. Ako to učini, N1 će ostati bez važnog dijela publike. Kanal se nada da će problemi biti riješeni ili donošenjem novog Zakona o elektroničkim medijima ili dobivanjem nacionalne koncesije.
Ako se to ne dogodi, potencijalni gubitak distribucije predstavljao bi stvarni rizik za medijski pluralizam i oštetio bi raznolikost hrvatske medijske scene”, navodi se, među ostalim, u izvještaju Reuters Instituta.
Konzumiranje medija
Reutersovo godišnje istraživanje o stanju digitalnog medijskog biznisa navodi i kako čak 88% građana Hrvatske vijesti najviše konzumira preko online medija.
Istraživanje već godinama provodi institut Reuters za istraživanje novinarstva sa sveučilišta Oxford s ciljem boljeg razumijevanja načina na koji ljudi konzumiraju vijesti. Samo istraživanje provela je britanska međunarodna tvrtka za istraživanje tržišta i analizu YouGov na više od 92 tisuće ispitanika u 46 zemalja. Istraživanje je provedeno krajem siječnja i početkom veljače.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.