"Dosad se dva puta dogodilo da sam došla u ljekarnu po pilule i da je zaposlenica stvarala probleme zbog toga. Dakle, radi se o lijeku koji se izdaje na recept, koji ja uz to još dodatno plaćam", započela je jedna naša čitateljica čiji su podaci poznati redakciji N1, priču o neugodnom iskustvu u jednoj zagrebačkoj ljekarni.
“Radi se o lijeku koji je propisan od strane specijalistice ginekologije i opstetricije, o lijeku koji meni značajno poboljšava kvalitetu života koja je prije uzimanja bila narušena zbog snažnih menstrualnih bolova. Prilikom spomenuta dva posjeta ljekarni, gospođa je oba puta otišla pitati šeficu smije li mi izdati lijek. Ponavljam, lijek koji je propisala specijalistica upoznata s mojom povijesti bolesti”, nastavlja ona dalje.
“Ne znam kako je točno bilo tko bolje od nje upućen u to što bih ja smjela ili ne bih smjela uzimati”, pita se naša čitateljica.
“Napominjem, prije nego što su mi propisane pilule, obavljene su sve potrebne pretrage, pilule nisu propisane ‘napamet’. Ipak, zaposlenica ljekarne u tom trenutku je procijenila da je na njoj i njezinoj šefici odluka o tome hoće li mi prodati lijek koji mi uvelike olakšava svakodnevni život. Naglašavam, na prvom sljedećem pregledu pitala sam ginekologinju postoji li neki valjani razlog zašto bi ljekarnica morala pitati šeficu smije li mi izdati pilule, odgovor je naravno bio ne, osim osobnih uvjerenja zaposlenice ljekarne”, priča naša sugovornica.
Kontaktirali smo ljekarnu u kojoj se dogodila ova neugodna situacija kako bismo zatražili obrazloženje, no oni su nam samo kratko poručili da ne daju nikakve izjave. Stoga smo o ovom slučaju, ali i prizivu u ljekarnama, upitali Hrvatsku ljekarničku komoru iz koje upućuju pacijenticu da im pošalje pismeni prigovor.
“Sukladno važećim propisima, svaka osoba ima pravo neposredno ili pisanim putem zatražiti zaštitu svojih prava (u svezi kvalitete, sadržaja i vrste zdravstvene usluge koja joj se pruža) od strane osobe koja je odgovorna za rad i provođenje određene zdravstvene djelatnosti. Navedena zakonska obveza odnosi se na pružanje svih vrsta zdravstvenih usluga u Republici Hrvatskoj pa tako i na pružanje ljekarničke usluge izdavanja lijeka”, navode iz Komore.
Što vas ljekarnik smije pitati?
Mag.pharm. Iva Bužančić iz Gradske ljekarne Zagreb nam kaže da je ljekarnik pri izdavanju lijeka dužan pacijenta savjetovati o upotrebi lijeka, te osigurati da se lijek primjenjuje na ispravan i siguran način.
“Pitanja koja se pri tome postavljaju služe kako bi ljekarnik saznao informacije koje mogu biti relevantne za primjenu lijeka, poput pojavnosti uobičajenih ili neuobičajenih nuspojava, pravilnog doziranja lijeka ili mogućih interakcija s drugim lijekovima ili bolestima”, navodi.
Tako kažu i iz Komore; pri izdavanju lijeka potrebno je utvrditi da je pacijent upoznat sa načinom uzimanja, indikacijom, kontraindikacijom, nuspojavama, novim lijekovima i slično.
Priziv savjesti u ljekarnama
Iz Komore za N1 navode da “sukladno Kodeksu ljekarničke etike i deontologije, članak 12, stavak 3. ‘Magistar farmacije ima pravo priziva savjesti samo ako time ne dovodi u opasnost zdravlje i život bolesnika.'”
Kako bi pacijent dobio lijek, a da bi se ispoštovalo pravo magistra farmacije na priziv savjesti, potrebno je pravilno organizirati posao u ljekarnama. Iz Komore pojašnjavaju i na koji način:
– ako se temeljem priziva savjesti ne izda rutinska hormonalna kontracepcija, osoba treba biti upućena drugom davatelju usluga u vremenu u kojemu neće biti ugrožena djelotvornost kontracepcije,
– ako se temeljem priziva savjesti upućuje osobu u drugu ljekarnu, potrebno je provjeriti radno vrijeme te ljekarne, prisutnost ljekarnika koji je u mogućnosti obaviti ljekarničku skrb te raspoloživost potrebnih lijekova.
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić nam je rekla da u posljednje vrijeme nisu zaprimali pritužbe po ovom pitanju. Dodaje da je, u slučaju nezadovoljstva radom ljekarnika, moguće podnijeti pritužbu Komori i Pravobraniteljici.
Što se tiče priziva savjesti u ljekarnama, Ljubičić ističe da ljekarnici imaju pravo na to, ali da ljekarna mora osigurati nesmetano pružanje svih ljekarničkih usluga.
“Ako je u ljekarni zaposleno više djelatnika koji izjavljuju priziv savjesti i ako to predstavlja poteškoću u redovnom pružanju ljekarničkih usluga, ljekarna o tome ima obvezu voditi računa i u tom slučaju na natječajima za zapošljavanje dati prednost kandidatima koji ne izjavljuju priziv savjesti kako bi osigurala nesmetano funkcioniranje svoje ustanove imajući u vidu brigu za dobrobit korisnika”, ističe pravobraniteljica Ljubičić.
Kako je razriješen posljednji takav slučaj?
Pozivanje na priziv savjesti u ljekarnama pri izdavanju kontracepcijskih pilula je rijetko i riječ je o izoliranima slučajevima, tvrde iz Komore, navodeći da je u posljednjih pet godina zabilježen jedan prigovor neizdavanja lijeka zbog priziva savjesti.
Kako je riješen taj slučaj iz 2018. godine?
“Povjerenstvo za ljekarničku etiku i deontologiju je razmotrilo pristigli prigovor pacijentice po pitanju priziva savjesti. Prilikom razmatranja, na temelju zaprimljenih izjava same pacijentice, prozvane magistre i voditeljice ljekarne, uzete su u obzir sve okolnosti događaja te budući da nije bilo ugroze zdravlja i života, a pacijentici je lijek u istoj ljekarni izdan u drugoj smjeni u vremenu u kojemu nije bila ugrožena djelotvornost kontracepcije, Povjerenstvo je zaključilo kako je prozvana magistra postupila u skladu s Kodeksom ljekarničke etike i deontologije, članak 12, stavak 3. Magistar farmacije ima pravo priziva savjesti samo ako time ne dovodi u opasnost zdravlje i život bolesnika”, odgovorili su nam iz Komore.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare