Konzultantska tvrtka VETTURELLI provela je istraživanje među 30-ak hrvatskih digitalnih kompanija s ciljem dobivanja uvida u dizajn organizacija i principe rada tih tvrtki.
Fokus istraživanja je stavljen na organizacijsku kulturu i sustav vrijednosti, interne procese i upravljanje ljudskim resursima, a rezultat su uvidi u modele, metodologije i alate koje digitalne tvrtke koriste u svojim upravljačkim i radnim procesima.
Istraživanje je pokazalo kako su hrvatske digitalne tvrtke agilne, fleksibilne, otvorene za kolaboraciju i transparentne, a veliki fokus posvećuju razvoju i autonomiji zaposlenika, te privlačenju talenata.
Digitalna organizacijska kultura danas je prepoznata kao važan element uspješnog poslovnog modela, a u vremenu kada brojne tvrtke prolaze proces digitalne transformacije, razumijevanje kako funkcioniraju digitalne tvrtke postaje još bitnije.
«Digitalne (native) kompanije razumiju koliko je bitna jaka interna kultura i svjesne su da je ona motor koji omogućuje njihov brzi razvoj te prilagođavanje tržištu i novim tehnologijama. Postalo je uobičajeno da se digitalni poslovni modeli i principi rada uzimaju kao benchmark u definiranju procesa tradicionalnih kompanija», pojasnila je Sanja Petek Mujačić, partnerica i business transformation konzultant u Vetturelliju.
Ključni uvidi iz istraživanja:
* Prilagođavanje i reagiranje na promjene u okolini, sustav izgrađen oko kupca (customer centric) te fleksibilnost glavni su elementi u upravljanju organizacijama
Kao ključnu karakteristiku vodeći ljudi digitalnih kompanija istaknuli su agilnost i responzivnost organizacije (29,2%), koja označava sposobnost organizacije da osjeti promjene u okolini i odgovori na njih efikasno i efektivno, što se povezuje s upotrebom digitalne tehnologije. Na drugom mjestu ispitanici su naveli otvorenost kolaboraciji (20.1%), a zatim Customer centric model (17%).
Digitalne kompanije su fleksibilne (71%) i izbjegavaju klasičnu shemu vertikalnih struktura. Sanja Petek Mujačić navodi: “Za razliku od tradicionalnih organizacija, koje svoje poslovanje temelje na dugim fazama istraživanja i razvoja, digitalne organizacije komuniciraju s ciljanom publikom u ranoj fazi, testiraju i plasiraju proizvod na tržište te ga u skladu s povratnim informacijama nadograđuju”.
* Otvorena komunikacija, jaka kultura i plan razvoja zaposlenika ključni su u upravljanju internim resursima
Vodeći ljudi digitalnih kompanija su na prvom mjestu kao najvažniji interni resurs istaknuli dobru atmosferu i timski duh (83%), zatim rad na zanimljivim i izazovnim projektima (70.1%) te kreativnost (41.7%) kao ključne elemente u izgradnji odnosa sa zaposlenicima (sadašnjim i potencijalnim). Uobičajena praksa je redoviti feedback na rad zaposlenika kod 70% kompanija, a 60% ispitanika ima razvijen sustav valoriziranja i nagrađivanja zaposlenika za osobni doprinos rada na projektima
* Jasna vizija i strategija i usklađen sustav vrijednosti čine kulturu snažnijom
Digitalne tvrtke vrlo su aktivne u internoj komunikaciji, njeguju kulturu transparentnosti i otvorenosti. Sa zaposlenicima razgovaraju o ciljevima, vrijednostima i promjenama. Često postoji jasan „interni kodeks ponašanja“ (vrijednosti su definirane kod 86%, a poželjna ponašanja kod 68% ispitanika).
Ovaj uvid u tržište mogao bi potaknuti tradicionalnije hrvatske kompanije na razmišljanje o važnosti organizacijske kulture, kao i njenoj ulozi u procesu digitalne transformacije jer i prema svjetskim istraživanjima čak 62% prepreka uspješnoj transformaciji kompanija dolazi od neusklađene organizacijske kulture i ciljeva.
Digitalna transformacija ne uključuje samo organizacije kojima je upotreba tehnologije ključna za razvoj proizvoda i usluga već se odnosi na sve kompanije koje razumiju važnost prilagođavanju tržištu i digitalnom dobu. Riječ je o transformaciji koja u prvi plan stavlja čovjeka i njegovu ulogu u procesnim i tehnološkim promjenama.
«Hrvatske kompanije trebaju potražiti odgovore na pitanja kako promijeniti internu kulturu da postanu poticajne za inovativno razmišljanje, privlačenje i zadržavanje open-minded talenata. Vizija i kultura potrebne za digitalnu promjenu i transformaciju organizacije ne događaju se same od sebe. Potrebno ih je potaknuti», zaključila je Sanja Petek Mujačić.
O tvrtki VETTURELLI
VETTURELLI je konzultantska tvrtka specijalizirana za definiranje i izgradnju organizacijske kulture, kao i prilagodbu kompanija za izazove koje donosi digitalna transformacija. Kroz strateško – komunikacijske projekte stvara okruženje koje potiče na dijalog, kolaboraciju, agilnost, kreativnost i usvajanje novih znanja. Kreiramo i provodimo cjelovita komunikacijska rješenja koja stvaraju poticajno okruženje za transformaciju čovjeka, organizacija i društva.
VETTURELLI stručnjaci su u više od 20 godina rada osobno iskusili izazov vođenja ljudi, projekata i poslovanja kako u velikim multinacionalkama i na stranim tržištima tako i u domaćim kompanijama. Naučili su da je tržište živo i nepredvidivo i kako je za uspjeh potrebna snažna organizacijska kultura.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.