Europski regulatori objavili su smjernice kako bi pomogli sudovima izračunati ekonomsku štetu prouzročenu narušavanjem tržišne utakmice, što bi u konačnici moglo pomoći kupcima pri traženju odštete od kompanija.
Europska komisija smatra tužbe potrošača alatom za odvraćanje kompanija od kršenja propisa kao i za njihovo kažnjavanje ako ih prekrše. Sam Bruxelles može im izreći kazne u visini do 10 posto godišnjeg prometa ostvarenog na međunarodnim tržištima.
Problem je što zemlje EU-a imaju različite propise pa uspjeh tužbe ovisi o tome gdje je podignuta.
Većina tužitelja odlučuje se za nizozemske, engleske i njemačke sudove budući da se suci u ostalim zemljama pri izračunu odštete često izgube u labirintu složenih i tehničkih detalja.
Jučer objavljene europske smjernice namijenjene su klijentima nezakonito udruženih kompanija, njihovim neizravnim klijentima i krajnjim potrošačima koji zbog udruživanja plaćaju više cijene usluga odnosno robe.
Kompenzacija bi trebala uključiti stvarnu pretrpljenu štetu, izgubljenu dobit i kamate, sugeriraju u Bruxellesu, skicirajući niz metoda i tehnika izračuna baziranih na ekonomskim i pravnim argumentima.
“Smjernice bi mogle pomoći tužitelju pri sastavljanju podnesaka sudu koji će na temelju činjenica uključivati iznos tražene odštete. Ujedno bi mogli pomoći tuženima u obrani od zahtjeva tužitelja”, stoji u dokumentu EK.
Propisi će pomoći pojednostaviti to složeno pitanje, smatra Assimakis Komninos iz međunarodne pravne tvrtke White & Case.
“Idu u dobrom smjeru i nedvojbeno pomažu. Za suce u pojedinim zemljama, posebno one ‘opće prakse’, to je područje i dalje teško i složeno”, dodaje Komninos.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram