Boeingov zrakoplov 737 MAX, prizemljen i izmijenjen nakon dvije teške zrakoplovne nesreće, sada je siguran, objavio je čelnik Europske agencije za zrakoplovnu sigurnost, najavljujući ipak izmjene u budućim procjenama sigurnosti zrakoplova.
EASA je u tančine pregledala izmijenjeni model zrakoplova i analizirala promjene koje je izveo proizvođač, naglasio je u razgovoru za BBC izvršni direktor Patrick Ky.
Boeingov 737 MAX povučen je iz prometa u ožujku prošle godine, nakon dvije teške nesreće u kojima je stradalo 346 ljudi.
Istrage su pokazale da je uzrok obje nesreće pogreška u softveru za kontrolu leta, koji se aktivirao u pogrešno vrijeme i usmjerio zrakoplov na kobno poniranje. Piloti su uzalud pokušavali premostiti softversku naredbu.
Američki regulatori u međuvremenu su odobrili povratak u promet izmijenjene verzije Boeingovog zrakoplova a zeleno svjetlo dobio je i u Brazilu. EASA očekuje da će dozvolu za letove u Europi izdati sredinom siječnja.
Od nesreće u Etiopiji EASA temeljito analizira 737 Max, neovisno o američkom regulatoru, prenosi BBC.
Analiza po riječima EASA-ina čelnika nije bila ograničena samo na neposredne uzroke dvije nesreće i izmjene koje je predložio Boeing.
“Otišli smo korak dalje i analizirali sve kontrole leta, sve strojeve u letjelici”, objasnio je Ky, kako bismo proučili sve što bi moglo izazvati značajniji kvar.
Da bi se vratili u promet, postojeći zrakoplovi morat će biti opremljeni novim softverom, a mijenjat će se i električni spojevi i instrumenti u kokpitu.
Piloti će morati proći dodatnu obuku a svaki će zrakoplov morati izvesti probni let kako bi se provjerilo jesu li izmjene ispravno izvedene.
Slične uvjete postavili su i američki regulatori, primjećuje BBC.
Zato smo uvjereni da je Boeingov zrakoplov sada jako siguran, zaključuje čelnik EASA-e.
Većinu posla u početnoj fazi izdavanja dozvole izvela je američka FAA, a EASA ga je jednostavno potvrdila prema uvjetima dugogodišnjeg međunarodnog sporazuma.
S obzirom na žestoke kritike na račun američkog regulatora zbog izdavanja dozvole očito neispravnom zrakoplovu, u EASA-i ipak najavljuju neke promjene.
“Sigurno je da smo izvukli određene pouke pa ćemo povući neke nove poteze”, ističe Ky.
“Sami ćemo ocjenjivati sigurnost, i to puno opsežnije no što je do sada bio slučaj”, dodaje.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.