Francuska odlučila stati na kraj najnovijim obmanama u trgovinama, hoće li i Hrvatska?

Ekonomija 05. srp 202422:08 0 komentara

Ponekad proizvodi na koje ste navikli poskupe, iako vas političari uvjeravaju da cijene ne rastu. A ponekad cijene na policama ostanu iste, a vi svejedno plaćate više nego do sada. Tom trgovačkom triku Francuska je odlučila stati na kraj. A Hrvatska?

Čokolada koja je nekada na policima sadržavala sto grama, sada je 80 grama, a njezina se cijena nije promjenila. Za taj pojam – pojam šrinkflacije – već se dugo zna.

Kako bi zaštitila kupce od takve nepoštene prakse prikrivanja porasta cijene, francuska Vlada odlučila je da su trgovci dužni staviti vidljive oznake na proizvode čije su količine smanjila, a cijena ostala ista. I to nije jedina zemlja u kojoj se koristi takva praksa.

Svatko tko tako ne učini može dobiti kaznu i do 3000 eura.

U Hrvatskoj pak druga priča. Ambalaža je smanjena, cijena ista, a sve je dobro sakriveno malim slovima.

“Većina potrošača u prvom koraku ne primjeti da je dobila manju težinu i to onda ispada prevara. Potrošač misli da kada kupuje pola kilograma kave , a to nije pola kilograma”, tvrdi Ljubo Jurčić, ekonomski stručnjak.

Kada bi se pitalo proizvođače – oni se vjerojatno ne bi složili da je riječ o prevari. Jer sve je naznačeno, iako možda vrlo sitnim slovima.

Da za istu količinu dobiva veću cijenu, odnosno pokriva troškove proizvodnje tako da njegov profit ili zarada u principu ostaje ista.

U Udruzi za zaštitu potrošača strahuju kako će trebati dosta vremena da se zakoni slični onima iz Francuske presele u Hrvatsku.

“Ondje je dobro zakonodavno riješeno da ti proizvodi moraju biti označeni te proizvode, da potrošačl mora biti upoozren. Ali Francuzi su to trebali inicirati da se donosi na razini EU jer kada se donese takav propis, onda se to prenosi na zakonodavstvo svih zemalja članica”, izjavila je Ana Knežević iz Udruge za zaštitu potrošača.

Kupci, oprezno

Do tada ne preostaje ništa drugo nego upozoravati kupce da budu na oprezu.

“Za kupce to znači da idu oprezno i pametno u kupnju. Da se nikuda ne žure, da uspoređuju dva jogurta – ako je jedan 200 mililitara a drugi 170 da kupe taj od 200 jer je cijena ista”, dodaje Knežević.

Takvih je trikova građanima već dosta. Kažu da dobro znaju što očekuju kada uđu u trgovinu.

“Prevare su čim se uđe u trgovinu, to mi je jasno, i nervirati se radi toga nema smisla.”

“Nije u redu, nije u redu.”

“Što reći to je prijevara, manja količina viša cijena – to rade s većinom proizvoda.”

Ali trikovi poput šrinkflacije – na tržištu nisu jedini. Proizvođači ponekad štede i u proizvodnji – smanjujući kvalitetu proizvoda.

“Težina proizvoda ostaje ista, ali se smanjuje udio najbitnije i najaktivnije supstance u proizvodu. Na taj način proizvođač smanjuje troškove proizvodnje, a dobiva istu cijenu za istu količinu, ali dobiva manju kvalitetu proizvodu.

Sve dok marketinški trikovi poput ovih, ne uđu u zakone – hrvatskim građanima jedino preostaje biti na oprezu i pametno kupovati.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!