“Trgovina se ubrzano digitalizira, tko ne prati promjene neće biti konkurentan”

Ekonomija 06. lis 202112:58 0 komentara
novac, kupnja, internet, digitalni, online,
Pixabay/Ilustracija

Trgovina se ubrzano digitalizira, a internetska trgovina postala je jedan od primarnih kanala prodaje, pa oni koji ne prate te trendove neće biti konkurentni, istaknuto je u srijedu na 33. konferenciji za proizvođače i trgovce "MAGROS 2021." u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK) i časopisa Suvremena trgovina.

Ovogodišnji skup trgovaca i proizvođača usmjeren je na povratak trgovine u normalno stanje, ali pod drugim uvjetima i okolnostima. Trgovina se, naime, oporavlja nakon koronakrize, ali se sektor neće vratiti na “staro normalno”, jer će se promjene u navikama kupaca i modelima prodaje zadržati i ubuduće, istaknuto je na skupu.

Potpredsjednik HGK za trgovinu i financijske institucije Josip Zaher podsjetio je da je promet u trgovini na malo u 2020. pao za 5,8 posto u odnosu na 2019., ali je poboljšanje epidemiološke situacije i popuštanje mjera dovelo do oporavka.

“U skladu s tim su i kretanja prometa u trgovini na malo tijekom 2021. godine, koji od veljače bilježi rast. U kolovozu je godišnji rast prometa u trgovini na malo iznosio 18,3 posto, a u razdoblju od siječnja do kolovoza promet u maloprodaji realno je viši za 13,5 posto u odnosu na isto razdoblje lani”, kazao je Zaher napominjući kako je oporavak trgovine na malo i nakon dobre turističke sezone u 2021., u kojoj je ostvaren promet od 70 posto iz 2019., još uvijek pod utjecajem niske prošlogodišnje baze.

Rekao je i kako je sektor maloprodaje toliko konkurentan da je i u pandemiji došlo do dolaska još jednog velikog stranog igrača i otvaranja novih centara.

Vezano uz on-line trgovinu, iznio je podatke Eurostata prema kojima je u 2020. čak 73 posto korisnika interneta na razini EU kupovalo online kanalom i to najčešće onih u dobi od 25 do 54 godine (njih 79 posto). U Hrvatskoj je, pak, 80 posto stanovnika u dobi od 16 do 74 godine koristilo internet, a od toga je, prošle godine, njih 55 posto kupovalo online kanalima.

Zaher vjeruje da povratka “na staro” u trgovini neće biti, jer su se navike potrošača promijenile.

Mikuš Žigman: Pandemija ubrzala digitalizaciju

Državna tajnica u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja Nataša Mikuš Žigman je istaknula kako je pandemija utjecala na sve aspekte života i ubrzala digitalizaciju.

“Prema Desi indexu za 2020., oko 40-ak posto naših građana kupuje on-line, to su brojke koje rastu, međutim u usporedbi s drugim zemljama EU-a još uvijek su dosta skromne”, kazala je. Veseli pritom, kako je rekla, što naši građani preferiraju domaće web trgovine i što sve više tvrtki iskorištava prednosti online trgovine, pa ih 21 posto prodaje online, a 22 posto koristi cloud.

Osvrnula se i na uvođenje eura, napominjući kako se priprema zakonska regulativa za isticanje dvojnih cijena i etički kodeks za trgovce kojima će dati signal potrošačima da su cijene ispravno konvertirane.

I predsjednik Ceha trgovine Hrvatske obrtničke komore (HOK) Mladen Malta se složio da se trgovina vraća u normalnu stanje, ali u novim uvjetima, odnosno s izmijenjenim navikama potrošača. “Nije lako dugoročne prognozirati utjecaj krize na trgovine, navike kupaca su se promijenile. Poseban šok je doživjela maloprodaja, a naš je zadatak pomoći im da nastave s prilagodbom. Cilj je ostati u fokusu potrošača”, rekao je Malta.

Voditeljica Sektora trgovine HGK Tomislava Ravlić je također naglasila kako je pandemija kod kupaca stvorila neke nove navike, koje će se zadržati i ubuduće. “Oni koji su tijekom pandemije isprobali internet kupovinu, to će nastaviti raditi i dalje, što znači da online trgovina postaje primarni kanal kupnje” istaknula je.

Napominje pritom kako kod trgovaca to uz određene prednosti donosi i neke nove izazove, a to su prvenstveno jača konkurencija, veći troškovi oglašavanja, buka u komunikacijskom kanalu i konstantna promjena u načinu na koji potrošači kupuju.

Ravlić je kazala i kako se u online kupovini gubi trgovac, odnosno osoba koja može preporučiti proizvod i dati personalizirani savjet na osnovu vaših potreba i zahtjeva. “Ostaje za vidjeti kako će online trgovina riješiti to pitanje”, istaknula je.

Direktor i glavni urednik Suvremene trgovine Srećko Sertić istaknuo je da je covid-19 unio mnogobrojne promjene ne samo u tokove poslovanja, već i u način života, što se posebno snažno osjeća upravo u trgovini gdje je dodir potražnje i potrošnje, dakle trgovca i potrošača, najneposredniji. Stoga su, kako je rekao, promjene možda najsnažnije izražene upravo na tom području.

Iznio je podatak da je u 2020. ukupna europska e-trgovina porasla na 757 milijardi eura, što je 10 posto više od 690 milijardi eura u 2019.

“Prošla, 2020. bila je iznimna godina, obilježena pandemijom koronavirusom i posljedično važnom ulogom e-trgovine za društvo i gospodarstvo. Koronavirus dao je značajan poticaj prodaji e-trgovine, a nagli pad internetske prodaje u sektoru turizma i usluga pridonio je usporavanju ukupnog rasta”, kazao je Sertić.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!