Profesor psihologije Jack Schafer je dugi niz godina radio kao obavještajni agent FBI i učio je druge agente tehnikama sugestije i uvjeravanja, koje su ponekad nezamislive bez osobne simpatije.
Prema njegovim riječima, postoji zlatno pravilo; koristeći ga možete izazvati simpatije bilo koje osobe. I ono glasi ovako: “Natjerajte sugovornika da se svidi sam sebi”. Kako to postići?
Navest ćemo šest odličnih savjeta Jacka Schafera, koje je on više puta okušao u poslu, ali i u životu:
1. Napravite grešku
Kada Jack Schafer počinje držati predavanja kod novih polaznika, on naizgled slučajno pravi grešku izgovarajući neku riječ i tako daje mogućnost studentima da ga isprave. “Ja se pravim da sam zbunjen, zahvaljujem im se na pažnji i ispravljam grešku”, kaže Jack. Tu metodu on koristi, kako bi postigao tri cilja.
Prije svega, kada studenti ispravljaju grešku predavača, to im omogućuje da se osjećaju samouvjerenije. Kao drugo, oni počinju ležernije komunicirati s predavačem.
Kao treće – i oni će dozvoliti sebi da pogriješe.
Ta metoda se može koristiti kako bi se pridobila simpatija bilo koje osobe. Pravite greške, pokazujte svoju nesavršenost i dopuštajte ljudima da vas ispravljaju. I oni će biti blagonakloni prema vama.
2. Porazgovarajte s ljudima o njima samima
Mi smo previše zauzeti samima sobom i vrlo malo nas interesiraju ljudi s kojima se susrećemo. Ali, da bi se netko svidio ljudima, on se mora iskreno za njih zainteresirati.
“Vi ćete steći više prijatelja za dva mjeseca, ukoliko pokažete iskreni interes za ljude, nego za dvije godine pokušaja da ih zainteresirate sobom”. (Dale Carnegie)
“Kada ljudi pričaju o sebi samima, nebitno – bilo to u osobnom razgovoru ili na društvenim mrežama, uključeni su isti centri u mozgu, koji su zaduženi za zadovoljstvo, kao kada bi se radilo o ukusnoj hrani ili novcu”. (Robert Lee Holc)
Ova dva citata pokazuju koliko je važno razgovarati s ljudima o njihovom životu, kako bi se stekla njihova simpatija. Pokažite interes za njihovu obitelj, biografiju, djecu, njihovo mišljenje vezano za ovu ili onu temu – i njihova vam je zahvalnost – ponekad i nesvjesna – zajamčena.
3. Kažite kompliment u trećem licu
Ponekad neposredni komplimenti zvuče previše nametljivo. Mnogi ljudi nisu ih spremni prihvatiti ili se osjećaju nelagodno. U takvim slučajevima bolje je upotrijebiti kompliment u trećem licu.
Na primjer, vi želite zamoliti knjigovođu Anu za određenu uslugu i ubacujete sljedeću rečenicu: “Gospođo Ana, uzgred budi rečeno, šef kadrovske službe je rekao da ste vi najsavjesniji zaposlenik u našoj tvrtki”.
Nije neophodno, naravno, da hvalite neke profesionalne kvalitete, mogu to biti i osobne. Na primjer, ovako: “Gospođo Ana, šef kadrovske službe se do dan-danas prisjeća vaših piroški sa sirom, koje ste donosili za vaš rođendan”.
4. Ne zaboravite pokazati suosjećajnost
Svakoj osobi godi saznanje da ju pažljivo slušaju i dijele s njom njene emocije. Naravno, ako čovjek počne pričati, kako je imao težak dan, ne treba kukati: “Kakav užas, ah, jadan (jadna) ti!” Posebno ako je to vaš nadređeni.
Sasvim će biti primjerena izjava poput ove: “Da, imali ste danas prilično težak dan. Svima se događa!”
Ako čovjek priča kako mu je danas pošlo za rukom da izađe na kraj s kompliciranim zadatkom, možete to rezimirati na sljedeći način: “Izgleda da vam danas sve ide od ruke. To je sjajno!”
Mi moramo uvjeriti sugovornika da dijelimo njegove osjećaje i da ga razumijemo. Pri tome, ako nastojite podržati nekoga, ne morate u potpunosti ponavljati njegove riječi. Kod sugovornika to može izazvati opreznost: on će doživjeti ponavljanje kao nešto neprirodno.
5. Zamolite za uslugu
Čuvene su riječi Benjamina Franklina: “Onaj tko vam je jednom učinio dobro, radije će vam opet pomoći, nego onaj kome ste pomogli vi sami”. Ovaj fenomen je čuven kao efekt Benjamina Franklina.
Čovjek, koji čini ljubaznu uslugu drugom čovjeku, raste u vlastitim očima. Odnosno, ako se želite svidjeti nekoj osobi, bolje je da joj ne činite uslugu, nego da ju zamolite da vama učini uslugu. Naravno, ne treba zloupotrebljavati molbe za pomoć.
Kao što je pronicljivo primijetio upravo Franklin: “Gosti, kao i riba, počinju smrdjeti trećeg dana”. Isto to se može reći o ljudima, koji prečesto traže usluge.
6. Učinite tako da čovjek sam sebe pohvali
Između običnog komplimenta i laskanja vrlo je tanka granica, zbog čega je bolje stvoriti uvjete da sugovornik sam sebe pohvali. Na primjer, netko vam ispriča sljedeće: “Kako bih završio ovaj projekt, danonoćno sam radio”.
Na to se može odgovoriti: “Da, za to je potrebna čelična volja!”. Skoro neizostavno će sugovornik odgovoriti nešto poput: “Da, morao (morala) sam se potruditi kako bih predao projekt na vrijeme. Naravno, bio sam vrlo vrijedan. Tu se nema što reći “.
Vještina navođenja da osoba pohvali samu sebe – to je umjetnost. Prakticirajte je i obavezno ćete im se svidjeti.
Svi ovi savjeti, svakako, nisu poziv na licemjerje. Mi vam samo želimo pomoći da činite ugodne stvari drugim ljudima i da sa svima živite u miru, piše Atma.