Kada bi nekoga pitali koji mu automobil pada na pamet kao jedinstveni simbol bivše Jugoslavije vjerojatno bi mnogi rekli da je to Yugo 45. On se tijekom osamdesetih izvozio u SAD, a tamo je doživio, blago rečeno, neuspjeh i bio jedan od onih automobila na koje su svi gledali s podsmijehom.
Nije to jedini automobili koji će starijim generacijama pasti na pamet kada se spomenu legendarna vozila popularna u bivšoj državi.
Telegram donosi pregled najpopularnijih automobila koji su prometovali Jugoslavijom.
1. Yugo 45
Yugo 45 se proizvodio od 1981. godine u tvrtci Zastava Auto iz Kragujevca. Talijanska tvrtka Fiat dizajnirala je Yugo za Zastavu, a nacrt za automobil napravljen je po šasiji Fiata 127 koji je bio drugačiji po izgledu.
2. Zastava 750
Zastava 750 bio je popularan po nazivu fićo. Radi se o legendarnom simbolu Jugoslavije koji se počeo proizvoditi u pogonima Crvene zastave 1962. godine po licenci Fiata 600. Ovaj automobil proizvodio se sve do 1985. godine.
3. Citroen 2CV
Citroen 2CV ili “Spaček” osmislio je Francuz Pierre-Jules Boulanger. Na prostorima Jugoslavije “Spaček” se proizvodio u slovenskoj tvornici Tomos koja se nalazila u Kopru.
4. Lada 1300
Lada 1300 nastala je na osnovi Fiata 124. Ona se proizvodila u bivšem SSSR-u, a model 1300 bio je jedan od najpoznatijih modela automobila u Jugoslaviji.
5. Wartburg
Wartburg je dobio ime po dvorcu Wartburg u Eisenachu. Automobil se proizvodio u tvornici Fahrzeugfabrik Eisenach u Istočnoj Njemačkoj od 1966. do 1988. godine.
6. Trabant
Trabant se proizvodio u tvornici VEB Sachsenring u istočnonjemačkom gradu Zwickau od 1958. godine. Jednako kao i Wartburg, prodaja Trabanta u Jugoslaviji bila je zastupljena još na početku 60-ih godina. Ono što se posebno isticalo kod Trabanta bila je njegova izrada jer je on napravljen od plastificiranog pamučnog otpada što ga je činilo laganim, ali i jeftinim.
7. Renault 4
Renault 4 se proizvodio od 1973. pa do 1992. godine u tvornici IMV u Novom Mestu u Sloveniji koja je danas u vlasništvu Renaulta. Radi se o automobilu koji je bio česta pojava na cestama Jugoslavije.
8. NSU Prinz
NSU Prinz se od 1965. godine sklapao u sarajevskoj tvornici Pretis (Preduzeće tito Sarajevo) koja je bila jedna od najvećih tvornica namjenske industrije koja je poznata po pretis-loncu.
9. Zastava 101
Zastava 101, popularno nazvan Stojadin, proizvodio se od 1971. godine u tvrtci Zastava u Kragujevcu. Stojadin je napravljen prema modelu Fiata 600D i proizvodio se sve do 2008. godine.
10. Mercedes W123
Mercedes W123 su obožavali taksisti i gastarbajteri koji su svoj poslovni uspjeh u inozemstvu iskazivali njime.