Nesrazmjer želja s dubinom novčanika prisutan je kod svih kupaca, ali većina vozača ne zna da se uz malo razmišljanja i bez većih odricanja može uštedjeti dosta prilikom izbora modela automobila, odnosno verzije. Možda ćete zahvaljujući ovom tekstu uštedjeti nekoliko tisuća eura, pridržavajući se osnovnih pravila pri izboru automobila.
Prodavač će uvijek pokušati prodati automobile koje trenutno ima na lageru. Kupite auto koji vam odgovara. Nemojte bacati novac na dodatnu opremu koja vam ne treba. Kupnjom benzinca umjesto dizelaša može se uštedjeti puno!
Reklame su prodavačima vrlo bitne: njima mame lakovjerne kupce, posebno one koji vjeruju u svako izrečeno ili napisano slovo.
Marketinške kampanje su vrlo mudro osmišljene, da „namame“ kupce, zbog čega vam savjetujem da budete oprezni.
Matematika je vrlo bitna, pa ako joj niste vični, zamolite prijatelja da vam izračuna pravu cijenu automobila i visinu kamate (ukoliko kupujete auto na kredit ili leasing). Obavezno utvrdite da li je kasko zaista besplatan kako to tvrde neke banke i leasing kuće, odnosno trgovci. Za sva pitanja o leasingu, financijskom i operativnom te ratama, kao i koliko će vas auto zaista koštati kroz period financiranja i kasnije svakako se posavjetujte sa nekim stručnjakom iz leasing kuće, a nemojte o tome učiti od prodavača u salonu.
Tržišna inspekcija ne štiti uvijek kupce ili to čini sa velikim zakašnjenjem, pa zato morate biti na oprezu. Vodite računa da se u reklamama vrlo često navodi najniža cijena modela (koji vrlo često ni ne postoji u salonu) a da se prikazuje slika najbolje opremljene verzije koja je bitno, ponekad i dvostruko skuplja. Drugim riječima, ono što vidite u oglasu košta bitno više nego što to mislite.
Kada pitate za kamatnu stopu, pitajte za efektivnu kamatu, jer je to prava kamata, a zatim inzistirajte da vam se precizira koliki su troškovi obrade kredita, pošto to uvijek pada na teret kupca.
Ono što vam prodavač nudi nije uvijek najbolji izbor za vas
Da ste koji put prisustvovali obuci prodavača automobila, znali bi kako ih se priprema da „navuku“, ali i uvjere kupca da je upravo ono što mu nude idealna kupnja. Svaki prodavač je svjestan da mora na neki način “prevariti” kupca, ali da bi u tome uspio, prvo mora “snimiti” psihološki profil “žrtve”, ali se i upoznati sa njegovim znanjem.
Najlakše su „žrtve“vozači koji su nedovoljno informirani, kao i oni sa velikim predrasudama tipa (“njemački automobili su najbolji”). Trgovci su od početka krize bitno snizili cijene ili bolje reći svoje marže (a to što se to ne očituje u današnjim ponudama nije njihova krivnja, već državnih davanja koja su došla ulaskom u EU poput PPMV Posebnog poreza na motorna vozila). Da bi oni nešto zaradili moraju prodati skuplje modele, jer se na osnovnima koji se nude u reklamama ponekad radi i sa nulom, ili minusom, što znači da im potpora za tu prodaju dolazi od proizvođača automobila, samo da bi se koliko-toliko održale prodajne brojke.
Upravo stoga prodavači jednostavno „moraju“ prodavati bogatije opremljene modele da bi nešto zaradili. Stoga se nemojte čuditi ako vam, recimo, nude model koji od dodatne opreme ima preskupi MP3 čitač sa sedaminčnim ekranom u boji osjetljivim na dodir, sa 8 zvučnika, grijanim sjedalima, upozorenjem za prelazak iz trake u traku, alu naplatke i metalik boju. Upravo zbog te činjenice, na lageru gotovo nikad nema modela sa osnovnom, skromnijom opremom, u bojama za koje nije potrebna doplata, već se nude modeli sa bitno bogatijom opremom od one koju vi želite ili trebate. Osim toga, zbog dodatne opreme vrijednost vašeg vozila, kada ga budete prodavali kroz šest ili sedam godina, neće biti toliko veća već samo neznatno ili jednaka slabije opremljenim modelima.
Koja dodatna oprema je čisti luksuz?
Proizvođači automobila se bore za svakog kupca. Zato cijene koje formiraju za svoje modele moraju biti umjerene, i one zavise od imidža modela. Recimo, Volkswagenovi automobili kod nas imaju odličan imidž, pa su njihovi modeli u prosjeku skuplji barem za 20% od sličnih automobila iz Renaulta, Kije ili Citroena.
Međutim, ukoliko ste se već odlučili platiti ime, odnosno imidž, ne morate nužno “bacati” novac na opremu koja nema nikakvo racionalno opravdanje. Najveći mamac za kupce jesu modeli sa alu naplatcima koje, u odnosu na čelične ne nude bolju voznu dinamiku, odnosno sigurniju vožnju, već predstavljaju nepotrebni udar na novčanik (ovo stoji za kupnju najjeftinijih vozila, jer sva imalo skuplja imaju alu kotače u serijskoj opremi, a doplate se odnose na još veće dimenzije kotača) , a dugoročno gledano i dodatni trošak, jer su puno osjetljivije na sol od običnih čeličnih kotača, a osim toga se i lakše oštete. Najveće “ženidba” kupaca se događa kod skupljih paketa opreme. Doplata za metalik boju često može biti i više od 400€, iako ne dobijate kvalitetniju boju, već boju koju je često teže (čitaj skuplje) popravljati kod eventualnih ogrebotina. Na kraju, ukoliko kasnije poželite imati nešto od “luksuzne” dodatne opreme, možete naknadno kupiti alu kotače (čak i bolje od onih koje vam nudi proizvođač).
Mudro birajte motor!
Kod nas se vozači sve češće opredeljuju za turbo dizelaše umesto benzinskih motora, a razlog je uglavnom zbog uštede u potrošnji. Međutim, mnogi ne znaju da na otvorenoj cesti dizelaši troše jedva 10-15 % manje od sličnih benzinskih agregata, koji su i jeftiniji za održavanje, a osim toga su daleko manje osjetljivi na eventualne probleme sa npr. gorivom.
Snagu motora birajte prema vašim potrebama: ako imate običaj da na auto putu vozite brzinom od 110 ili 120 km/h, slobodno kupite najslabiji agregat u ponudi. Na kraju, nikada ne kupujte auto istog dana kada ga vidite. Prespavajte i pustite da ponuda malo „odleži“ i dobro razmislite šta zaista trebate, jer će isti ili sličan auto sutra biti samo još povoljniji, čak i ako mu cijena ostane ista, jer kamate na auto kredite i leasing aranžmane sigurno klize naniže.
Prije kupnje svakako inzistirajte na probnoj vožnji, što više kilometara napravite to bolje. Ako je ikako moguće provozajte auto po autocesti, vrlo je važno da ustanovite da li vam je auto možda prebučan, ili pak preslab (zamislite ga opterećenog sa prtljagom i djecom kada idete na more, je li taj motor dovoljan za sigurnu vožnju i pretjecanja kada je upaljena klima i sl.)
Nemojte voziti dok se ne propisno namjestite u sjedalu, jer u suprotnom nećete moći da realno procijeniti ponašanje auta kao i udobnost koju pruža. Ako vozi i vaše ljepša polovica, morate inzistirati i da dama proba auto, to je vrlo važno, jer ako se ne osjeća dobro za upravljačem tog modela ništa vam neće vrijediti to što je on Best Buy, ili je dobio titulu automobila godine. Ovo je samo uvod u tekstove, koji tek slijede na vašem omiljenom portalu N1, u vezi sa savjetima oko kupnje novih ili rabljenih automobila.