Sokoli, kolibrići, albatrosi... CNN objašnjava da su tijekom evolucije aviona konstruktori ideje iz aerodinamike uzimali od raznih vrsta. Istraživači tvrtke Airbus UpNext inspiraciju su pronašli kod divljih gusaka, u njihovom letu u "V" formaciji.
Stručnjaci za konstrukciju aviona još prije jednog stoljeća počeli su razumijevati da razlog za let ptica u jatima leži u tome što na taj način ptice postaju energetski efikasnije. Sve ptice na okupu u jatu mijenjaju način na koji se zrak kreće oko njih, što znači da moraju trošiti manje enrgije za let kroz zrak.
To su na umu imali i u Airbusu, navodi CNN. Incijalni testovi za ispitivanje smanjivanja potrošnje energije počeli su u ožujku ove godine, zajedničkim letom dva A350. U daljnjim ispitivanjima morat će sudjelovati kontrole leta i voditelji infrastrukture povezane s avionskim prometom diljem EU-a.
“To je vrlo, vrlo različito od onoga što bi vojska nazvala letom u formaciji”, objašnjavala je CNN-u dr. Sandra Bour Schaeffer, direktorica Airbus UpNexta, “to zbilja nema nikakve veze s takvom bliskom formacijom.”
U nastavku članka se objašnjava da svaki avion pri letu iza sebe ostavlja moćni vrtlog. Takvi vrtlozi mogu krajnje poremetiti manje letjelice koje oni zahvate, a vrlo su neugodni, možda i opasni, i kod velikih aviona. Izbjegavanje turbulencija stoga je jedno od istaknutih mjesta u školovanju pilota.
Bour Schaeffer je objasnio da bi formacija stoga trebala biti takva da bi avioni bili međusobno udaljeni između dva i tri kilometra.
#related-news_0
Na toj udaljenosti, objašnjava on, kovitlac zraka što ga iza sebe ostavlja divovski putnički mlazni avion, više nije vrtlog nego naprosto kružno strujanje blago kružno strujanje zraka koje avionu koji nailazi pomaže u održavanju leta.
On navodi da bi se na taj način moglo uštedjeti između pet i 10 posto energije potrebne za let, odnosno goriva:
“A to je ogromna brojka.”
Ptice su do korištenja ovog fenomena došle evolucijom tijekom milijuna godina, a kako to namjeravaju koristiti u Airbusu, prikazano je u korporativnom videu, objavljenom na Twitteru.
Talking about followers ??: we are teaming up with @flyfrenchbee @SAS @DGAC #DSNA @NATS and @eurocontrol, to show how our #fellofly demonstrator can fly 2 aircraft safely together, reducing fuel burn to contribute to the industry’s #sustainability goals. https://t.co/YlucUOTGTH pic.twitter.com/YOdMqIzbEe
— Airbus (@Airbus) September 9, 2020
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.