Fatima Džambulatova provjerila je mrtvi kut i prestrojila se u drugu traku prometne avenije u čečenskome glavnom gradu Groznom. U većinski muslimanskoj i konzervativnoj ruskoj republici, ona je jedna od vozačica taksi službe samo za žene.
Za upravljačem bijelog automobila s purpurnim logom “Mekhkari”, što na čečenskom znači ‘djevojke’ i naziv je tvrtke osnovane proljetos, objašnjava motive za pokretanje posla. Neke klijentice imaju muževe koji im ne dopuštaju da uđu u vozilo s drugim muškarcem, neke vjeruju da žene bolje voze, a nekima je jednostavno draže voziti se s osobom istog spola.
Osnivačica tvrtke Madina Cakajeva prije pokretanja biznisa provela je istraživanje na društvenim mrežama o tome što ljudi misle o ideji o isključivo ženskom taksiju.
Projekt je kasnije dobio financijsku potoru emiratske zaklade za poduzetništvo i inovacije Fajed, koja je otvorila ogranak u Groznom prije dvije godine. Mekhkari zasad ima pet vozačica i vozni park s pet automobila.
Libkan Bazajeva, čečenska aktivistica za prava žena, rekla je da se projekt ‘ženskog taksija’ trebao dogoditi odavno. “U sovjetsko doba mogli ste na prste jedne ruke izbrojati žene za volanom, znala ih je cijela republika”, kazala je. To se počelo mijenjati prije otprilike deset godina.
Godine 2008. udruga “Women For Development” organizirala je školu vožnje za stotinjak žena, polovice od njih u Groznom. Prometni policajci u gradu s 270 tisuća stanovnika bili su šokirani, rekla je Bazajeva, ali kampanja je bila “zarazna” i žene za upravljačem su sada uobičajena stvar.
Zaklada Zajed uključila se u projekt jer ga smatra prikladnim “sa stajališta vjerskih normi i tradicija”. Taksi, naime, prima samo žene ili žene s djecom.
Ali nije samo konzervativna islamska tradicija ono što žene prisiljava da se služe ženskim taksijem. Mnoge putnice vole manje agresivan stil vožnje. “Žene su u vožnji pažljivije, osjećam se sigurnije sa ženom”, kaže 29-godišnja Heda Jusajeva sa zadnjeg sjedišta taksija.
Usto, nekim ženama je sigurno draža ova služba jer time izbjegavaju moguće sukobe sa supruzima zbog vožnje s nepoznatim muškarcem, rekla je Bazajeva i dodala da zna za nekoliko slučajeve kada su supruge dobile batine samo zato jer su imale broj taksista u svom adresaru.
“Pojava vozačica u profesiji kojom dominiraju muškarci velik je korak naprijed, veliko postignuće u muškom svijetu”, kaže Bazajeva. Vjeruje i kako se radi o “simboličnom” ženskom sudjelovanju u ekonomskom životu Čečenije, društva u kojemu su im prava ograničena.
Cakajevoj posao dobro ide i planira pribaviti još 15 automobila. Džambulatova dodaje kako su i reakcije muškaraca pozitivne i mnogi su od nje tražili broj telefona – za svoje supruge.
A ona voli svoj posao. “Volim razgovarati sa svojim putnicama, zna među njima biti uistinu zanimljivih žena”, kaže Džambulatova i dodaje: “Sviđa mi se biti za volanom”.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mrežaTwitter|Facebook | Instagram