Proći će dosta vremena dok ne dobijemo odgovore kako je točno potonula Bayesova jedrilica pod zastavom Ujedinjenog Kraljevstva. Luksuzna superjahta prevozila je 22 osobe kada je jaka oluja koja je stvorila pijavice potopila brod u ponedjeljak.
Iz olupine broda izvučeno je pet tijela, a jedna se osoba još uvijek vodi kao nestala.
Trenutno kruže o tome što je pošlo po zlu, te mnogi upiru prstom u kapetana, posadu i greške na samoj jedrilici, prenosi BBC.
No stručnjaci su za BBC rekli da je ovo vjerojatno bila pojava “crnog labuda” odnosno iznimnog i jako čudnog vremena – i da nitko nije nužno kriv.
Evo ključnih pitanja koja će istražitelji postavljati dok istražuju tragediju.
Je li kobilica bila podignuta?
Jedno od ključnih pitanja s kojima se suočavaju istražitelji je uloga kobilice broda. Kobilica je veliki dio čamca poput peraje koji strši iz baze broda. Dno kobilice – koje je najniži dio broda – sadrži ogroman uteg koji održava brod stabilnim.
Kada vjetar gurne čamac na bok, kobilica se diže kroz vodu sve dok – poput klackalice – njena težina ne gurne čamac natrag u vodoravni položaj.
Na brodu Bayesove veličine, kobilice su često dizajnirane da se uvlače tako da plovilo može pristati u područjima koja nisu toliko duboka, poput luke.
Kada je kobilica podignuta, to čini brod mnogo manje stabilnim.
U ovom slučaju, olupina Bayesian broda pronađena je na dubini od 50 metara, što sugerira da nije bilo razloga da se kobilica mora uvući. Ali to ne znači da su kapetan ili posada bili krivi.
“Čak i bez potpuno izvađene kobilice, brod je stabilan i samo je veliki ulazak vode mogao uzrokovati potonuće”, rekao je glasnogovornik Italian Sea Groupa, koji je vlasnik tvrtke koja je izgradila Bayesian, prenosi Telegraph.
Istražitelji će htjeti znati je li kobilica bila “gore, dolje ili negdje na pola puta”, kaže Jean-Baptiste Souppez, suradnik Kraljevskog instituta pomorskih arhitekata i glavni urednik časopisa Journal of Sailing Technology.
Koje je mjere poduzela posada?
Kapetan Bayesiana, James Cutfield, navodno je rekao talijanskim medijima da nije mogao predvidjeti oluju koja je pogodila Bayesian.
Ali znamo da je loše vrijeme bilo unaprijed najavljeno.
Luca Mercalli, predsjednik Talijanskog meteorološkog društva, rekao je u utorak da je posada trebala provjeriti jesu li svi gosti budni i dodijeliti im prsluke za spašavanje, s obzirom na lošu prognozu.
Jedna preživjela osoba je navodno rekla medicinskom osoblju da je brod počeo tonuti samo dvije minute nakon što je zaspala.
Loše vrijeme je jedno, a pijavica (ljevkasti oblak) je nešto sasvim drugo. I nije nešto što je posada mogla predvidjeti.
Jedan stručnjak na mjestu događaja na Siciliji rekao je novinskoj agenciji Reuters da će prvi fokus istrage biti na tome je li posada jahte propustila zatvoriti pristupne otvore prije nego što je nastupilo loše vrijeme.
Ali na brodu ove veličine sami otvoreni otvori vjerojatno ne bi bili dovoljni da Bayesov potone, kažu stručnjaci.
Postoje i druge ulazne točke za vodu oko broda poznate kao “točke za naplavljivanje”, koje su tu kako bi omogućile ventilaciju strojarnice, između ostalog.
“Očito će biti pitanja o posadi i što se dogodilo te jesu li bili spremni”, kaže Souppez.
“Ali mislim da je važno zapamtiti da je brod potonuo u nekoliko minuta, i to usred noći te je posada imala jako težak zadatak kako bi uspjela održati na životu toliki broj ljudi na brod te, aktivirati raketu za spašavanje”, dodaje.
“Vrlo je teško precizno reći što se ovdje dogodilo”, rekao je Paul Stott, suradnik Kraljevskog instituta pomorskih arhitekata.
“No, malo je vjerojatno da je posada mogla reagirati na bilo koji način kako bi spasila jahtu suočena s tako iznenadnim i katastrofalnim vremenskim događajem”
Kako je brod toliko brzo potonuo?
Liječnik koji se brine za preživjele rekao je da se brod “prevrnuo u roku od nekoliko minuta”.
Ključno pitanje je kako se to točno dogodilo – i kako se to dogodilo tako brzo.
“Da bi plovilo potonulo, posebno pri toj brzini, gledate vodu koja se probija unutar plovila cijelom njegovom dužinom”, kaže gospodin Souppez.
“Brodovi poput ovog zapravo nisu dizajnirani da uopće izdrže neko vrijeme na 90 stupnjeva”, kaže Souppez.
“Dakle, ako se plovilo našlo na 90 stupnjeva, onda biste očekivali da će voda ući bez obzira na to jesu li otvori otvoreni ili ne. Iako bi to očito ubrzalo proces.”
Neki su nagađali da je pijavica koja se stvorila iznad Bayesians mogla biti “puknuti” u blizini jarbola, izbacivši ogromnu količinu vode na brod – i brzo ga potopivši.
Jeli ovo bila samo čudna nesreća uzrokovana s vremenom?
Svjedoci su opisali kako su vidjeli pijavicu kako se stvara tijekom oluje prije potonuća Bayesiana.
Većina je upoznata s tim kako tornada izgledaju – to su rotirajući stupovi razornih vjetrova koji strše iz podnožja oblaka sve do tla.
Prema BBC Weatheru, pijavice su također upravo to, ali su iznad vode, a ne kopna. Uz porast temperature mora zbog klimatskih promjena, postoji zabrinutost da bi mogli postati češća pojava.
Prema Međunarodnom centru za istraživanje vodenih mjehura, samo 19. kolovoza bilo je 18 potvrđenih pijavica uz obalu Italije.
Ali šansa da pijavica izravno udari u brod – kao što se nagađa da se možda dogodilo – još uvijek je vrlo mala.
“Čak i ako je bilo problema s podignutom kobilicom, vjerojatno se svejedno radi o čudnoj vremensku nesreći”, kaže Soupezz.
“Ovdje je će vjerojatno biti riječ o tome da vrlo siguran i moderno dizajniran brod susreo s čudnim vremenskim uvjetima za koje dizajniran”, kaže Stott.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!