Iako su američki izbori pokazali krah industrije za istraživanje javnoga mnijenja, jedna je hrvatska tvrtka s gotovo stopostotnom sigurnošću procijenila ishod izbora.
Radi se o tvrtki Oraculum Intelligence Systems, čije je sjedište u Cambridgeu, a osnovali su je trojica hrvatskih stručnjaka, astrofizičar Dejan Vinković, računalni stručnjak Mile Šikić i politički ekonomist Vuk Vuković. Oni su prognozirali i pobjedu Trumpa, kao i ishod u pojedinim saveznim državama.
Prema njihovoj projekciji, Trump je trebao dobiti 284 elektorska glasa, dok je Hillary Clinton trebala osvojiti 254 elektorska glasa.
“Naši rezultati značajno se razlikuju od većine prijašnjih anketa za sljedeće države: predviđamo pobjedu Trumpa u Sjevernoj Karolini i na Floridi, u New Hampshireu i, šokantno, Pennsylvaniju dajemo Trumpu. I Ohio i Iowu dajemo Trumpu, dok predviđamo da će Hillary odnijeti pobjedu u Virginiji, Michiganu, Wisconsinu, Coloradu i New Mexicu”, napisao je sinoć Vuk Vuković na Facebooku, puno prije objavljivanja službenih rezultata izbora i potpuno pogodili ishod.
Objasnili su da je njihova znanstvena metoda predikcije rezultata izbora, takozvana BASON anketa, novitet u Hrvatskoj.
“Zamislite da odgovor na pitanje koja je najbolja anketna metoda za predviđanje izbornih ishoda ne leži u otkrivanju za koga će ljudi glasati, nego za koga misle da će pobijediti. Postoje brojna znanstvena istraživanja koja nastoje otkriti kako ljudi formiraju mišljenja i donose odluke. Izbori su samo jedna od brojnih odluka koje ljudi donose. Kada odlučuju za koga glasati, birači se u pravilu vode ideološkim ili sličnim ustaljenim preferencijama. Osim toga svaki birač ima određeno mišljenje o tome koliko šansi njegova opcija ima na izborima. Drugim riječima, birači razmišljaju o tome kako će drugi ljudi glasati. Upravo zbog toga, kako nas uči teorija igara, ljudi glasaju strateški i ne odabiru uvijek svoju najdražu opciju, već odabiru drugu ili treću kako bi spriječili onu najgoru da pobijedi. „Odabiru manje zlo“ je standardna fraza u našem narodu za opis takve vrste glasanja. Kada anketne agencije ispituju svoje uzorke njih primarno zanima trenutno stanje biračkih preferencija. Kroz svoje upitnike oni ne mogu saznati zašto je netko odabrao upravo tu stranku. I kada su rezultati anketa bliski, uobičajeni odgovor je da će neodlučni birači odlučiti izbore. Ili izlaznost, mit koji smo mi pokušali razbiti u prošlogodišnjim predizbornim analizama. No što ako možemo saznati kako će neodlučni glasati čak i ako ne znamo njihove ideološke preferencije?
Tu leži poanta naše metode. Prvi u Hrvatskoj i regiji mi koristili bismo novu metodu predikcije, usavršenu iz naših dosadašnjih iskustava predviđanja parlamentarnih izbora u Hrvatskoj 2015., te nedavnog Britanskog referenduma o izlasku iz EU. U oba slučaja korištena je online anketa temeljena na glasovima ispitanika putem društvenih mreža, skladnog naziva Bayesian Adjusted Social Network Survey (BASON). BASON metoda predikcije izbora temelji se na konceptu ‘wisdom of crowds’ (mudrost masa) gdje se od ispitanika ankete traži ne samo iskaz trenutnih preferencija, već i predviđanje za koga misle da će pobijediti. Kroz takav oblik pitanja BASON anketa pokazuje se puno boljom u anticipiranju glasačkih preferencija, a time i izbornih rezultata, od regularnih anketa”, objasnio je Vuković Indexu.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.