U TNT-u gostovala je Oriana Ivković Novokmet s portala Index i kolumnist 24 sata Boris Rašeta.
Kolege su komentirali poskupljenje, odnosno “usklađivanje” cijene cestarine. Rašeta je upisan, je li iz ministrove izjave razaznao koliko će se plaćati za put do Splita.
“Jesam, puno više. Ali plaćat ćemo svojom odlukom. Očito je odlučeno da se autoceste neće davati u koncesiju… To što ćemo se voziti skuplje je rezultat naše slobodne volje”, kazao je Rašeta.
Novokmet se slaže da ova poigravanja s cijenom sigurno daju bolje svjetlo monetizaciji.
“Iza te priče o hrvatskim cestama stoji ova priča da se cijena diže kad se hoće i treba”, kazala je Novokmet.
Rašeta smatra da u hrvatskoj politici nema političara koji bi išli protiv većinskog mnijenja, a kao ekstremni primjer navodi Ivu Josipovića, zvanog rejting efendija, iza kojega su neke fatalno krivi zaključci. To je posebno krivo kada je riječ o racionalizaciji poslovanja države.
“Osobu koja bi vodila politiku mimo anketnih listića, ja dosad nisam vidio na sceni”, kazao je Rašeta.
Novokmet je upitana zašto vinjete, kao racionalnije rješenje, nisu još uvedene.
Imperijalna oholost bez pokrića
“To bi dovelo do smanjenja zaposlenih i naravno da prije izbora se ne žele tako nečim baviti, a onda će doći neki drugi izbori. Ne vjerujem ni u kakvo restrukutriranje, barem za vrijeme ove vlasti”, navodi Novokmet.
Rašeta podsjeća na slučaj male Slovačke, koja je izazivala podsmijeh u Hrvatskoj svojevremeno.
“Ona je još 2000. godine izgledala kao neki gori dijelovi Slavonije danas. Slovačka je obavila brojne reforme, doveli su dvije velike autoindustrije, dali im zemljišta i danas su najveći neto izvoznik autoproizvoda po glavi stanovnika u svijetu. Tvrtke im dobivaju kredite s kamatama od jedan i nešto posto, ali mi njih i dalje gledamo s visoka”, kazao je Rašeta. Naveo je da, iako Hrvatsku, iako nipošto nije imperijalna sila, odlikuje ono što se naziva imperijalnom ohološću, kod promatranja drugih. Ona zamućuje pogled na našu veličinu i naše mane.
“Pogledajte što su Nijemci napravili u HT-u, napravili su efikasnu kompaniju rezanjem zaposlenika s 13 na 3,5 tisuća stanonika”, kazao je.
Bitno je da se održavaju i da imaju prihvatljivu cijenu, a ne jesu li ceste naše, kazala je Novokmet. Smatra da će ovo zasigurno odvratiti poduzetnike, odnosno prijevoznike, od korištenja autocesta.
Za razliku od Kovačića, Relković je vrlo lucidan
Komentirali su i presicu koju su Ivica Relković i Ivan Kovačić održali prošlog tjedna u Ministarstvu uprave. Navodi da mu se čini da je Kovačić zalutao u visoku politiku te da možda nije trebao napuštati Omiš, kao što ni Božo Petrov i Nikola Grmoja nisu trebali napustiti Metković.
“Njega je prerasla funkcija koja ga je zatekla”, kazao je.
Novokmet je smiješno tražiti ispriku pa se ispričavati, spominjati ostavku pa prestati. Rašeta podsjeća da je Most taj koji neprestano uvodi pojam časti u politiku.
Nitko, pak, u svađi ne spominje reformu lokalne samouprave.
“Lokalni su izbori i njima treba mjesto razlikovanja u odnosu na HDZ, koji je uvijek gutao svoje junior partnera, dok sada Most prijeti HDZ-u da ga uništi. Za razliku od Kovačića, Relković, kojeg smo ovdje vidjeli u asistenciji, je jedan od najlucidnijih ljudi na hrvatskoj političkoj sceni. On djeluje iz pozadine, ali njegove su se sve prognoze do sada pokazale točnima, a njegove strategije efikasne – dio te strategije su Petrov i trećeputaška priča Mosta”, kazao je Rašeta.
Nisi mogao doći na rukovodeće funkcije bez partijske knjižice, danas ne možeš biti portir
Slučajevi Višnje Tafre i Vesne Nađ po njemu zorno pokazuje odnos državnog sektora prema kadrovima – miču se, ne pita se za cijenu, a onda se pitamo zašto su nam rejtinzi niski, javni dug takav, zašto se reforme ne provode.
“Upravo zato što je hrvatska politička scena u potpunosti boljševizirana”, kazao je Rašeta. Ključno je uvijek bilo na vodeća mjesta dovoditi ljude, koji su partijski poslušni. Vladimir Velebit, jedan od vodećih ljudi jugoslavenske diplomacije shvatio je to još ’50-ih.
“Samo u tom sustavu, koji je bio jednopartijski, nisi mogao doći na rukovodeće funkcije bez partijske knjižice, a danas se ne može ni na poziciju portira”, kazao je.
Rašeta je naglasio da je efikasnost u politici usko vezana uz volju, što je demonstrirala vlada Ivice Račana, shvaćana kao vrlo neefikasna. Račan, Radimir Čačić i Slavko Linić su se uhvatili velike trase autocese i izgradili je za četiri milijuna eura po kilometru. Projekt legalizacije građevinskih objekata Anke Mrak Taritaš je napravljen, što svjedoči o tome da jedan čovjek može napraviti puno.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.