GONG je podnio Ustavnom sudu prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti ustavnosti i zakonitosti rješenja Predsjednika Vlade Republike Hrvatske od 28. travnja 2017. godine o razrješenjima MOST-ovih ministara unutarnjih poslova, pravosuđa, zaštite okoliša i energetike te 28. travnja i potpredsjednika Vlade i ministra uprave.
GONG-ov prijedlog Ustavnom sudu o razrješenjima Vlahe Orepića, Ante Šprlje, Slavena Dobrovića i Ivana Kovačića usmjeren je na tri temeljne razine: proceduru razrješenja ministara koja nije propisana u slučajevima kad ministar ne podnese ostavku, Vlada nije glasala o odlukama, tj. nije donijela odluku sukladno Zakonu o Vladi, a saborski zastupnici nisu imali mogućnost postavljati pitanja razriješenim ministrima na tzv. aktualnom prijepodnevu čime se nije mogla ostvariti ustavna odredba kojom Vlada odgovara Hrvatskom saboru, a Hrvatski sabor nadzire rad Vlade, pobrojala je ova organizacija civilnog društva.
Podsjećaju da iako Ustav Republike Hrvatske i Zakon o Vladi Republike Hrvatske ne propisuju mogućnost razrješenja ministara od strane predsjednika Vlade osim u slučaju podnošenja ostavke ministra, Plenković je 27. travnja 2017. potpisao rješenja o razrješenjima.
Također, iako Zakon o Vladi propisuje da Vlada odlučuje natpolovičnom većinom glasova svih članova Vlade, a u slučaju da su glasovi podijeljeni odlučuje glas predsjednika Vlade, Vlada kao kolektivno tijelo nije glasala o razrješenjima ministara, a predsjednik Vlade nije mogao potpisati odluku koju Vlada nije donijela.
Konačno, iako je sukladno Ustavu Vlada odgovorna Hrvatskom saboru, a Hrvatski sabor nadzire njen rad te zastupnici imaju pravo postavljati zastupnička pitanja Vladi i pojedinim ministrima, na tzv. aktualnom prijepodnevu u srijedu, 7. lipnja na početku 4. sjednice Hrvatskog sabora, zastupnici nisu mogli postavljati pitanja ministrima iz jednih od najvažnijih resora (uprave, pravosuđa, unutarnjih poslova te zaštite okoliša i energetike).
I to jer niti nakon 41 dan od razrješenja ministara, predsjednik Vlade još nije bio predložio nove ministre čime je prekršio razuman rok od 30 dana i svime navedenim povrijedio Zakon o Vladi i Ustav, smatraju u GONG-u te obrazlažu u tekstu samog prijedloga Ustavnom sudu.
GONG očekuje da Ustavni sud proglasi Plenkovićeva razrješenja Mostovih ministara protuustavnima i protuzakonitima
Slijedom navedenog, GONG očekuje da Ustavni sud pokrene postupak za ocjenu ustavnosti i zakonitosti razrješenja potpredsjednika Vlade i ministara koje je donio premijer proglasi razrješenja protuustavnima i protuzakonitima te ih ukine.
Neovisno o tome, GONG očekuje Ustavni sud da reagira i pozove zakonodavca da popuni ustavno-pravne praznine koje se odnose na razrješenje ministara te se osvrne na dugi rok od 43 dana u kojima je Vlada funkcionirala bez ministara s nedostatkom legitimnosti i mogućom zloupotrebom izvršne vlasti bez kontrole Hrvatskog sabora.
Plenković pogriješio u razrješenju ministara?
Valja podsjetiti da zamjerke na način razrješenja ima i Most, čiji je Robert Podolnjak prije nekoliko dana zapitao je li i sam premijer Andrej Plenković shvatio da je pogriješio?
Naime, “kada je 27. travnja predsjednik Vlade Andrej Plenković razriješio dužnosti Mostove ministre, to rješenje je stupilo na snagu danom donošenja. Ministri su smijenjeni, a njihove dužnosti su prenesene na državne tajnike, koje je imenovala Vlada i koji nisu odgovorni Hrvatskom saboru. Upravo to je većina ustavnih stručnjaka smatrala spornim, tvrdeći da je rješenje o razrješenju tih ministara trebalo stupiti na snagu s imenovanjem novih ministara”, podsjetio je Podolnjak.
“U četvrtak, 8. lipnja, predsjednik Vlade razriješio je dužnosti ministre Kuščevića i Ćorića, ali u točki 2. Rješenja navodi se da to Rješenje stupa na snagu trenutkom iskazivanja povjerenja Hrvatskog sabora novom ministru (graditeljstva i prostornog uređenja, odnosno rada i mirovinskog sustava)”, ukazao je Mostov saborski zastupnik i zapitao:
“Zašto je predsjednik Vlade donio različita Rješenja o razrješenju ministara u razmaku od 40-tak dana pozivajući se na istu ustavnu odredbu? Da li predsjednik Vlade donosi različita rješenja imajući u vidu samo činjenicu iz koje stranke dolaze ministri koje razrješuje dužnosti? Ili predsjednik Vlade zapravo priznaje da je pogriješio s razrješenjem Mostovih ministara i da uvažava stajalište većine ustavnopravnih stručnjaka da ministar koji je razriješen dužnosti ostaje na njoj do imenovanja novog ministra?“
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.