'Građani žele liberalizaciju tržišta, a ne kozmetičke mjere'

Vijesti 14. kol 201709:43 > 09:51
Petar Glebov/PIXSELL

Taksisti su već dvaput ovog ljeta masovno prosvjedovali protiv Ubera i na prometnicama smo svjedočili brojnim nemilim scenama, a sada je pri samom kraju izrada Prijedloga novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji bi već u rujnu trebao krenuti u javnu raspravu, a potom i na usvajanje u Sabor.

Premda ministar prometa Oleg Butković još ne želi konkretno govoriti o novostima koje će donijeti Prijedlog zakona, neslužbeno se može doznati koje su ključne novosti – Uber ostaje i tretirat će se kao drugi taksi prijevoznici, s dozvolama i licencama, a taksisti će se morati pomiriti s većom konkurencijom jer će biti znatno više dozvola. Ali, do licenca će se lakše dolaziti.

O Prijedlogu novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu očitovali su se i iz Ubera.

Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:

“Neslužbeni prijedlog kakvog je Ministarstvo iznijelo u medijima na prvi pogled pokazuje dobar smjer, međutim služi više kao kozmetička mjera, a manje kao liberalizacija tržišta koju stotine tisuća naših sugrađana želi.

Primjerice, i dalje ostaje dvostruka administracija s licencama i dozvolama. Prve se izdaju na razini države, druge u gradovima. To je nepotrebno, jer je dugotrajan proces, ostavlja prostor za lokalnu korupciju i ograničava poduzetništvo što u konačnici znači veće cijene prijevoza za građane.

Nadalje, za uspješan rast cjelokupne industrije potrebno je ukloniti zastarjela pravila poput ograničavanja cijene. Minimalna ili maksimalna cijena dugoročno su štetne za korisnike jer s jedne strane smanjuju izbor, a s druge strane dovode do apsurda gdje se vožnja u starom potrošenom vozilu naplaćuje isto kao vožnja u novoj limuzini.

Također, nova regulativa mora omogućiti izbor metode obračunavanja cijene, bilo to GPS-om ili predugovaranjem cijene s ponuđačima usluge. Nije dovoljno samo vezati određivanje cijene na zastarjeli uređaj koji samo mjeri okretaje kotača – taksimetar – ne predlaže optimalnu rutu i podložan je manipulaciji.

Nadalje, potrebno je ukloniti postojeći uvjet stručne osposobljenosti prijevoznika, odnosno potrebu za stjecanjem kvalifikacije za vozače (KV vozač – trogodišnja škola). Postojeći uvjet nije relevantan za pružatelje usluga prijevoza osobnim automobilom već za vozače kamiona i autobusa. Dovoljno je posjedovati vozačku dozvolu B kategorije te iskustvo vožnje od najmanje 3 godine. K tome treba dodati i redovni liječnički pregled i napredni tečaj sigurne vožnje.

Trenutno stanje u svim gradovima, ukazuje na nedostatak adekvatnog broja vozila i vozača koji nude usluge prijevoza. Tako primjerice, u Splitu posluje tek 180 registriranih autotaksi prijevoznika, a postoji potreba za najmanje 5,000 dodatnih ponuđača. U Zagrebu ima svega 1,200 taksista, a prema trenutnoj potražnji postoji potreba za najmanje 10,000 dodatnih vozača.

Dolaskom Ubera u Hrvatsku stvoreno je više od 2,000 novih radnih mjesta u tvrtkama i obrtima partnera-vozača. Isto tako, Uber u Hrvatskoj danas koristi više od 100 tisuća korisnika kojima je na takav način omogućeno sigurno, povoljno i pouzdano kretanje gradovima.

Zato smatramo da je potrebno što prije modernizirati postojeću regulativu sukladno preporukama Europske komisije koja zagovara liberalizaciju i razvoj, jer se jedino na takav način povećava izbor za krajnjeg korisnika, stvara najmanje 15,000 novih radnih mjesta, smanjuje vrijeme čekanja za vozilo i ne ograničava sloboda kretanja”, navode iz Ubera.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.