'Građani već snose štetu zbog Agrokora, a ubuduće… '

Vijesti 11. lis 201708:54 > 09:23
N1

Vesna Škare Ožbolt, bivša ministrica pravosuđa, gostovala je u Novom danu i komentirala stanje u Agrokoru, kao i posljedice krize u koncernu.

Je li ikad hrvatsko pravosuđe ili DORH bilo suočeno s toliko velikim slučajem i mogućim posljedicama kao što je Agrokor?

Mislim da nije i ovo će biti jedan najveći zalogaj koji DORH dosad ima u modernom hrvatskom pravosuđu od samostalnosti Hrvatske. Svi ovi financijski procesi, koji su imali i zloporabu položaja i ovlasti, kaznena djela koja su vezana za financijsko poslovanje, djelovala su kao velika, djelovat će kao uvod u ovo što slijedi, jer ovo je po mom mišljenju najveći proces koji će DORH imati.

Kako tumačite šutnju i toliko veliki pritisak javnosti i politike koji naglašava da je DORH na potezu?

Uvijek je svima na neki način DORH zadnji izlaz i zadnja riječ u rečenici koju politika izgovara. DORH će ovdje definitivno imati posla. Izrečene su kaznene prijave i Ramljaka i Petrova, podneseno je još nekoliko kaznenih prijava, DORH će zasigurno objediniti kaznena djela koja se odnose na Agrokor i zajedno sve odrađivati. Čini mi se da tek sada slijedi onaj pravi potez, koji i javnost očekuje, da će se na pravosuđu doći do istine što se to stvarno dogodilo. Konačno, i povjerenstvo koje bi se danas trebalo osnovati dat će svoj doprinos. Nadam se da neće biti kao dosadašnja povjerenstva koja su bile prazne puške. Čini mi se da bi ovo mogao biti najveći sudski proces u modernom hrvatskom pravosuđu.

Prva kaznena prijava Petrova podnesena je prije gotovo šest mjeseci. Je li taj rok zakonski rok ili informativni rok? Mora li DORH nakon te kaznene prijave izaći s podacima?

DORH mora otvoriti istragu i nakon toga vidjeti hoće li se podići optužnica ili ne. Rok od 6 mjeseci će biti i u okviru zakona i produžavan. Ne može se očekivati od DORH-a da sve učini i istraži u 6 mjeseci. Možda će i moći, ne znam, ne mogu napamet tvrditi, ali i zakon omogućava produljenje roka tako da nije taj rok toliko obvezan na šest mjeseci i da iza toga sve pada u vodu.

Koliko nalaz revizije može biti dokaz u procesu?

Zasigurno može, da. Tu će morati svoju riječ dati i ne samo revizija, nego i Porezna uprava, tu će sve one kontrolne institucije koje su dosad morale pratiti rad Agrokora isto tako reći što su pratili, što su našli, puno će toga izaći na vidjelo. Pokazat će se kako je funkcionirao pravni sustav u ovoj državi i zakonodavni sustav u ovoj državi na slučaju Agrokor.

Što će se dogoditi s istražnim povjerenstvom ako se krene u službenu istragu DORH-a? Kakve bi mogle biti posljedice takvog pokretanja istrage DORH-a?

DORH pripada grani pravosuđa. Istražno povjerenstvo osnovao je Sabor, što je zakonodavna vlast. Sabor može u okviru svoje uloge raspravljati, ali ne može preuzeti ulogu DORH-a niti DORH može preuzeti ulogu istražnog povjerenstva. To su dvije potpuno odvojene stvari i ne moraju se nužno sudarati. Povjerenstvo ne smije ometati rad DORH-a, ali ima tu čini mi se puno prostora i javnost očekuje i da će povjerenstvo u Saboru odraditi svoj posao, a javnost očekuje vidjeti koliko je politika pomogla samom Agrokoru da postane to što jest i da naraste na to što jest, odnosno svima onima koji su bili i predstavljali Agrokor, a tu prvenstveno mislim na obitelj Todorić, u odnosu na rad Državnog odvjetništva.

Hoće li Ivica Todorić svjedočiti pred povjerenstvom?

Nezahvalno je prognozirati hoće li ili neće, sama činjenica da objavljuje blogove, a ne pojavljuje se u javnosti govori za sebe. Neće s povjerenstvom razgovarati preko blogova, a neće ni s DORH-om moći tako razgovarati.

Postoji li zapreka da Todorić svjedoči pred povjerenstvom, ako DORH otvori istragu?

Ne postoji zapreka, osim ako mu se ne odredi pritvor.

Što je sa samim postupkom, koliko bi mogao trajati i gdje bi mogao biti vođen?

On bi mogao biti vođen i u samom Zagrebu, ne vidim nikakav problem, međutim koliko će dugo trajati, to je teško za predvidjeti. Zasigurno bi mogao trajati godinama.

Koliko bi povjerenstvo moglo doći do nekih ozbiljnih rezultata? Ranija povjerenstva nisu postigla uspjeh.

Označila sam rad povjerenstva kao praznu pušku. Sabor može osnovati povjerenstvo, može raspravljati o svakom pitanju koje je od interesa za život zemlje, ali mislim da bi se i samo povjerenstvo u Saboru moglo pretvoriti u politički obračun, ne mogu to isključiti. Čini mi se da će u prvo vrijeme rad Sabora biti zanimljiviji od rada DORH-a, jer će biti javan.

Kad govorimo o razmjerima ove afere, kakve će biti posljedice za politiku, kakve za biznis, a kakve za gospodarstvo zemlje?

Ja bih rekla da je ovo jedna vrsta pravog raščišćavanja, što je možda hrvatska javnost očekivala daleko prije, vezano i za model privatizacije. Sjetimo se, sinonim loše privatizacije bio je slučaj Kutle. Ne kažem da lex Agrokor nije trebao nastati, Vlada ima odgovornost za ono što donosi, na neki je način spriječila prelijevanje krize na druge gospodarske sfere života u Hrvatskoj. Je li time izabrala metodu manje štete, ne znam, i to će se vidjeti. Najavljuju se brojne tužbe pred međunarodnim sudovima i arbitražama. Čini mi se da će sama ova priča i epilog biti širi od onoga što će raditi DORH i povjerenstvo. Sve skupa bit će prilično teško.

Možete li prokomentirati tvrdnju iz Vlade da ne postoji način da troškove svega ovoga snose porezni obveznici? Na čemu se temelji tako čvrsta tvrdnja iz Vlade?

Ako su ovakve dubioze, kakve jesu, ako je Agrokor dobivao kredite, a dobivao ih je i od strane domaćih banaka, od strane HBOR-a, ako je toliki broj radnika radio u Agrokoru, ptanje je što je bilo plaćeno, što nije bilo plaćeno. Sve su to stvari koje prvo snose zaposlenici, nakon toga njihove obitelji, nakon toga širi krug ljudi koji su radili u firmama kojima Agrokor nije plaćao. Građani već snose štete Agrokora, a hoće li ubuduće, teško mi je reći. Ne bih ni ja htjela da se to prelijeva na leđa građana. Građani su u ovoj zemlji platili od cesta do tunela. Ne mogu reći da neće platiti, jer to će padati kao kiša, nećete ni osjetiti da građani počinju plaćati. Tu mislim i na sebe i na sve druge. Doista mislim da Vlada mora poduzimati korake, mora biti aktivna, mora snositi odgovornost za sve svoje korake i svoju aktivnost, zato i jest Vlada i zato je i izabrana.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.