Zbog manjka svećenika Crkva bi mogla ukinuti celibat?

Vijesti 01. velj 201807:49 > 07:55
Ivo Cagalj/PIXSELL (ilustracija)

Kriza svećeničkog zvanja u nekim dijelovima svijeta mogla bi Katoličku crkvu natjerati da, za početak, ukine celibat.

Talijanski kardinal Beniamino Stella, šef Kongregacije za kler u Vatikanu preporučio je Crkvi, prenosi Deutsche Welle, da razmisli o zaređenju starijih, oženjenih muškaraca za svećenike. Nije on jedini koji je javno progovorio o zaređivanju oženjenih muškaraca tzv. „viri probati“, ali njegove riječi s obzirom na funkciju koju obnaša imaju posebnu težinu. Zaređivanje oženjenih muškaraca dokazanih vrlina ne bi bilo omogućeno u cijelom svijetu nego se odnosi na regiju Amazonija u Brazilu koja ima manjak svećenika i u kojoj neke crkvene zajednice i po više tjedana slave misu bez svećenika i euharistije, piše Deutsche Welle.

Hoće li dopuštanje iznimke – zaređivanja oženjenih muškaraca dovesti za koje desetljeće do dokidanja celibata i drugdje? “Ta uputa kardinala Stelle na mala vrata u budućnosti vodi k ukidanju celibata, iako je istaknuto da to ne znači da će se ukinuti celibat. Od 2. vatikanskog sabora iznimke znaju postati pravilo i onda se to širi, jer, jednom kad otvorite vrata, teško je reći zašto primjerice u Češkoj oženjeni muškarac ne može biti zaređen, a u Amazoniji ili drugdje može. I u Europi je nedostatak svećeničkih zvanja, no nije to sad tako kritično, ali će biti za 15, 20 godina pa, ako ste uveli to pravilo u Amazoniji, zašto ga ne biste protegnuli i na Europu”, kaže izvanredni profesor Frane Staničić sa zagrebačkog Pravnog fakulteta.

Ne vjeruje da su svi u Crkvi spremni na odustajanje od celibata jer je jedna od temeljnih dogmi Katoličke crkve da se svećenici ne žene i to bi pitanje zato moglo izazvati velike probleme u budućnosti. Papa je za 2019. najavio „Amazonsku biskupsku sinodu“ u Vatikanu, a pretpostavlja se da bi se na dnevnom redu moglo naći i pitanje „viri probati“. „Moramo razmisliti jesu li “viri probati” moguće rješenje. I onda bismo morali odrediti koje bi oni sve zadaće mogli preuzeti u udaljenim župama“, rekao je papa lani za njemački tjednik Die Zeit.

Na upit je li za Crkvu sporno ukidanje celibata i zbog imovine, Staničić uzvraća: “Sigurno, iako to nije imovina svećenika, nego Crkve. Ipak drugačije je kad svećenik nema nikoga i ako ima svoju djecu, jer prirodno je da bi tada njima želio nešto ostaviti u nasljeđe.”

Za razliku od Katoličke, protestantske crkve nemaju obvezu celibata, a i pravoslavni svećenici smiju biti u braku ako su se vjenčali prije zaređenja, piše Večernji list.

Sociolog religije, prof. Ivica Maštruko ističe da se Crkva stalno reformira i treba očekivati da će prihvaćati reforme unutar svojih doktrina, da će doći do veće demokratizacije unutar Crkve, pa i uključivanja žena jednoga dana na svećeničke funkcije. “I potez kardinala Stelle je razumljiv kao dio procesa podanašnjenja Crkve, koji je bio aktualan nakon 2. vatikanskog koncila, pa je neko vrijeme zastao i sad je opet aktualan. Stanje u Crkvi je takvo da se ona mora reformirati i osuvremeniti i u budućnosti se mogu očekivati još veće reforme. Vezano je to za krizu svećeničkog zvanja u Crkvi, jer je posljednjih desetljeća u Južnoj Americi evidentan porast nezadovoljstva strukturom i načinom ponašanja Crkve, zbog čega su se osnivale brojne otpadničke crkve, parakatoličke zajednice koje su smetale strukturama Crkve, a sličnih problema ima u Aziji i Africi.

Na pitanje bi li oženjeni svećenici bolje razumjeli svakodnevne probleme ljudi, Maštruko uzvraća: “Bi, ali nije to temeljni razlog promjena, iako bi tada Crkva bolje funkcionirala i imala više razumijevanja za sve probleme s kojima se ljudi susreću. U skoroj budućnosti ne treba svuda očekivati potpuno zaređenje oženjenih, ali ovo je korak prema tome i treba računati i na veću ulogu žena u Crkvi.”