Ustavni stručnjak Mato Palić u Novom danu komentirao je činjenicu da je referendumska inicijativa Narod odlučuje objavila da je prikupila dovoljno potpisa za referendum.
Hoće li obje ili jedna od ovih referendumskih inicijativa pasti na ocjenu ustavnosti?
Teško mogu prognozirati. Moj stav je o oba referendumska pitanja koja se odnose na promjene u izbornom sustavu poznat. Smatram da niti jedno od tih pitanja nije protuustavno. Kako ovo koje se odnosi na opće elemente izbornog sustava tako i ovo drugo, koje je izazvalo najviše polemike u javnome prostoru, a kojim se u jednoj mjeri ograničava mandat zastupnika manjina u Saboru.
Kako ocjenjujete poruke koje su stigle nakon što je objavljeno da ima dovoljno potpisa. Premijer je ocjenio potpuno promašenim i neodgovornim, ministar Lovro Kuščević je prije rekao da je škakljivo na referendumu odlučivati o ljudskim i manjinskim pravima i međunarodnim obvezama. Postoje i sumnje jesu li svi potpisi legitimno prikupljeni?
Takva reakcija je očekivana. Već ranije su neki dužnosnici HDZ-a i drugih stranaka se negativno odredili prema tom referendumu, odnosno prema postavljenim pitanjima. Bilo bi iznenađenje da je predsjednik Vlade zauzeo nekakav drugačiji stav od onoga što su već ranije govorili visokopozicionirani dužnosnici HDZ-a. Ništa neočekivano, posebno ako se uzme u obzir činjenica da HDZ parlamentarnu većinu duguje upravo zastupnicima nacionalnih manjina.
Koliko smo na ovom primjeru osvjestili da treba bolje regulirati pitanje referenduma?
Stručnjaci su davno upozoravali, a politika je ignorirala upozorenja da bi trebalo kvalitetnije urediti pitanja koja se tiču referenduma. Sada imamo situaciju da se iz straha od neke referendumske inicijative ad hoc ide, po mogućnosti na brzinu, mijenjati Ustav. Treba uzeti u obzir da Ustav nije nekakv sporazum dvije strane koji se brzo dogovori i promjeni, nego to treba napraviti na način da se postojeće uređenje poboljša, a da se istovremeno ne blokira mogućnost provođenja referneduma. Niti ovaj režim sada, a niti neki režim koji bi otežavao, u nizu elemenata provođenja elemenata, nisu dobri. Treba pronaći mjeru da se referendum može konzumirati kao korektiv predstavničkoj vladavini. Zato i postoji u ustavima demokratskih drržava.
Mnogi ovaj referendum vide kao onemogućavanje nacionalnih manjina da imaju svoje ravnopravne zastupnike u Saboru. Potpisali ste tu inicijativu, vama to nije bilo sporno?
Nisu mi bile sporne. Što se tiče obveza koje je Hrvatska prihvatila iz međunarodnih sporazuma koje se tiču prava nacionalnih manjina i što se tiče odredbi našeg ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina, tamo jasno stoji da se u predstavničkim tijelima treba osigurati predstavništvo zastupnicima nacionalnih manjina. Kako će ono biti osigurano, to nije propisano. To je stvar zakonodavca da definira. U Hrvatskoj imamo potpuno različit režim kad je u pitanju predstavljanje nacionalnih manjina na lokalnoj razini i na nacionalnoj razini. Za mene nije sporno da postoji zasebna izborna jedinica na nacionalnoj razini. Suština je u sljedećem. Postojeći model zajamčenih mjesta nacionalnim manjinama je prema dokumentima Vijeća Europe i Venecijanske komisije predviđen kao prijelazno rješenje. Kod nas to nije i nema veze što je ostalo. Međutim, ne možemo zanemariti činjenicu da su ti zastupnici izabrani s višestruko, neki i deseterostruko manjim brojem glasova i da su ti zastupnici birani na drugačiji način nego svi ostali zastupnici u Saboru. Te dvije činjenice mi predstavljaju dostatan razlog da dođe do minimalnog ograničenja kod mandata. Pitanje koje se tiče formiranja Vlade nemaju veze s nacionalnim manjinama. To nije smisao predstavljanja nacionalnih manjina.
Podsjetimo, građanska inicijativa Narod odlučuje objavila je jučer da su za za prvo pitanje prikupili 397.024 te za drugo pitanje 390.189 potpisa.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram.