Bivši voditelj kurikularne reforme Boris Jokić bio je gost Newsrooma. Komentirao je izjave ministrice Blaženke Divjak vezane uz rezultate državne mature, kao i same rezultate državne mature.
“Na neki način odgovornost svakog ministra je gledati naprijed, ali najveća odgovornost jest da sustav koji imamo sada mora funkcionirati dobro, a to sada ne vidimo”, kazao je uvodno Jokić.
Upitan da komentira, još uvijek neslužbene, rezultate državne mature, Jokić je kazao kako ga ovakvi rezultati ne iznenađuju te kako u pozadini loših rezultata mogu biti dvije stvari. “Prvi je da se promijenio sam ispit ili da su se promijenili sami ispiti. Kako u sadržaju, ili u formi. To bi vam moglo biti na sljedeći način: da se promijenio tip zadatka, da je recimo više zadataka u ovom slučaju riječima u matematici nego što ih je bilo jer se pokazuje da na takvim zadacima učenici pokazuju slabije rezultat , a drugi uzrok je stav učenika prema državnoj maturi. Taj stav je raznolik. Došlo je do jedne polarizacije u učeničkom tijelu na one kojima je jako stalo ostvariti najbolji mogući rezultat na ispitima državne mature – ti su jako motivirani i, vjerujte mi, oni su ostvarili dobre rezultate i ove godine te onih koji tim ispitima pristupaju da tako kažem pomalo neodgovorno i sa stavom “lako ćemo”, smatra Jokić.
“Taj stav “lako ćemo” je proizvod obrazovne politike. Nije to rezultat niti njihovih roditelja pa čak niti ako hoćete samih škola odnosno nastavnika, već prije svega obrazovne politike koja deset godina taj jedan vrijedan pokušaj uvođenja vanjskog vrednovanja zanemaruje i njega ne razvija. I zapravo, rezultat toga je zapušten sustav vanjskog vrednovanja – sustav državne mature. Koji za ishod ima da dio učenika dođe na taj ispit da preda prazan list papira”, pojašnjava.
Jokić je prokomentirao i govor ministrice Divjak o rezultatima državne mature. “To je sada u potpunosti na neki način govor koji većina naših gledatelja ne može razumjeti. U okviru cjelovite kurikularne reforme napravljeni su kurikulumi svih nastavnih predmeta, naročito općeobrazovnih. Kako za gimnazije, tako i za strukovne škole, po istim ishodima. Tako da ministrica sada ponavlja nešto što je bilo izrađeno već 2016. godine”, kazao je Jokić.
#related-news_0
Pojasnio je i svrhu ispita državne mature. “Ona je završna samo za učenike gimnazija. Kada govorimo o padu, pali su samo oni gimnazijalci koji nisu uspjeli položiti jedan od tri ispita obveznog dijela mature. Učenici strukovnih škola nisu pali srednju školu. Oni su srednju školu položili. Za njih je ovaj ispiti kvalifikacijski za visokoškolske ustanove. Tako da, zapravo, ovo što govori ministrica nema neku veliku relevantnost. Naravno, ako govorimo o upisu na visokoškolske ustanove”, ističe Jokić.
Novo pravilo na ispitu državne mature iz hrvatskog jezika u idućoj školskoj godini
“Ministrica zanemaruje jednu stvar koju je njezino ministarstvo odnosno ona sama donijela ove godine, a to je jedna sramotna odluka. Ja ću je ovdje imenovati. To je da od sljedeće školske godine na ispitima državne mature iz predmeta Hrvatski jezik, da učenici taj ispit mogu položiti premda i ako na eseju predaju prazan list papira. Znate što to znači? Imate dva dijela tog ispita. Jedan ispituje književnost i jezik, a drugi esej u kojem morate argumentirati nešto, opisati i napisati nešto. Od sljedeće školske godine možete proći ispit i da predate prazan papir”, objasnio je Jokić.
Kazao je i što ta ministrična odluka znači za obrazovni sustav. “Znate što to govori? To govori da država zapravo, da je obrazovna politika odustala od toga da uvodi određene kriterije u sustav odgoja i obrazovanja, a bez kriterija na prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje – imate jednu vrlo zanimljivu situaciju, a to je da zapravo dopuštate svakome da se upisuje na visokoškolsko obrazovanje. A onda se pomalo licemjerno svi čudimo tome kako je ili zašto netko pao na tom ispitu. Zašto bi netko i prošao? Zašto bi netko prošao kada zna da se može upisati i bez državne mature?”, pita se Jokić
“Može se upisati na privatna učilišta. A znate što? To gledatelji isto vjerojatno ne znaju, može se upisati i na javno financirana veleučilišta. Recimo, uzmite trenutno natječaj za upis u prvu godinu studija i u studijske programe recimo Veleučilišta u Karlovcu. Tamo ćete vrlo jasno vidjeti: kandidati koji su položili ispite državne mature i kandidati koji nisu položili ispite državne mature”, dodaje.
“Pa znate, možemo se mi lagati do sutra da mi tu sada nešto radimo kao za poboljšanje sustava, ali ako ne uvodite kriterije, ako te kriterije snižavate, srozvate iz godine u godinu, ako ih ne gradite kao društvo u deset godina uvođenja jednog dobrog postupka, onda se zapravo nemate čemu čuditi”, kazao je zaključno.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram.